Mattias Göransson Tvister om IT-system – vanliga orsaker Seminarium 13 januari 2010
Tvister om IT-system 1. Några karaktäristiska drag 2. Ett praktiskt exempel 3. Typiska tvistefrågor: –Avtalstyp –Leveransens omfattning –Ändrings- och tilläggshantering –Personalens lämplighet –Ansvar för förseningar –Acceptanstestförfarandet –Förtida avveckling och rätt till ersättning 4.Åtgärder vid tvist samt processtrategier
1. Några karaktäristiska drag • Faktaintensiva • Komplicerade • Kostsamma • Svårförutsägbara
2. Systemleveranstvister ett praktiskt exempel
3. Typiska tvistefrågor: Avtalstyp • Köp och tjänst • ”Turn-key” • Köp eller tjänst
3. Typiska tvistefrågor: Leveransens omfattning • Vad omfattas av avtalet • Kravspecifikationen – Teknisk specifikation – Funktionell specifikation
3. Typiska tvistefrågor: Ändrings- och tilläggshantering • Formkrav • Behörighetsfrågor • Pris- och/eller tidspåverkan
3. Typiska tvistefrågor: Personalens lämplighet •Tillräckliga resurser •Nyckelpersoners kompetens och lämplighet
3. Typiska tvistefrågor: Ansvar för förseningar • Medverkansförpliktelser • Kompatabilitet med kringsystem • Flera leverantörer
3. Typiska tvistefrågor: Acceptanstestförfarandet • Framtagandet av AT-fall • Delleveranser – separata eller succesiva • Överenskomna AT-fall utanför scope • “Formell” acceptans
3. Typiska tvistefrågor: Förtida avveckling och rätt till ersättning • Avbeställning • Hävning • Ansvarsbegränsningar och viten • Fodringsanspråk, nedsättning, skadestånd
4. Åtgärder vid tvist samt processtrategier • Dispute resolution board • Eskalering • Experter • Medling • Domstol/Skiljeförfarande