Den vetenskapliga(?) psykologin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Framtidens trygghetsboende
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Vetenskaplig Metod.
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Vad är teknik?.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Vingåker Energetic Science Park Hans Wallin, KCEM
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Tillämpad Beteendeanalys
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Yngre skolbarns kamratkulturer
Vetenskap, ”bara modeller?” B Gustafsson Cemus 28 januari, 2011.
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961) Utifrån 40 definitoner om kreativitet skapade Rhodes en metateori om kreativitet. Kreativitet.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Psykologins historiska framväxt
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Kausalitet Teorier och hypoteser gäller ofta orsakssamband.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961)
Korrelation melan två fenomen kan förorsakas eller förklaras av en gemensam orsak eller betingelser som gynnar båda fenomenen.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 3 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Genus Manligt & kvinnligt.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan –
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Politisk Geografi.
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
Sociala perspektiv på vetenskaplig praktik
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Citeringsstatistik - möjligheter och omöjligheter Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Human- och naturvetenskaper 1800-talets universitetspolitik
Psykologi Introduktion.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Forskningsprocessen idealt
Psykologins historiska framväxt
Vetenskap och utveckling
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kunskapsresistens och relativism
Forskaren är den nya superstjärnan
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Presentationens avskrift:

Den vetenskapliga(?) psykologin En liten föreläsning om psykologins historia

Den klassiska uppfattning om vetenskap Kunskap som är Universell Ahistorisk Beskriver en given verklighet Metod är endast ett medel Metafor

Vad tänker man nu för tiden? Kulturellt och socialt förankrat Teoriinbäddade observationer (Kuhn, 1996) Ingen homogen vetenskaplig metod (Feyerabend, 1975) Kunskap är ingen ”spegling” av naturen (Rorty, 1979; Sellars, 1954) Social och historisk konstruktion av Objektivitet (Daston & Galison, 2007) Experiment (Shapin & Schaffer, 1989) Retorik (Golinski, 2005) Bevis (Danziger, 1994) Terminologi (Danziger, 1997)

Liknande kritik inom psykologin Psykologi som är grundad i historiska skeenden (Gergen & Graumann, 2006)   har inbäddade kulturella antaganden (Cushman, 1990) är en drivande kraft i hur vi tänker om oss själva (Richards, 2002)

Vad blir konsekvenserna? Utvecklingen är baserad på historiska skeenden, inte nödvändiga naturliga sådana

Den historiska aspekten Framväxten av den experimentella psykologin

För länge länge sen i Tyskland.. Wilhem Wundt (1832-1920) Verksam i Leipzig Influenser från Fysiologi Filosofi Fokus på psykofysiologi Reaktionstider Perception Vad säger det om det observerande medvetandet?

Vem gör vad i experimentet? Gemensam struktur under experimenten En som ”tittade inåt” och en som antecknade Byttes av – ingen fast arbetsdelning Skiljer sig från naturvetenskaperna i förhållande till studieobjektet I Wundts fall ger arbetsdelningen ett specifikt utfall Ett framväxande tradition En viss definition av studieobjektet Arvet från fysiologin Lokala historiska omständigheter

Vad ville Wundt? Mer än endast experiment ”Folkpsykologi” med fokus på andra faktorer Sociala Historiska Språkliga

Psykologin byter hemort Helt ny miljö – USA Specialiserad och disciplinerad akademisk värld Annorlunda universitetsledning Teknokratiskt ideal Nya mål och nya metoder

Konsekvenserna för psykologin Förändring i den experimentella situationen Separationen forskare-forskningsobjekt blir permanent Tidigare: Gemensam undersökning Nu: Endast individens prestation och tillstånd Ny struktur för nya mål Ytlig Strikt Tidsbegränsad

Implikationer och reflektioner Psykologin drivs inte av ” inre sanningskrav” Undvik reduktionism Sociologisk Naturalistisk Ramverket är en historisk process Kritik är mer än bara mycket empiri

Slut/frågor!

Referenser Cushman, P. (1990). Why the self is empty: Toward a historically situated psychology. American Psychologist, 45(5), 599-611. Danziger, K. (1994). Constructing the Subject: Historical Origins of Psychological Research. Cambridge, US: Cambridge University Press. Danziger, K. (1997). Naming the Mind: How Psychology Found Its Language. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Daston, L., & Galison, P. (2007). Objectivity. Cambridge, US: MIT Press. Feyerabend, P. (1975). Against Method. London: Verso. Gergen, K. J., & Graumann, C. (red.). (2006). Historical Dimensions of Psychological Discourse. Cambridge, US: Cambridge University Press. Golinski, J. (2005). Making Natural Knowledge: Constructivism and the History of Science. Chicago, US: Chicago University Press. Kuhn, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago, US: Chicago University Press. Richards, G. (2002). Putting Psychology in Its Place - A critical historical overview. New York: Routledge. Rorty, R. (1979). Philosophy and the Mirror of Nature. Princeton, US: Princeton University Press. Sellars, W. (1954). Empiricism and the Philosophy of Mind. Cambridge, US: Harvard University Press. Shapin, S., & Schaffer, S. (1989). Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the Experimental Life. Princeton, US: Princeton University Press.