Mattias Göransson Tvister om IT-system – vanliga orsaker Seminarium 13 januari 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Upphandla totalprojekt
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Skadeståndsrätt I och II
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Konsumentköplagen.
Kapitel 1 Omfattning Kapitel 2 Utförande Kapitel 3 Organisation
E-legitimationsdagen Avtalsfrågor inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Erik Sandström T:   M:  E:
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Praktiska råd vid utformning och hantering av systemleveransavtal
Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010
Redovisning av intervjuer (Empiri)
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Work Shop Från plåtburk till plastkort Malmö
Mobila betalningar Parkeringskonferensen 24 maj 2012.
"Statoils verksamhet bygger på bensin, butik, biltvätt och biluthyrning. Fast food i form av korv, hamburgare, sallad och smörgåsar har snabbt slagit igenom.
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
Outsourcing och IT-avtal för kommuner Att undvika de vanligaste fallgroparna vid upphandling av framtidens IT-system - KommITS & Sambruks höstkonferens.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
Svensk Kablageförening 6 maj Föreningens tjänster -Leveransbestämmelser -Kurs i Leveransbestämmelser -Underleverantörsbarometern -ELMIA Subcontractor-
Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Arbetsanpassning och rehabilitering
Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt Sven-Håkan Olsson, Definitivus.
Det lönar sig att vara medlem!
Kommundirektörsföreningen
Domstolar i Sverige.
Konsumentköplagen.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Möte inför upphandling,
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Överenskommelse om samordning kring barn
Skolfederation 19/11 Utbildningskontoret Utbildningskontoret
Rättigheter och skyldigheter för fackliga förtroendemän
Tjänst & Upplåtelse Tjänster: - Många olika typer. Omöjligt tillskapa en och samma lag för materiella arbetsbeting (t ex städning) och immateriella tjänster.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Bra Studiegång Framtagen av Madeleine Andrén, Studerandeavdelningen
Konsumentköplagen.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Upphandla tillgängligt Susanna Laurin
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Universitetsadministrationen 2017
Rapport om ALMA-projektet
Avtal Avtal bör innehålla följande punkter
Relevant artikelinformation
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Lagarna inom handel Kap. 13.
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentörens namn | Företagsnamn
Direktupphandling av varor och tjänster
Förslag till revidering av förfrågningsunderlag för hemtjänst
Socialt ansvarsfull upphandling
PUL till GDPR - Vad gäller, vilket ansvar har man och hur gör man?
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Mattias Göransson Tvister om IT-system – vanliga orsaker Seminarium 13 januari 2010

Tvister om IT-system 1. Några karaktäristiska drag 2. Ett praktiskt exempel 3. Typiska tvistefrågor: –Avtalstyp –Leveransens omfattning –Ändrings- och tilläggshantering –Personalens lämplighet –Ansvar för förseningar –Acceptanstestförfarandet –Förtida avveckling och rätt till ersättning 4.Åtgärder vid tvist samt processtrategier

1. Några karaktäristiska drag • Faktaintensiva • Komplicerade • Kostsamma • Svårförutsägbara

2. Systemleveranstvister ett praktiskt exempel

3. Typiska tvistefrågor: Avtalstyp • Köp och tjänst • ”Turn-key” • Köp eller tjänst

3. Typiska tvistefrågor: Leveransens omfattning • Vad omfattas av avtalet • Kravspecifikationen – Teknisk specifikation – Funktionell specifikation

3. Typiska tvistefrågor: Ändrings- och tilläggshantering • Formkrav • Behörighetsfrågor • Pris- och/eller tidspåverkan

3. Typiska tvistefrågor: Personalens lämplighet •Tillräckliga resurser •Nyckelpersoners kompetens och lämplighet

3. Typiska tvistefrågor: Ansvar för förseningar • Medverkansförpliktelser • Kompatabilitet med kringsystem • Flera leverantörer

3. Typiska tvistefrågor: Acceptanstestförfarandet • Framtagandet av AT-fall • Delleveranser – separata eller succesiva • Överenskomna AT-fall utanför scope • “Formell” acceptans

3. Typiska tvistefrågor: Förtida avveckling och rätt till ersättning • Avbeställning • Hävning • Ansvarsbegränsningar och viten • Fodringsanspråk, nedsättning, skadestånd

4. Åtgärder vid tvist samt processtrategier • Dispute resolution board • Eskalering • Experter • Medling • Domstol/Skiljeförfarande