Utjämningssystemet och kommunalisering av hemsjukvården i Västernorrlands län Härnösand 17 januari 2012 Derk de Beer Derk.de.beer@skl.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Äldre i välfärden.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Budget 2013 Finansplan Finansiella mål •Resultat överskott 2% •Soliditet +1-3 %enheter •Likviditet ingen upplåning •Nettoinvest.100% själv- finansierade.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
/hp Negativt Positivt under 100 % 100 – 199 % 200 – 299 % 300 – % (7 st.) (49 st.) (165 st.) (85 st.) (36 st.) Årsbidraget räcker inte till.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Sjukvårdens kostnader 2030
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Ny redovisningsmodell för full kostnadsredovisning.
Vuxna NLL, Sekretariatet/K Sandberg Valdeltagande till kommunfullmäktige åren 2006 och Norrbottens kommuner. Procent.
Utökad vaccination (catch-up) mot HPV-virus
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Utjämningskommittén.08.
Varifrån kommer pengarna till landstinget? Utfall 2009.
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Utredningen en nationell samordnare för hemsjukvård (S 2010:06)
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2012.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Den ljusnande framtid är vård
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Kommunalekonomisk utjämning
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. februari 2012.
Ekonomirapporten. April 2014
Har vi råd med välfärden
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kommunstyrelsen noterar informationen till protokollet.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Utjämningssystemet och kommunalisering av hemsjukvården i Jönköpings län Jönköping 11 november 2011 Niclas Johansson
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Budgetdagarna Luleå den 18 februari 2014 Anders Folkesson Derk de Beer
Ökade arbetsmarknadspolitiska satsningar
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Hemsjukvård i förändring, Socialstyrelsen, nov 2008 Kommunaliserad hemsjukvård, juni 2011, SoU 2011:55.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Arbetsgrupp Ekonomi Stefan Tengberg, Gislaved kommun
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. maj 2013 Materialet:
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Ligger kommunens kostnader ”rätt”?. Vem har dyrast äldreomsorg?
Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Presentationens avskrift:

Utjämningssystemet och kommunalisering av hemsjukvården i Västernorrlands län Härnösand 17 januari 2012 Derk de Beer Derk.de.beer@skl.se

Den ekonomiska regleringen Omfördelning av intäkter mellan landsting och kommun Skatteväxling Kostnadsskillnader inom kommunkollektivet Kommunernas kostnadsutjämningssystem för äldreomsorgen Ev mellankommunal utjämning (HSL 19 §)

Skatteväxlingen mellan kommunkollektiv och landsting Alla kommunerna höjer i samförstånd sin skattesats lika mycket som landstinget sänker sin Skatteväxlingsnivån ska motsvara dagens faktiska kostnader Över tiden ökar intäkterna från en skatteväxling i samma takt som medelskattekraften i riket (Länet måste hemställa till finansdepartementet om justering av länsvis skattesats)

Inkomstutjämning Alla kommuner och landsting (fr.o.m. 2012) garanteras 115 procent av medelskattekraften i riket. Skillnaden mellan den garanterade och den egna skattekraften multipliceras med en länsvis skattesats. Den länsvisa skattesatsen är 95% (90% Lt) av 2003 års medelskattesats. Vid skattekraft över 115 procent är den 85%. För varje län justeras för skillnader i huvudmannaskap utifrån tidigare skatteväxlingar. Den länsvisa skattesatsen ändras endast vid skatteväxlingar och påverkas inte av skattehöjningar.

Länsvis skattesats i Västernorrlans län   Kommunerna Landstinget Medelskattesats 2003 20,64 10,52 95/90 procent 19,61 9,47 Skatteväxlingar i länet 5,29 -5,29 Skatteväxlingar i riket 4,16 -4,16 Skillnad 1,13 -1,13 Länsvis skattesats 20,74 8,34

Skatteväxling 2012, exempel 20 öre   Skattekraft Skatteintäkt Ink.utj Summa Kr/inv Mkr Härnösand 175 112 350 75 425 10 Kramfors 169 507 339 86 8 Sollefteå 165 385 331 94 9 Sundsvall 189 599 379 46 41 Timrå 174 222 348 77 Ånge 168 825 338 88 4 Örnsköldsvik 183 587 367 58 23 Landstinget 181 219 -362 -63 -425 -103

Kostnadsutjämningens delmodeller

Kostnadsutjämning för äldreomsorg Äldreomsorg är den kommunala verksamhet som kostar mest och omfördelar mest i utjämningen pga stora skillnader i andelen äldre. Den genomsnittliga standardkostnaden för 2012 är 9 128 kr/inv. Denna bestäms av sammantagna kostnad för riket enligt räkenskapssammandraget för år 2010 uppräknat till 2012 års prisnivå med nettoprisindex.

