DVA215 INFORMATION - KUNSKAP - VETENSKAP

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Gymnasiearbetet p..
Att söka till högskolan
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Viktorija Kalonaityte
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Bedömningskriterier för studentrapporter
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
1 FIRST PIFF WORKSHOP 5 februari 2008 Turing seminarium, MDH Agenda PIFF presenterar sig (Deltagare: Gordana, Frank, Robert, Martin, Marcus.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
GRUNDLÄGGANDE VETENSKAPSTEORI
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

DVA215 INFORMATION - KUNSKAP - VETENSKAP GRUNDLÄGGANDE VETENSKAPSTEORI INTRODUKTION – OM KURSEN Gordana Dodig-Crnkovic Akademin för innovation, design och teknik, Mälardalens högskola

INFORMATION http://www.dis.uniroma1.it/~leon/fimn08.html

KUNSKAP http://www.google.com/insidesearch/features/search/knowledge.html Google Knowledge Graph

VETENSKAP http://physicsworld.com/blog/2009/03/the_atlas_of_science.html Atlas of Science

http://neuralethes-en. blogspot. se/2012/04/human-connectome-project http://neuralethes-en.blogspot.se/2012/04/human-connectome-project.html Human Connectome Project

DVA215 INFORMATION - KUNSKAP VETENSKAP KURSENS HEMSIDA http://www.idt.mdh.se/kurser/ct3620/DVA215-vt13/

DATA – INFORMATION - KUNSKAP LÄRANDEPROCESSEN effektiviserar interaktioner Levande organismer är läraktiga agenter Människan som interaktiv varelse och informationsvarelse (inforg)

NÄTVERKSMODELLER proteinnätverk i jästceller socialt nätverk www

DVA215 INFORMATION - KUNSKAP VETENSKAP KURSPLAN: http://www.mdh.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=DVA215&termin=20122&sprak=sv Kursinnehåll: Grundläggande informationsvetenskap Vetenskapsteori, vetenskapsmetodik och kritiskt tänkande Vetenskapens idéhistoria och institutioner Informationssökning Textanalys Rapportskrivning och presentationsteknik Seminarium (presentation, granskning, opposition)

LÄRANDEMÅL: Förstå processen som leder från data till information till kunskap och till vetenskap Beskriva och jämföra grundläggande vetenskapliga metoder, kunskapsproduktionsprocesser och förhållningssätt och olika vetenskapliga traditioner Argumentera och tänka kritiskt ur ett vetenskapligt perspektiv Analysera och diskutera vetenskapliga idéer från populärvetenskapliga artiklar Söka relevant information och ha ett källkritiskt förhållningssätt Skriva och presentera en populärvetenskaplig rapport Kritiskt granska och opponera på andras rapporter Identifiera hur värderingar påverkar argument, resonemang och agerande

PRESENTATION AV KURSENS DELTAGARE PRESENTATION AV KURSENS LÄRARE Gordana Dodig Crnkovic Jan Gustafsson

KURSVÄRDERING Har du synpunkter, förbättringsförslag, frågor, osv. maila Gordana. gordana.dodig-crnkovic@mdh.se Vi kommer att ha kursvärdering i slutet av kursen, men du kan påverka kursen direkt i ”realtid”.

VARFÖR INFORMATION - KUNSKAP – VETENSKAP? VI BEFINNER OSS I EN “KOGNITIV REVOLUTION” OCH DET ÄR VIKTIGT ATT FÖRSTÅ HUR PROCESSER AV SKAPANDE AV KUNSKAP FUNGERAR http://2prowriting.files.wordpress.com/2012/11/trends-in-cognitive-sciences-december-2012.jpg

LÅT OSS BÖRJA! VÄLJ EN KOLLEGA FÖR ATT JOBBA I GRUPP OM TVÅ Val av rapportämne: INOM EN VECKA!! Det finns en lista och du kan även föreslå ett nytt ämne till Gordana. Först till kvarn principen. Se detaljer på hemsidan under Senaste nytt!

