Internet och dess baksidor Ett diskussionsunderlag om internet & etik Alingsås IT-modell Låt stå!
”Framtiden är inte vad den var igår” För 30 år sedan trodde vi på: robotar elektroniska hjärnor flygande hus rullande trottoarer 1 mb kostar 2.000.000:- För 20 år sedan trodde vi på: alltid semester adb centraldatorer datalagar militärt infosystem 1 mb kostar 200.000:- Låt stå!
”Framtiden är inte vad den var igår” För 10 år sedan trodde vi på: storebror ser dig video PC lokala nät AI 1 mb kostar 5.000:- Idag: 9 svenska betalkanaler ingen semester 9 datorer i en mobiltelefon datorer i hushålls-apparater 1 mb kostar 200:- Låt stå!
Varför trodde vi så fel? Vi överskattar på kort sikt teknikutvecklingen, men underskattar den på lång sikt. Då hade vi telefonen via kabel och TV via etern, nu är det tvärt om! Låt stå!
Vad är internet? En plats (för dokument, bilder etc) ett medium (överföring av info) en marknad (köp- & säljtjänster) en beslutsprocess (självreglerande) Låt stå!
Hur stort är internet? 358 miljoner hemsidor 8 nya sidor/ sekund 28.800 nya sidor/ tim. 691.200 nya sidor/ dygn internet går mot en hemsida per dator 150 miljoner användare 100.000 nya svenska 30% av svenskar har surfat första gången ett nytt medium ”inte slår igenom” i den produktiva åldersgruppen Låt stå! (Siffror fr.sept. 1998)
Vad finns på internet? ALLT!!! ”Ett stort bibliotek med alla böckerna i en hög på golvet” ”Ett klotterplank” ”Elektronisk motorväg utan trafikpolis” Låt stå!
Internets regler alla internationella lagar gäller få går att tillämpa självreglerande ”netikett” är hur man uppträder på nätet, inte etiska regler Låt stå!
Yttrandefrihet - en mänsklig rättighet? Censur är tekniskt verkningslöst Lagar hjälper inte Anonymiteten skapar innehållet Låt stå!
Vad göra? Isolera ? Skyddar mot smitta Ger inget långvarigt skydd ”Netnannies” Vaccinera? Skyddar mot smitta Ger långvarigt skydd Ta eget ansvar Låt stå!
Moralutveckling i sex steg 1. undvika bestraffning 2. erhålla belöning 3. social anpassning 4. uppfylla plikter 5. intellektuell anslutning till gruppnormer 6. integrering av hela personligheten Låt stå!
Internets baksidor: Råd Kränkande information Omedveten registrering Chat Programmissbruk Desinformation Låt stå!
Kränkande information: Går du igenom de 100 första sajterna på ord som leksaker, skoj och spel, alltså sökord som ett barn skulle kunna välja för att leta efter intressanta sajter, är mer än 20% av dessa sexuellt orienterande. En sökning på ordet orm kan ge bilder på nakna tjejer med ormar. Hur förbereder vi våra barn/elever på detta? Låt stå!
Omedveten registrering: Genom att lämna ut uppgifter om oss själva riskerar vi att hamna i register som senare kan användas i negativa syften. Hur klargör vi på ett bra sätt att det är: olämpligt att svara på e-post från okänd avs.? olämpligt att lämna ut namn, adress, telefonnummer och e-postadress? Låt stå!
Chat: På nätet har alla möjlighet att vara anonyma. ”Den 14-årige pojke som sin dotter chattar med, visar sig vid det avtalade mötet vara en 55-årig man.” Hur får vi våra barn/elever att inte på tu man hand stämma träff med en chatkompis utanför nätet? Hur ofta har du som vuxen ”tittat in” i barnens chatkanal på nätet? Låt stå!
Programmissbruk: På nätet finns en mängd platser från vilka, du medvetet eller omedvetet, kan ladda ner olika program. Allt som finns på nätet är inte lagligt! På nätet gäller alla internationella lagar. Hur kan vi påverka våra barn/elever att inte ladda ner program och distribuera dessa vidare? Låt stå!
Desinformation: En sökning på Adolf Hitler ger en mängd sidor på nätet som är skrivna av revisionister, d.v.s folk som vill skriva om historien. De målar upp en bild av Hitler som hjälte och förnekar att förintelsen skett. Hur skall vi få våra barn/elever att objektivt och kritiskt granska material på internet? Låt stå!
Råd: Prata med barnen Lyssna, ställ frågor och intressera dig för vad som händer i chatkanalerna och vilka sidor barnen surfar till. Använd samma regler som gäller när de går på stan, det vill säga: - lämna inte barnen ensamma - gå inte fram till främmande - hjälp barnen att orientera sig Skapa förtroende genom att be barnen visa dig hur de hanterar internet. Låt stå!
Anteckningar från ECPAT:S IT-seminarium, Sthlm nov 98 Medverkande föredragsållare: Helena Karlén, ECPAT Staffan Bengtsson, Utbildningsdepartementet Göran Isberg, Skoldatanätet Jan Sandred, Tidskr. Datateknik Anders Persson, Rikskriminalpolisen Ola Johansson, Telia Stig-Roland Rask, Fredriksdalsskolan Jan-Anders Andersson, Beringsskolan Diskussionsunderlaget framtaget av Angela Borg, Anders Hurtig, Erik Lindberg och Eva Svelin Låt stå!