GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF 1 2010-09-26, Kjell Persson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Vi ser ingenting nytt… vad har ni gjort egentligen? Jo… det är såhär…
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Metodstöd.
Solanderskolan presenterar
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Les meilleures photos de
Närvaro!!.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Problemsnack eller bygga lösningar.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Hur du skriver en bra historia
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Förra måndagen gick vi igenom:
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Design/eget företagande
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Klok filosofi … ?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill

Att rita en instruktion
Vem är du?.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET. Vad är SPF Seniorerna?  SPF Seniorerna är en politiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för personer berättigade.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Personligt brev.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentationens avskrift:

GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson

Småföretag Respekt

Grovt schema •Sociala medier, kort intro •Att stå stadigt – verksamhetsbenen idag och imorgon •Syftet med en hemsida •Marknadsföringskanaler •Försäljningskanaler •Summering och avslutning

Kvalitet i det lilla byggs av många små berättelser

Vi kan medvetet fläta in oss i detta generösa berättande

ATT STÅ STADIGT Verksamhetsbenen idag och imorgon

Verksamhetsbenen • Ett eller flera? • Samverkan eller mer självständiga? • ”Stödben” eller egna ben? – Paket – Merförsäljning – Mer komplett erbjudande – Erbjuda variation och valmöjligheter – Egentligen marknadsföring…

För varje verksamhetsben – vem är kunden? • Målgrupper • Drivkrafter eller demografi? – Pensionärer med god ekonomi – DINKY (double income no kids) – Matentusiasten – Den kunniga – Trygghet-kvalitet-upplevelsesökaren • Målgrupper för VÅRA syften – inget objektivt

Värdering av ett verksamhetsben • Hjärta • Ekonomi • ”Energi” • Utvecklingspotential

Berättelsen • Är det tacksamt för verksamheten att berätta? • Är det tacksamt för andra att berätta om verksamheten?

Idag – imorgon • En bild för läget idag – nuläge • En bild för hur vi vill och tror att det kan se ut imorgon – målbild • Artikulera för oss själva och andra – Vart vi är och vart vi är på väg • Peka och prata om HUR vi gör förflyttningen

Övning 1: Verksamhetsben idag • De olika benen (eller benet) – Indikera om det finns samverkan • För vart och ett, vem är kunden? • För vart och ett: – Hjärta (1-5) – Ekonomi (1-5) – Energi, egen arbetsinsats (1-5) – Utvecklingspotential (1-5) • Berättelsen – egna och andras (1-5)

Få besökaren över beslutspunkten, att beställa helt enkelt… Underlätta berättandet för andra om var man är, vad man gör eller vad man gjort… Underlätta att komma tillbaka till känslan runt det man gjort och besluta sig för att göra om det igen, att göra efter- beställningar… Det övergripande syftet med hemsidan (bloggen eller Facebook)

Målgrupper för hemsidan • Benämn dem • Prioritera dem – Vilka bidrar mest till verksamheten? • För var och en av målgrupperna – Vilka är deras viktigaste mål/drivkrafter när de kommer till vår hemsida? – Vad behöver dom på hemsidan för att lyckas med sina mål/drivkrafter? • Fakta, känslomässigt, att göra

Ett sätt att dokumentera – Effektkartan Lite överkurs, men användbart!

Effektkartan, ett exempel Lite överkurs, men användbart!

Sätt att testa • Gå igenom hemsidan och checka av målgrupp för målgrupp så att allt finns med och verkar fungera smidigt i flödet. • Att skriva scenarios för de viktigaste målgrupperna och situationerna kan vara till stor hjälp, så att man får ett bra flöde för dem. • Ta vänner och bekanta och låt dom ”spela” målgruppen och göra scenariot vid datorn. – Krånglar flödet för dem, så krånglar det även för riktiga användare

Övning 2: Bidraget från hemsidan • Välj en målgrupp för ett verksamhetsben • Skriv ett önskat scenario som inkluderar: – Uppgiften eller drivkraften som får personen att gå till webben i det här specifika fallet. – Utgångspunkten på webben, konkret hur hon börjar. – Stegen tills hon kommer till din hemsida. – Stegen hon gör på din hemsida (veta, känna, göra på vägen, som en förädlingsprocess). – Konkret hur hon blir klar med det hon kom till webben för att göra. – Konkret om din hemsida får henne att göra något annat, mer, än det hon kom dit för att göra. – Konkret hur hon känner sig när hon är klar.

Ett användningstest • En frivillig vars hemsida vi skall testa  • En frivillig som vill vara testare  • Vi formulerar om scenariot till en testuppgift och ger till den som testar. • Som testledare skall jag få testaren att tänka högt, men inte hjälpa till att lösa uppgiften – Vad letar du efter? – Hur tänkte du nu? – Vad är det du försöker göra? – Var tror du det finns?

En bra hemsida • Förstå dess syfte, dess funktion • Förstå målgrupperna och vad de vill – Och vad vi själva vill • Inlevelse så att flödena blir bra enligt ovan • Testa med riktiga användare med viktigaste användningsuppgifterna

Övning 5: Dina försäljningskanaler • Välj en partner nära dig  • Berätta för din partner om dina kanalerna med utgångspunkt från dina bilder – Indikera den ekonomiska betydelsen (1-5) – Hjärtat relaterat kanalen (1-5) – Energin, eget arbete, för kanalen (1-5)

Summering av dagen •Sociala medier, kort intro •Att stå stadigt – verksamhetsbenen idag och imorgon •Syftet med en hemsida •Marknadsföringskanaler •Försäljningskanaler •Summering och avslutning

Tack!