KURSENS UPPLÄGG Kursen blandar föreläsningar, inlämningsuppgifter och klassdiskussioner. Ingen salstentamen, utan en kontinuerlig examination med hemtenta. Kursen avslutas med ett seminarium med presentation av rapporter. Alla granskar + opponerar på andras rapporter.

KURSLITTERATUR Kursens hemsida Bredvidläsningsmaterial som finns på kurshemsidan, bl. a. följande kompendier: Konsten att vara vetenskaplig (SO Hansson) Vetenskapens idéhistoria (J Molander)

KURSLITTERATUR Böcker Björklund, Maria & Ulf Paulsson (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. Lund: Studentlitteratur http://www.bokus.com/bok/9789144059853/seminarieboken-att-skriva-presentera-och-opponera/ http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144074204 Lundh Torbjörn, Gerlee Philip (2012) Vetenskapliga modeller : svarta lådor, röda atomer och vita lögner http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144074204

INLÄMNINGSUPPGIFT ER Uppgift 1 (Vetenskap) Uppgift 1-extra (skrivs bara om man missat Diskussion 1) Uppgift 2 (Vetenskap) Uppgift 2-extra (skrivs bara om man missat Diskussion 2) Uppgift 3 (Textanalys) Uppgift 3-extra (skrivs bara om man missat Diskussion 3) Uppgift 4 (Rapport) Uppgift 5 (Rapportgranskning) Uppgift 6 (Presentation) Uppgift 7 (Hemtenta)

INLÄMNINGSUPPGIFT 1 Grundläggande vetenskapsteori Läs två populärvetenskapliga artiklar*. Skriv en personlig analys av artiklarna utifrån givna frågor. Delta i diskussionen av artiklarna med dina kollegor i klassen. Vid frånvaro på diskussionen måste man som kompensation göra en analys på ytterligare en artikel. * ”Sanningen i vitögat”, Dag Prawitz, Forskning & Framsteg 1/03 ”Oändligheten och lite till”, Gunnar Berg, Forskning & Framsteg 8/08

INLÄMNINGSUPPGIFT 1-EXTRA Enbart de som missar första diskussionen! Läs en populärvetenskaplig artikel*. Skriv en personlig analys utifrån givna frågor. * ”Forskningsområde i sönderfall”, Lars Olof Lodén, Forskning & Framsteg 3/03

INLÄMNINGSUPPGIFT 2 Kritiskt tänkande och miljöetik Läs kritiskt en populärvetenskaplig text* med etiska frågeställningar och besvara några frågor som förberedelse för en diskussion. Delta i diskussionen av artiklarna med dina kollegor i klassen. Vid frånvaro på diskussionen måste man som kompensation göra en analys på ytterligare en artikel. * ”Drömmen om paradiset”, Joanna Rose, Forskning & Framsteg 3/03

INLÄMNINGSUPPGIFT 2-EXTRA Enbart de som missar andra diskussionen! Läs en populärvetenskaplig artikel*. Skriv en personlig analys utifrån givna frågor. * ”Om bedrägeriets uppkomst”, Per Snaprud Forskning & Framsteg 1/09 sid 27-31

INLÄMNINGSUPPGIFT 3 Läs och analysera texter Läs tre texter av olika karaktär och besvara ett antal frågor. (Jan)

INLÄMNINGSUPPGIFT 3-EXTRA Enbart de som missar den tredje diskussionen! Läs en extra artikel*. Skriv en sammanfattning på 1-2 sidor. * http://www.vasa.abo.fi/users/minygard/Tips2-filer/Akademiskt%20skrivande2.htm Mikael Nygård, Akademiskt Skrivande

INLÄMNINGSUPPGIFT 4 Skriv en populärvetenskaplig rapport Skriv en rapport (i grupper om 2) på 7 – 8 sidor om ett ämne inom datavetenskap/elektroteknik, (Forskning & Framsteg stil). Godkänd rapport kan få betyg 3, 4 eller 5. Betyg sätts av examinator. Rapporten presenteras på ett seminarium. (10 min presentation + 5 minuter diskussion).

INLÄMNINGSUPPGIFT 5 Rapportgranskning och opposition Läs tre rapporter och skicka in skriftliga synpunkter (granskningsprotokoll) både till systemet (genom Inlämningar ) och till rapportförfattarna (via mail) Opponera mot en av dessa rapporter efter presentationen på seminarium. Anvisningar finns på kursens hemsida.

INLÄMNINGSUPPGIFT 6 Presentation Presentationsfilen skickas till systemet Inlämningar ) innan seminariet, enligt planeringen.

UPPSATSER, HUR GÖR MAN Uppsatsen skrivs i grupp av två personer. Använd svarsmallar från hemsidan. Förbered dig för diskussion i klassen!

BEDÖMNINGSKRITERIER FÖR UPPSATSER OCH DISKUSSIONER Innehållet - hur klart och väl artikeln är analyserad. Hur mycket används kunskaper från nuvarande kursen i analysen. Uppsatsens formella struktur – språk, hänvisningar, citat, o s v. Författarens aktivitet och argumentationsstyrka i diskussioner.

INLÄMNINGSUPPGIFT 7 Information-Kunskap-Vetenskap Inlämningsuppgift i form av en hemtenta med ett antal frågor från kursen, som examinerar grundläggande vetenskapsmetodologiska moment i kursen.

Betygskriterier (3, 4, 5) För en 3:a måste man ha klarat samtliga inlämningsuppgifter i kursen före kursslut. Man får inte mer än en komplettering per inlämningsuppgift. Inga ytterligare examinationstillfällen kommer att ges innan kursen går nästa gång!

Betygskriterier (3, 4, 5) För en 4:a måste man förutom uppfyllda krav för 3:a och medelbetyg på delmoment som överstiger 3,5 ha hållit samtliga deadlines för varje inlämningsuppgift. Man måste klara varje inlämningsuppgift första gången (man får inte ha några kompletteringar). Deadlines för kursen finns på kursens hemsida.

Betygskriterier (3, 4, 5) För en 5:a måste man förutom uppfyllda krav för 4:a och medelbetyg på delmoment som överstiger 4,5 dessutom ha fått minst VG på rapporten.

Betygsättning går genom sammanvägning Uppgift 1 (Vetenskap) (3, 4, 5) Uppgift 1-extra (G) (skrivs bara om man missat Diskussion 1) Uppgift 2 (Vetenskap) (3, 4, 5) Uppgift 2-extra (G) (skrivs bara om man missat Diskussion 2) Uppgift 3 (Textanalys) (3, 4, 5) Uppgift 3-extra (G) (skrivs bara om man missat Diskussion 3) Uppgift 4 (Rapport) (3, 4, 5) Uppgift 5 (Rapportgranskning) (G) Uppgift 6 (Presentation) (G) Uppgift 7 (Hemtenta) (3, 4, 5)

Fortsättningskurs - Forskningsmetodik CDT403 Research Methods in Natural Sciences and Engineering (Forskningsmetodik inom naturvetenskaper och teknologi) är en fortsättning på denna kurs. http://www.idt.mdh.se/kurser/ct3340/

ALLA INLÄMNINGSUPPGIFTER SKICKAS genom Inlämningar på kursens hemsida So fort man registrerar sig i LADOK blir man automatiskt registrerad i systemet och får en ID och lösenord via mail.

UNDERVISNING FÖRELÄSNINGAR, DISKUSSIONER OCH MINIKONFERENSEN (SEMINARIUM) ÄR OBLIGATORISKA – EFTERSOM KURSEN INTE HAR NÅGON KLASSISK EXAMEN

UNDERVISNING NÄRVARO VID MINST 80% AV FÖRELÄSNINGAR KRÄVS Om man har lägre närvaro, en muntlig tenta krävs.

DISKUSSIONER VETENSKAPSTEORI TILLÄMPAD - ANALYS AV POPULÄRVETENSKAPLIGA ARTIKLAR Sanningen i vitögat F&F 1/03, Vetenskapsteori – sanning och mening Oändligheten och lite till, Gunnar Berg, F& F8/08, Vetenskapsmetodik DISKUSSION 2 Drömmen om paradiset F&F 3/03, Kritiskt tänkande, värderingar DISKUSSION 3 Inlämningsuppgift 3 - textanalys. Analys av olika typer av texter.