www.smal-matte.com Unik med bara Ma, inga andra ämnen Sveriges MatematikLärarförening vänder sig till alla som undervisar i matematik - från förskola till högskola
Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Målsättning Matematiklärarföreningens syfte är att höja kvaliteten och stimulera matematikundervisningen på alla nivåer. Matematiklärarföreningens strävan skall vara att främja utvecklingsarbete och forskning främja att lärares kunnande och erfarenheter dokumenteras och sprids sprida forskningsresultat och resultat från försöks- och utvecklingsarbete som bör påverka matematikundervisningen främja lärares utbildning, fortbildning och forskarutbildning i matematikdidaktik och matematik
Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Sommarkurs i Mullsjö Varje år arrangerar SMaL sommarkurs i Mullsjö. Första kursen 1994, varje år sedan dess. 1000-tals lärare…
SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com 14/3 …eller 03.14 π-dagen! En nationell högtidsdag för matematiken som ska uppmärksammas i Sveriges skolor! Tips och idéer på SMaLs hemsida.
SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com Piennalen Sveriges första Piennal arrangerades av Västerås lokalförening 2011.
SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com Höstmöte för lokalavdelningsansvariga med Skolverket och NCM
SverigesMatematikLärarförening www.smal-matte.com Nya läroplaner, kursplaner, ämnesplaner… SMaL har varit en aktiv remissinstans.
Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Lokalavdelningar Tammerfors Tingsryd Uddevalla Umeå Uppsala Varberg Vänersborg Värnamo Västerås Älvkarleby Älvsbyn Örebro Östersund Överkalix Hällefors Härnösand Hässelby Kalix Kalmar Karlshamn Kristianstad Kumla Landskrona Lidköping Ljusdal Ludvika Malung Malmö Motala Mölnlycke Norrköping Nora Nynäshamn Onsala Oskarshamn Pajala Skara Skellefteå Skövde Sotenäs Sundsvall Stockholm Arvika Askersund Bengtsfors Botkyrka/Salem Eskilstuna Fagersta Gagnef Gideälven Gällivare Göteborg Göteborgs S skärgård Haparanda Helsingfors Huddinge
Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Hemsidan Här hittar du information om vad som är på gång inom SMaL. www.smal-matte.com
Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Gudrun Malmers Stiftelse Information om Gudrun Malmers Stiftelse och hur du gör för att ansöka om stipendium. www.mah.se/ls/nms/gms
Sveriges MatematikLärarförening www.smal-matte.com Bli medlem SMaL är Sveriges största matematiklärarförening. Anmäl dig och dina kollegor om ni inte redan är medlemmar! www.smal-matte.com
Varierad undervisning Per Berggren & Maria Lindroth © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Luffarschack Med en utmaning! © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Att arbeta som en matematiker Först vill matematiker ha ett intressant problem. Matematiker som hittar ett intressant problem: Leker med problemet Samlar och organiserar data Letar efter mönster och samband Formulerar och testar hypoteser Provar olika strategier som skulle kunna lösa problemet Letar i sin matematiska ”verktygslåda” efter ”verktyg” som behövs för att lösa problemet Kontrollerar sina svar och vad de kan lära sig av dem Publicerar sina resultat så att andra kan ta del av dem © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Att arbeta som en matematiker En matematikers ”verktygslåda” kan innehålla: Känner jag till något liknande problem? Gissa och prova Försök med ett liknande men enklare problem Skriv en ekvation Skriv en lista eller en tabell Arbeta baklänges Act it out Rita en bild eller en graf Gör en modellering Leta efter ett mönster Arbeta logiskt/metodiskt genom alla möjligheter Leta efter undantag Bryt ner problemet i mindre delar ... © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Att arbeta som en matematiker Frågor som kan hjälpa en matematiker: Vet jag om lösningen är rätt? Kan jag kontrollera detta på något annat sätt? Hur många lösningar finns det? Hur vet jag när jag har hittat alla lösningar? Vad skulle hända om…? Skriv ett eget liknande problem och lös det. © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Vad finns i påsen? © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
1089?!? Är det någon som fått… © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Bild Tal/siffror Ord/Text © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Laborationsrapport Namn på uppgiften: …………………………………………………. Datum: …………… Vi som arbetat med uppgiften är: …………………………………..………………………………… Beskriv problemet med egna ord: Vilken strategi använde ni för att lösa problemet: Visa med tabell, diagram, figur, uträkningar eller liknande hur ni löste problemet: Skriv lösningen/lösningarna på problemet: Vilka slutsatser kan ni dra: Hur kan uppgiften ändras för att bli ännu bättre? Skriv ett eget liknande problem och lös det. © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth
Hör av dig Vi söker alltid efter nya kontakter och idéer så hör gärna av dig Per Berggren och Maria Lindroth Geijersvägen 18 112 44 Stockholm 0739-83 51 76 (Maria) 0739-83 51 77 (Per) Per.Berggren@kulmatematik.com Maria.Lindroth@kulmatematik.com www.kulmatematik.com © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth