Unik med bara Ma, inga andra ämnen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Att kläcka och vaska idéer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från mönster till algebra
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.

Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Vårt uppdrag som matematikutvecklare
CEMR The Council of European Municipalities and Regions Deklarationens innehåller sex principer därutöver finns 30 artiklar Tänkt som ett stöd för att.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Från information till interaktion
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Workshop inför Projektet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Aktivt lyssnade.
Hovstaskolans styrdokument
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Att rita en instruktion
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Bedömning – en resa med eleverna
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
SIGMA KUDOS Niklas Malmros Global Operation Manager
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Kartläggning av IR inom den offentliga sektorn. Den statliga samordningsgruppen har gjort en kartläggning av var i landet medlemmarna som arbetar i offentlig.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Karlstads Universitet
Powered by Aktuarieföreningens medlemsundersökning Juni 2014.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Helhet och allsidighet
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
Enkät till lärare som arbetat minst två år med NTA
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
Kontrakt Norrbotten.
Presentationens avskrift:

www.smal-matte.com Unik med bara Ma, inga andra ämnen Sveriges MatematikLärarförening vänder sig till alla som undervisar i matematik - från förskola till högskola

Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Målsättning Matematiklärarföreningens syfte är att höja kvaliteten och stimulera matematikundervisningen på alla nivåer. Matematiklärarföreningens strävan skall vara att främja utvecklingsarbete och forskning främja att lärares kunnande och erfarenheter dokumenteras och sprids sprida forskningsresultat och resultat från försöks- och utvecklingsarbete som bör påverka matematikundervisningen främja lärares utbildning, fortbildning och forskarutbildning i matematikdidaktik och matematik

Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Sommarkurs i Mullsjö Varje år arrangerar SMaL sommarkurs i Mullsjö. Första kursen 1994, varje år sedan dess. 1000-tals lärare…

SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com 14/3 …eller 03.14 π-dagen! En nationell högtidsdag för matematiken som ska uppmärksammas i Sveriges skolor! Tips och idéer på SMaLs hemsida.

SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com Piennalen Sveriges första Piennal arrangerades av Västerås lokalförening 2011.

SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com Höstmöte för lokalavdelningsansvariga med Skolverket och NCM

SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com Nya läroplaner, kursplaner, ämnesplaner… SMaL har varit en aktiv remissinstans.

Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Lokalavdelningar Tammerfors Tingsryd Uddevalla Umeå Uppsala Varberg Vänersborg Värnamo Västerås Älvkarleby Älvsbyn Örebro Östersund Överkalix Hällefors Härnösand Hässelby Kalix Kalmar Karlshamn Kristianstad Kumla Landskrona Lidköping Ljusdal Ludvika Malung Malmö Motala Mölnlycke Norrköping Nora Nynäshamn Onsala Oskarshamn Pajala Skara Skellefteå Skövde Sotenäs Sundsvall Stockholm Arvika Askersund Bengtsfors Botkyrka/Salem Eskilstuna Fagersta Gagnef Gideälven Gällivare Göteborg Göteborgs S skärgård Haparanda Helsingfors Huddinge

Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Hemsidan Här hittar du information om vad som är på gång inom SMaL. www.smal-matte.com

Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Gudrun Malmers Stiftelse Information om Gudrun Malmers Stiftelse och hur du gör för att ansöka om stipendium. www.mah.se/ls/nms/gms

Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Bli medlem SMaL är Sveriges största matematiklärarförening. Anmäl dig och dina kollegor om ni inte redan är medlemmar! www.smal-matte.com

Varierad undervisning Per Berggren & Maria Lindroth © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Luffarschack Med en utmaning! © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Att arbeta som en matematiker Först vill matematiker ha ett intressant problem. Matematiker som hittar ett intressant problem: Leker med problemet Samlar och organiserar data Letar efter mönster och samband Formulerar och testar hypoteser Provar olika strategier som skulle kunna lösa problemet Letar i sin matematiska ”verktygslåda” efter ”verktyg” som behövs för att lösa problemet Kontrollerar sina svar och vad de kan lära sig av dem Publicerar sina resultat så att andra kan ta del av dem © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Att arbeta som en matematiker En matematikers ”verktygslåda” kan innehålla: Känner jag till något liknande problem? Gissa och prova Försök med ett liknande men enklare problem Skriv en ekvation Skriv en lista eller en tabell Arbeta baklänges Act it out Rita en bild eller en graf Gör en modellering Leta efter ett mönster Arbeta logiskt/metodiskt genom alla möjligheter Leta efter undantag Bryt ner problemet i mindre delar ... © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Att arbeta som en matematiker Frågor som kan hjälpa en matematiker: Vet jag om lösningen är rätt? Kan jag kontrollera detta på något annat sätt? Hur många lösningar finns det? Hur vet jag när jag har hittat alla lösningar? Vad skulle hända om…? Skriv ett eget liknande problem och lös det. © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Vad finns i påsen? © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

1089?!? Är det någon som fått… © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Bild Tal/siffror Ord/Text © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Laborationsrapport Namn på uppgiften: …………………………………………………. Datum: …………… Vi som arbetat med uppgiften är: …………………………………..………………………………… Beskriv problemet med egna ord: Vilken strategi använde ni för att lösa problemet: Visa med tabell, diagram, figur, uträkningar eller liknande hur ni löste problemet: Skriv lösningen/lösningarna på problemet: Vilka slutsatser kan ni dra: Hur kan uppgiften ändras för att bli ännu bättre? Skriv ett eget liknande problem och lös det. © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

Hör av dig Vi söker alltid efter nya kontakter och idéer så hör gärna av dig Per Berggren och Maria Lindroth Geijersvägen 18 112 44 Stockholm 0739-83 51 76 (Maria) 0739-83 51 77 (Per) Per.Berggren@kulmatematik.com Maria.Lindroth@kulmatematik.com www.kulmatematik.com © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth