Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Geografi Henrik Carlsson.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Energieffektivisering i köpcentra
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Levnadsvillkor och resursfördelning
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Miljarder möjligheter på en plats!
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Skärgårdshamnar som nav för tillväxt i Blekinge. Projektstart Projektslut Projektansökan ur ”Regionalt Struktursfondprogram för stärkt.
Kundundersökning mars 2010
Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2012 Petri Matveinen Nina Knape
Välkommen till SJs pressträff
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Årsbokslut för svensk turism 2013
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Procent.
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
Quality 2011 Stockholm 15 september 2011 Docent Mikael Zimmerman.
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
Ekonomirapporten. April 2014
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Barndagvård Statistikrapport 34/20131 Barndagvård 2012 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala.
Barnskydd 2012 – Statistikrapport 30/20131 Barnskydd 2012 Tuula Kuoppala och Salla Säkkinen.
Barnskydd 2010 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala Barnskydd
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
Barndagvård Statistikrapport 30/20121 Barndagvård 2011 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Inkvarteringsstatistik Helsingborg Juli Sidan 1 KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING.
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
SVERIGES EKONOMI - statistiskt perspektiv Konjunkturseminarium 25 september 2015.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Basfakta skogsnäringen, 2017
Presentationens avskrift:

Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd

Detta är Svensk Handel Svensk Handel har medlemsföretag med arbetsplatser där människor är verksamma

Allt fler väljer Sverige som besöksmål ■Gränshandel ■Shopping och natur ■Design och stories ■Flest från grannländerna

Turismkonsumtionen har ökat med nästan 70 procent på tio år Total turismkonsumtion i Sverige (kronor)

Utländska turisters konsumtion växte snabbast

Turism – ryggraden i svensk exportindustri? ■Exportvärdet för turism översteg år 2010 det samlade exportvärdet för järn, stål och svenska personbilar ■Exportvärdet för turismsektorn uppgick till 87,1 miljarder kronor år 2010 och ökade därmed med 1,7 procent sedan år 2009 ■Utländska turisters konsumtion i Sverige bidrog med momsintäkter på 12,8 miljarder kronor till statskassan, vilket var en ökning med 1,6 procent sedan året innan

Nästan hälften av turisternas konsumtion tillfaller handeln Fördelning av turismens totala konsumtion 2010 (miljarder kronor)

Vad är shoppingturism? Konsumenten reser längre för att handla vissa varor än vad som egentligen behövs ■Resans primära mål är shopping, till exempel IKEA i Sundsvall, Gekås i Ullared eller Lager 157 i Gällstad ■Shopping ingår som en del av resan, till exempel den som besöker kasinot i Sundsvall köper kläder och prylar i Sundsvalls city eller kryssningsresenären i Stockholm som köper med sig svenskt glas

Vad driver shoppingturismen? Varor  Specifika varor  Souvenirer/ hantverk  Tax-free Destination  Specifika produkter  Berömda shoppingdistrikt  Temashopping  Festivaler  Berömda individuella köpcentrum Priser  Höga priser hemma, låga på destinationen  Prisjägare  Billiga destinationer

Shoppingturismen växer snabbare än både handel och turism

Shopping en allt viktigare del av resan

Drygt var tionde krona i detaljhandeln kommer från turister Turismens andel av detaljhandelns omsättning år i procent

Var sker shoppingen? ■Storstäderna ■Gränstrakter ■Stora turistdestinationer ■Sommarkommuner ■Vinterkommuner ■Sundsvall, Umeå, Haparanda

Stark ökning för svensk shoppingturism ■Svensk shoppingturism omsatte 80 miljarder kronor år 2010, vilket innebar en fördubbling jämfört med år 2005 ■30 procent av turisternas utlägg hamnar i handeln. Motsvarande andel var 25 procent år 2005 ■12 procent av handelns totala omsättning genereras av turister

Svensk Handel aktiv inom turism ■Svensk Turism och Visit Sweden ■Nationell strategi ■SveDest – nytt bolag för destinationsutveckling ■Turismbarometer med SHR och TransportGruppen ■Stockholmsmodellen 2020 ■Shoppingturismrapport

Tack för att ni lyssnade! Yvonne Ingman ,