Utbildningar (just nu)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Studierektor/universitetsadjunkt
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Arbetsplan för skolbiblioteket
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Kvalitet i grundutbildningen1
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Tänkande och språk Våga Visa
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärande, kommunikation och IT
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Projektledning.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
BFL Bedömning för lärande
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Elevdemokrati i praktiken
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Kognition, design och utvärdering
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Utveckling av masterutbildning i eHälsa
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Design & Utvärdering, 5 poäng
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Utbildningar (just nu) Lärande, kommunikation och IT, 60p, campus Lärande, kommunikation och IT, 40p, halvfart distans Lärande, utbildning och IT, 40p, inriktning inom lärarutbildningen Breddmagisterutbildning Fortbildning för aktiva lärare

Magister 40p distans halvfart HT VT HT VT Master 80p LKIT1 LKIT2 Läskurs alt. valfri kurs LKIT3 Examensarbete 20p Valfri inriktning Metod 1 Met/Verktyg Metod 2 Individuell specialisering Magister 40p LKIT1 LKIT2 Läskurs alt. valfri kurs Ex.- arbete 10p Metod 1 Met/Verktyg Metod 2 Magister 40p distans halvfart LKIT1 Met/Verktyg Metod 2-d LKIT3 Individuell specialisering LKIT2 Examensarbete 10p

Magisterprojekt Interaktiva föreläsningsdemonstrationer Multimediautbildning inom processindustrin Simman i för träning av akutsjukvårdsteam Intranätsanvändning på företaget Mandator Intranätsanvändning på ett vägkontor i en liten kommun Webbsidan "unga kockar" Att skriva sig till läsning Skoltidningar på nätet Könsroller i spelande av Sims IT i en bosnisk skola

Projekt Etnografiska och interaktionsanalytiska studier av nya gymnasieformer där IKT har en central plats Användning av multimedia och spel i grundskolan Användning av simulering i sjuksköterskeutbildning Elektroniska journaler inom sjukvården Datorbaserat stöd i fysikundervisning

NAIL - nätverket för analys av interaktion och lärande Arbetsgrupp som träffas för regelbundna datasessioner Fokus ligger på analys av interaktionsdata från olika lärandemiljöer En möjlighet att låta olika kompetenser mötas Nätverket är initierat ”underifrån” utifrån gemensamma målsättningar och intressen

IKT i utbildning Infrastruktur Synsätt och attityder Lärmiljöer Tillgänglighet Fungerande miljöer Stöd Synsätt och attityder Visionärer och bakåtsträvare Motivation och intresse Olika pedagogiska idéer Lärmiljöer Laborationer, grupparbeten, enskilt arbete med datorer, simulering

Beskrivningar av lärandemiljöer Teoretiska Kognitiva konflikter, studentcentrerat arbete, autentiska aktiviteter, multipla representationer, hifi-simuleringar, feedback, interaktivitet etc Teknik, typologier, instruktioner De olika faserna i PBL, olika moment i en laboration, vilket upplägg en kurs har etc Praxisbaserade Fokus på vad studenterna gör, de resurser som används, hur interaktion och innehåll relateras

Probeware

Velocity-time graph In reviewing the video recorded data, it was striking to see that the students approached the tasks in similar ways most of the time. The episode I am going to present could be seen as a typical example of such an approach. The assignment, as many other of the assignments in the lab course, could be seen as comprising three different phases: prediction, performance and evaluation. In the episode, the students where first asked to discuss and agree on how to move in front of a motion detector in such a way that they matched a pre-defined graph, that is, they were asked to make a prediction of the corresponding movement to the graph. This graph was the one that they should match. Second, in the performance phase, the students tried to match the pre-defined graph by walking in front of the motion detector. While doing this, the students could simultaneously observe a corresponding graph of their movement. Here we can see a graph that a couple of students have produced by walking in front of the detector. Third, in the evaluation phase, the students were instructed to discuss discrepancies between the pre-defined and the produced graph, and decide if the match between the graphs was good enough to continue with another assignment or if they were going to make another try. For instance, they could discuss this section and how they interpreted this as a change in direction instead of a change in velocity.

Problem: Studenters förståelse av mekanik Studenters förståelse av hastighet, acceleration, kraft och liknande fenomen/begrepp baserar sig ofta på erfarenheter från andra praktiker än skolan Traditionell undervisning ger små effekter på test

Resultat efter kurs med Probeware

Vad gör Probeware effektivt? Några förslag Det går snabbare och enklare Samarbete uppmuntras Studentstyrt och studentcentrerat angreppssätt Direkt återkoppling (”real-time graphing”) Multipla representationsformer

Graphs and Tracks

Other investigated activities Simulation (Graphs & Tracks) Most assignments were solved by trial-and-error Textbook assignments Focus on equations: a = v / t, v = x / t, x = x0 + vt + 2at2, v2 = 2ax Traditional labs Motions and representations of motion, e.g., graphs, is often separated in time In another activity, or with other tasks, the kinematics the students had to deal with would be different. In the project, we have compared the interaction in such activities as the ones exemplified in episode I presented, with the interaction in other activities. For instance, some tasks in a simulation were solved by trial and error. In that case, the graph did not involve and references to motion and even if the spatiality of the graph was referred, the same was not true for the corresponding movement. The kinematics confronted in activities supported by probeware was also different from the kinematics presented in textbook assignments. Often textbooks present some equations summarising kinematics. The specific kind of kinematics students do with these equations, and the aspects that become focal in solving text book assignments, are often very different from the things that become central in the lab analysed here. The interaction was also different from the interaction in a traditional kinematics lab. For instance, the first part of a traditional lab is often used to set up the equipment, the second to collect data, and the third to plot a graph and calculate different kinds of results. Thus, the graphs in traditional labs do not index the phenomena in the same way as the activity analysed here. Instead, the graphs run the risk of becoming something separate and isolated, created by data collected at another occasion and therefore without any immediate connection to the temporality and spatiality of the movement.

Problem: relation mellan teori och praktik Inom anestesi liksom annan yrkesutbildning upplevs relationen mellan teori och praktik som problematisk Simuleringar framställs ibland som en brygga mellan teori och praktik Utvärdering och implementeringen av simuleringar är problematisk

Exempel: Simulering i anestesi