Varför så stor omfördelning i äldreomsorgsutjämningen? Stora skillnader i åldersstrukturen Av 1 000 kommuninvånare är: 113 i Knivsta 65+ år 304 i Pajala 65+ år 181 i Riket 65+ år

Kostnadsutjämningens delmodeller – Äldreomsorg, nuvarande system Modellen har funnit sedan år 1996, med vissa förändringar år 2000 och 2005. Aktuella indikatorer (240 grupper) Ålder (65-69, 70-74, 75-79, 80-84, 85-89, 90+) Blir 3 Kön (man/ kvinna) × (fångas av civilstånd Civilstånd (gift/ ogift) Yrkesbakgrund × (ersätts med dödlighetskorr) Utländsk bakgrund (nordisk/ utomnordisk) Tillägg/avdrag för gles bebyggelse samt extra behov av institutionsboende i glesbygd Dödlighet mäts som skillnaden mellan faktiskt och förväntad dödlighet för personer över 65 år de senaste fem åren. Justeringen för skillnader i dödlighet medför avdrag och tillägg på mellan -370 och +1140 kr/inv.

Äldreomsorgsutjämningen för kommunerna i Västernorrlands län med kommitténs förslag, kr/inv   Bidrag/avgift 2011 Bidrag/avgift Differens Förslag 2011 Härnösand 10571 11024 453 Kramfors 13122 13851 729 Sollefteå 14065 14150 85 Sundsvall 8843 9103 260 Timrå 8645 9048 403 Ånge 14007 14513 506 Örnsköldsvik 10419 10689 270

Kostnadsutjämningen redan påverkad av hemsjukvården Gjorda kommunaliseringar påverkar redan idag kostnadsutjämningen och har ökat omfördelningen i äldreomsorgsmodellen Standardkostnaden för riket har ökat med 268 kr Ju fler län som kommunaliserar, desto större omfördelning i kostnadsutjämningen. Standardkostnaden för riket uppskattas ha ökat med 432 kr/inv när samtliga län har kommunaliserat Den kommun som har högre äldreomsorgsbehov än genomsnittet får därför ett större bidrag till följd av växlad hemsjukvård och vice versa

Hemsjukvårdens effekt på kostnads-utjämningen idag och i framtiden - beräknat utifrån kostnadsutjämning 2012   Hemsjukvårdens andel av standardkostnad idag B/A hemsjkv idag Hemsjukvårdens andel av standardkostnad i framtiden B/A hemsjkv i framtiden Föränd B/A kr/inv Riket 268 432 Härnösand 324 56 522 90 34 Kramfors 394 126 636 204 77 Sollefteå 415 147 669 237 Sundsvall 266 -2 429 -3 -1 Timrå 263 -5 423 -9 Ånge 420 152 677 245 93 Örnsköldsvik 319 51 514 82 31

Problemet Kostnaderna i kr/inv ökar normalt mest i de kommuner som har högst andel äldre. Kommuner med många äldre som får bidrag från andra kommuner i kostnadsutjämningen ersätts redan idag för hemsjukvård Ersättningen för hemsjukvård i kostnadsutjämningen påverkas bara marginellt av en kommunalisering i det egna länet Den direkta effekten av en kommunalisering blir därför ofta att kostnaderna ökar mer än intäkterna i dessa kommuner Mellankommunal utjämning för att mildra effekter?

Nationella samordnarens förslag Tillägg i kommunernas kostnadsutjämning för de som har övertagit hemsjukvården (1,5 procent av standardkostnaden) Antar att hemsjukvårdsbehovet följer äldreomsorgsbehovet Skulle innebära en överföring av resurser från län som inte växlat hemsjukvård eftersom motsvarande reducering inte föreslås i utjämningen för hälso- och sjukvård Kommunerna i alla andra län påverkas negativt av en växling i t.ex. Jönköping Tidsbegränsning (fem år) av länsvisa mellankommunala utjämningssystem (HSL 19§)

Utfall pga hemsjukvårdstillägget

Sammanfattning av den ekonomiska regleringen Kommuner med låg skattekraft får samma intäkt per invånare som kommuner med hög skattekraft Kommuner med hög andel äldre och ogynnsam bebyggelsestruktur kompenseras redan i kostnadsutjämningssystemet, även om det inte sker som en följd av växlingen Framtida kostnadsutveckling mildras av medelskattekraftens utveckling Slutsats: fokusera på verksamhetsfrågorna! 17