Den vetenskapliga(?) psykologin En liten föreläsning om psykologins historia
Den klassiska uppfattning om vetenskap Kunskap som är Universell Ahistorisk Beskriver en given verklighet Metod är endast ett medel Metafor
Vad tänker man nu för tiden? Kulturellt och socialt förankrat Teoriinbäddade observationer (Kuhn, 1996) Ingen homogen vetenskaplig metod (Feyerabend, 1975) Kunskap är ingen ”spegling” av naturen (Rorty, 1979; Sellars, 1954) Social och historisk konstruktion av Objektivitet (Daston & Galison, 2007) Experiment (Shapin & Schaffer, 1989) Retorik (Golinski, 2005) Bevis (Danziger, 1994) Terminologi (Danziger, 1997)
Liknande kritik inom psykologin Psykologi som är grundad i historiska skeenden (Gergen & Graumann, 2006) har inbäddade kulturella antaganden (Cushman, 1990) är en drivande kraft i hur vi tänker om oss själva (Richards, 2002)
Vad blir konsekvenserna? Utvecklingen är baserad på historiska skeenden, inte nödvändiga naturliga sådana
Den historiska aspekten Framväxten av den experimentella psykologin
För länge länge sen i Tyskland.. Wilhem Wundt (1832-1920) Verksam i Leipzig Influenser från Fysiologi Filosofi Fokus på psykofysiologi Reaktionstider Perception Vad säger det om det observerande medvetandet?
Vem gör vad i experimentet? Gemensam struktur under experimenten En som ”tittade inåt” och en som antecknade Byttes av – ingen fast arbetsdelning Skiljer sig från naturvetenskaperna i förhållande till studieobjektet I Wundts fall ger arbetsdelningen ett specifikt utfall Ett framväxande tradition En viss definition av studieobjektet Arvet från fysiologin Lokala historiska omständigheter
Vad ville Wundt? Mer än endast experiment ”Folkpsykologi” med fokus på andra faktorer Sociala Historiska Språkliga
Psykologin byter hemort Helt ny miljö – USA Specialiserad och disciplinerad akademisk värld Annorlunda universitetsledning Teknokratiskt ideal Nya mål och nya metoder
Konsekvenserna för psykologin Förändring i den experimentella situationen Separationen forskare-forskningsobjekt blir permanent Tidigare: Gemensam undersökning Nu: Endast individens prestation och tillstånd Ny struktur för nya mål Ytlig Strikt Tidsbegränsad
Implikationer och reflektioner Psykologin drivs inte av ” inre sanningskrav” Undvik reduktionism Sociologisk Naturalistisk Ramverket är en historisk process Kritik är mer än bara mycket empiri
Slut/frågor!
Referenser Cushman, P. (1990). Why the self is empty: Toward a historically situated psychology. American Psychologist, 45(5), 599-611. Danziger, K. (1994). Constructing the Subject: Historical Origins of Psychological Research. Cambridge, US: Cambridge University Press. Danziger, K. (1997). Naming the Mind: How Psychology Found Its Language. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Daston, L., & Galison, P. (2007). Objectivity. Cambridge, US: MIT Press. Feyerabend, P. (1975). Against Method. London: Verso. Gergen, K. J., & Graumann, C. (red.). (2006). Historical Dimensions of Psychological Discourse. Cambridge, US: Cambridge University Press. Golinski, J. (2005). Making Natural Knowledge: Constructivism and the History of Science. Chicago, US: Chicago University Press. Kuhn, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago, US: Chicago University Press. Richards, G. (2002). Putting Psychology in Its Place - A critical historical overview. New York: Routledge. Rorty, R. (1979). Philosophy and the Mirror of Nature. Princeton, US: Princeton University Press. Sellars, W. (1954). Empiricism and the Philosophy of Mind. Cambridge, US: Harvard University Press. Shapin, S., & Schaffer, S. (1989). Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the Experimental Life. Princeton, US: Princeton University Press.