Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Förskolan Lodet
Advertisements

Om de nationella proven i år 3 av Bettan Källgren
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Talföljder formler och summor
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Formellt, skarpt och snyggt
Datorarkitekturer och operativsystem
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskap och teori om examination, samt hur vi kan examinera via IKT
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Debattartiklar.
Att analysera samhällsfrågor
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Vill du lära dig kort division?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Betyg och förmågor.
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
En övning i att analysera ett tal
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Träningsdagbok – vad ska det vara bra för?
Att synliggöra lärande
Musikens grundbegrepp och symboler
Från binära till hexadecimala
Aktivt lyssnade.
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
Koncepten bakom att skapa en bra upplevelse för dina användare
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Välkomna till klass 3!.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Diskussionstillfälle 4
Världskrigens tid, en mörk tid.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Problemformulering En introduktion på kursen
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta

•20 % av budskapet när man enbart lyssnar •30 % när man bara ser, t ex läser •70 % när man själv talar •90 % när man själv gör något Vi lär oss på olika sätt Det finns en tumregel som säger att man tar till sig:

Värdering Syntes Analys Tillämpning Förståelse Faktakunskap Återge faktakunskaper som memorerats, känna igen. Hjälpfrågor: Vad? Vilka? Räkna upp..? Förstår relationer och samband i det kunskapsstoff man lärt sig. Hjälpfrågor: Vad är det viktigaste i…? På vilket sätt skiljer sig / liknar XXX varandra? Problemlösning tillämpa information för att producera ett resultat, använda fakta, regler och principer. Analysera beståndsdelar i en helhet och hitta det viktiga. Hjälpfrågor: Vad talar för att..? Vad utmärker…? Rita ett diagram över... Gör en översikt över... Producera och skapa något eget och relativt unikt (förena begrepp på ett nytt sätt). Hjälpfrågor: Vad händer om.? Hur kan vi förbättra / lösa problemet? Vilka slutsatser kan du dra av...? Vad kan du förutsäga utifrån...? Vad skulle hända om du kombinerade...? Vilka lösningar föreslår du för...? Utvärdera idéer, kunskap, metoder och lösningar. Hjälpfrågor: Vad är din åsikt om..? Håller du med om...? Rangordna följande...? Vad skulle du besluta om...? Vilka kriteria skulle du använda för att bedöma/uppskatta...? Blooms Taxonomi

1 MIPS-assembler 1 Datapath & Controll 1 Input/Output 1 RAM, SRAM, DRAM, Cache, Hårdiskar, RAID 1 Pipelining 1 Aritmetik 40 Tenta 35 Era egna ”tenta”-frågor För varje tentafråga man bidrar med får man tillgodoräkna sig en poäng på tentan. 5 MIPS-labbar godkända Sex olika områden

Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Torsdag Vecka 50 Fredag 14 dec Vecka 51 OnsdagTenta Alla MIPS-labbar godkända

Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag 26 nov Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Torsdag Vecka 50 Fredag Vecka 51 OnsdagTenta I dag 1.MIPS-assembler 2.Minne (RAM, SRAM, DRAM), Cache, Hårddiskar, RAID

Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag 30 nov Vecka 49 Måndag Torsdag Vecka 50 Fredag Vecka 51 OnsdagTenta 1.Input/Output 2.Aritmetik

Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Torsdag 6 dec Vecka 50 Fredag Vecka 51 OnsdagTenta 1.Datapath & Control 2.Pipelining

Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag MIPS-assembler, Minne, Cache, Hårddisk, RAID Torsdag Fredag I/O & Aritmetik Vecka 49 Måndag Torsdag Datapath & Control, Pipelining Vecka 50 Fredag Alla labbar godkända Vecka 51 Onsdag Tenta

Foto: Eric some rights reservedsome rights reserved En ”lätt” uppgift. Markera vart i Blooms taxonomi du bedömmer att denna uppgift hör hemma: □ Faktakunskap □ Förståelse □ Tillämpning □ Analys □ Syntes □ Värdering Namn:_________ Pnr: _________ Område:_________________ Något av: •MIPS-assembler •Minnen, Hårddiskar, RAID •I/O •Aritmetik •Datapath & Control •Pipelining En ”svår” uppgift. Markera vart i Blooms taxonomi du bedömmer att denna uppgift hör hemma: □ Faktakunskap □ Förståelse □ Tillämpning □ Analys □ Syntes □ Värdering Namn:_________ Pnr: _________ Område:_________________ Facit - Lösningsförslag

Foto: Hughes Leglise-Bataille some rights reservedsome rights reserved Nu kör vi!

Grafik: John M. Kennedy T some rights reservedsome rights reserved