Tio handfasta argument

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Konsumentköplagen.
Att skriva en krönika Hur och vad.
Anneli och Christians Datorskola
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tre kritiska situationer
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)

Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Praktisk arbetslivsorientering
Konsten att göra bra inköp
Konsumentkreditlagen
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Att göra: Nyhetsartikel
Säljsamtalet Vägen till köp.
Att spara i en aktiesparklubb – ett roligt och i längden
Tre kritiska situationer
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Inköpsrutiner.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Debattera.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Konsumentköplagen.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Var rädd om DIN kommun!. Att elda kan bli dyrt. Brand i en papperskorg kan sluta med en nedbrunnen skola. Det som börjar med lek kan sluta med mordbrand,
Vad kostar lånet?. Fula knep Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Introduktion - Konsumentekonomi
Identitet Vad formar oss till oss?.
Konsumentköplagen.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Konsumenträtt Kap. 8.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Lagarna inom handel Kap. 13.
Vad kostar lånet? INTRODUCERA KAPITLET
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Tio handfasta argument varför kunden ska välja dig som är MRF-handlare

Ditt argument nr 1: När kunden köper en begagnad bil privat måste han själv undersöka bilen. Det finns oftast ingenting som kan styrka att bilen är i ett visst skick. Den kan till och med vara trafikfarlig.

Ditt argument nr 2: När kunden köper en begagnad bil privat finns det nästan aldrig någon dokumentation över bilens skick.

Ditt argument nr 3: Vid köp av en begagnad bil privat finns inga garantier. Köper du begagnat via andra bilförsäljare finns ibland garantier – men aldrig lika förmånliga och trygga som hos en MRF-ansluten bilhandlare.

Ditt argument nr 4: Som om MRF-garantin inte vore nog, så kan våra kunder alltid lita på att vi också följer konsumentköplagen. Den innebär att vi ansvarar för de fel* som fanns vid leveransen. * Det vill säga fel som enligt lag är köprättsliga fel.

Ditt argument nr 5: Vad händer om kunden och privatsäljaren blir oense efter köpet? Ofta stå ord mot ord och det är dyrt för köparen att få fallet prövat.

Ditt argument nr 6: När kunden köper en begagnad bil privat kan han inte vara säker på att gamla krediter som är kopplade till bilen är betalda. I värsta fall kan banken eller finansbolaget rikta krav om återbetalning av skulden mot den nye ägaren av bilen.

Ditt argument nr 7: Vid privata affärer är det nog snarare regel än undantag att det inte upprättas några skriftliga köpeavtal. I bästa fall kanske man får ett kvitto. Hur vet man då vad som är sagt vid en eventuell tvist?

Ditt argument nr 8: Hos oss kan kunden alltid diskutera inbyte av sin gamla bil och vi kan dessutom erbjuda finansiering av den bil han köper av oss. Privatsäljaren tar som regel inga inbyten och kan inte heller erbjuda finansiering.

Ditt argument nr 9: Nöjda kunder kommer tillbaka. Det är en sliten sanning, men inte mindre sann för det. Du som är en ansluten MRF-handlare tänker långsiktigt, ger goda råd och vet bättre än att bara göra första bästa affär. Något en privat säljare aldrig bryr sig om.

Ditt argument nr 10: Här kan du fundera över vilka ytterligare argument, fördelar eller mervärden som finns i ditt företag och som går att använda i kundkontakterna.

Telefon: 08-701 63 00, Fax: 08-24 44 01, E-post: mrf@mrf.se MRF-handlarna Motorbranschens Riksförbund Adress: Box 5611, Besöksadress: Karlavägen 14 A, 114 86 STOCKHOLM Telefon: 08-701 63 00, Fax: 08-24 44 01, E-post: mrf@mrf.se www.mrf.se