GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson
Småföretag Respekt
Grovt schema •Sociala medier, kort intro •Att stå stadigt – verksamhetsbenen idag och imorgon •Syftet med en hemsida •Marknadsföringskanaler •Försäljningskanaler •Summering och avslutning
Kvalitet i det lilla byggs av många små berättelser
Vi kan medvetet fläta in oss i detta generösa berättande
ATT STÅ STADIGT Verksamhetsbenen idag och imorgon
Verksamhetsbenen • Ett eller flera? • Samverkan eller mer självständiga? • ”Stödben” eller egna ben? – Paket – Merförsäljning – Mer komplett erbjudande – Erbjuda variation och valmöjligheter – Egentligen marknadsföring…
För varje verksamhetsben – vem är kunden? • Målgrupper • Drivkrafter eller demografi? – Pensionärer med god ekonomi – DINKY (double income no kids) – Matentusiasten – Den kunniga – Trygghet-kvalitet-upplevelsesökaren • Målgrupper för VÅRA syften – inget objektivt
Värdering av ett verksamhetsben • Hjärta • Ekonomi • ”Energi” • Utvecklingspotential
Berättelsen • Är det tacksamt för verksamheten att berätta? • Är det tacksamt för andra att berätta om verksamheten?
Idag – imorgon • En bild för läget idag – nuläge • En bild för hur vi vill och tror att det kan se ut imorgon – målbild • Artikulera för oss själva och andra – Vart vi är och vart vi är på väg • Peka och prata om HUR vi gör förflyttningen
Övning 1: Verksamhetsben idag • De olika benen (eller benet) – Indikera om det finns samverkan • För vart och ett, vem är kunden? • För vart och ett: – Hjärta (1-5) – Ekonomi (1-5) – Energi, egen arbetsinsats (1-5) – Utvecklingspotential (1-5) • Berättelsen – egna och andras (1-5)
Få besökaren över beslutspunkten, att beställa helt enkelt… Underlätta berättandet för andra om var man är, vad man gör eller vad man gjort… Underlätta att komma tillbaka till känslan runt det man gjort och besluta sig för att göra om det igen, att göra efter- beställningar… Det övergripande syftet med hemsidan (bloggen eller Facebook)
Målgrupper för hemsidan • Benämn dem • Prioritera dem – Vilka bidrar mest till verksamheten? • För var och en av målgrupperna – Vilka är deras viktigaste mål/drivkrafter när de kommer till vår hemsida? – Vad behöver dom på hemsidan för att lyckas med sina mål/drivkrafter? • Fakta, känslomässigt, att göra
Ett sätt att dokumentera – Effektkartan Lite överkurs, men användbart!
Effektkartan, ett exempel Lite överkurs, men användbart!
Sätt att testa • Gå igenom hemsidan och checka av målgrupp för målgrupp så att allt finns med och verkar fungera smidigt i flödet. • Att skriva scenarios för de viktigaste målgrupperna och situationerna kan vara till stor hjälp, så att man får ett bra flöde för dem. • Ta vänner och bekanta och låt dom ”spela” målgruppen och göra scenariot vid datorn. – Krånglar flödet för dem, så krånglar det även för riktiga användare
Övning 2: Bidraget från hemsidan • Välj en målgrupp för ett verksamhetsben • Skriv ett önskat scenario som inkluderar: – Uppgiften eller drivkraften som får personen att gå till webben i det här specifika fallet. – Utgångspunkten på webben, konkret hur hon börjar. – Stegen tills hon kommer till din hemsida. – Stegen hon gör på din hemsida (veta, känna, göra på vägen, som en förädlingsprocess). – Konkret hur hon blir klar med det hon kom till webben för att göra. – Konkret om din hemsida får henne att göra något annat, mer, än det hon kom dit för att göra. – Konkret hur hon känner sig när hon är klar.
Ett användningstest • En frivillig vars hemsida vi skall testa • En frivillig som vill vara testare • Vi formulerar om scenariot till en testuppgift och ger till den som testar. • Som testledare skall jag få testaren att tänka högt, men inte hjälpa till att lösa uppgiften – Vad letar du efter? – Hur tänkte du nu? – Vad är det du försöker göra? – Var tror du det finns?
En bra hemsida • Förstå dess syfte, dess funktion • Förstå målgrupperna och vad de vill – Och vad vi själva vill • Inlevelse så att flödena blir bra enligt ovan • Testa med riktiga användare med viktigaste användningsuppgifterna
Övning 5: Dina försäljningskanaler • Välj en partner nära dig • Berätta för din partner om dina kanalerna med utgångspunkt från dina bilder – Indikera den ekonomiska betydelsen (1-5) – Hjärtat relaterat kanalen (1-5) – Energin, eget arbete, för kanalen (1-5)
Summering av dagen •Sociala medier, kort intro •Att stå stadigt – verksamhetsbenen idag och imorgon •Syftet med en hemsida •Marknadsföringskanaler •Försäljningskanaler •Summering och avslutning
Tack!