Diskurs Språkanvändning (language-in-use)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Liberalism Konservatism
Naturvetenskap.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Föräldramöte 12 september 2011
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ledarskap och arbetsliv
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Vikten av ett tungt kulturbegrepp
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Perspektiv på arkitektur
Svenska p Svenska p.
Självförvaltningsfärdigheter
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Den sociala människan Social kategori Social grupp Folksamling
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ledning och förståelse
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språk och interkulturell kommunikation
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Kommunikation.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Herder Morag (Polen) Studerade teologi, filosofi och litteratur i Königsberg (Kaliningrad) Arbetade i Riga.
Genus och religion.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Presentationens avskrift:

Diskurs Språkanvändning (language-in-use) Språkanvändning i relation till sociala, politiska och kulturella formationer Språkanvändning såsom reflekterande och skapande sociala ordningar Centralt för att förstå samhället och dess relation till människan, samt för att förstå språket självt

Diskurs WJP: ”ett bestämt sätt att tala om och förstå världen (eller ett utsnitt av världen)” Språket är strukturerat i mönster som våra yttranden följer när vi agerar i olika sociala domäner Diskursanalys: analysen av dessa mönster Diskursordning: ett antal diskurser som strider i samma domän

D/D/diskurs (Gee mfl) D D D D d d d d d diskurs: Diskurs: konkret språkanvändning i text eller tal; språklig handling; avtryck av Diskurs En individualiserbar grupp påståenden Diskurs: Bakomliggande mönster Sätt att tala om och förstå världen En reglerad praktik som underligger ett antal påståenden ”resurser” som vi kan använda i diskurs (Språkligt kodade?) politiska, sociala och kulturella formationer Ideologier Aktiviteter, roller, institutioner Kunskap, sociala relationer, social identitet D D D D d d d d d

D/D/diskurs (Gee mfl) D D D D D d d d d d diskurs: Diskurs: konkret språkanvändning i text eller tal; språklig handling; avtryck av Diskurs En individualiserbar grupp påståenden Diskurs: Bakomliggande mönster Sätt att tala om och förstå världen En reglerad praktik som underligger ett antal påståenden ”resurser” som vi kan använda i diskurs (Språkligt kodade?) politiska, sociala och kulturella formationer Ideologier Aktiviteter, roller, institutioner Kunskap, sociala relationer, social identitet DISKURS den Diskurs man inte kan komma undan; man har inget val monolitisk? Uppåtpilar? D D D D D d d d d d

Diskurs: relaterade begrepp Communities of practice Cultural communities (Clark 1996) Discourse communitites Distributed knowledge, distributed systems Though collectives Practices (Heidegger 1962; Bourdieu 1977) Activity systems Actor-actant networks (Latour 1987) Forms of life (Wittgenstein 1958)

Varför diskursanalys nu? Ökat intresse för kunskapsbildning inom akademisk forskning; hur skapas kunskap? Klassificering; indelning av fenomen i klasser, relationer mellan klasser Klassificering blir möjlig i och med språket Språket är ett klassificeringsverktyg; ej neutralt medium för överförande av kunskap ”linguistic turn” inom akademisk forskning Breddande av lingvistikens perspektiv Fram till c:a 70-tal: fokus på beskrivning av grammatik, uttal; begränsat till enstaka satser Senaste 30 åren: ökat fokus på struktur hos konversationer och texter; implicerad mening och kontextuell tolkning; hur språk interagerar med ickeverbal kommunikation

Diskursanalysens fiender i olika discipliner Lingvistik: Chomsky och all annan lingvistik som ej tar hänsyn till kontext & språkanvändning Litteraturvetenskap: hermeneutik Idéhistoria: ideologikritik Etnologi: strukturalistisk antropologi Filmvetenskap: formalism

Diskursanalys Socialkonstruktionism Strukturalism Poststrukturalism Strukturmarxism

Socialkonstruktionism Kritisk inställning till självklar kunskap Verkligheten är bara tillgänglig för oss genom våra kategorier (Kant) Vår kunskap och våra världsbilder är en produkt av vårt sätt att kategorisera världen

Socialkonstruktionism forts Historisk och kulturell specificitet De sätt på vilka vi uppfattar världen är historiskt och kulturellt specifika och kontingenta De kunde varit annorlunda De förändras över tiden Diskursivt handlande: Bidrar till att konstruera den sociala världen Antiessentialistisk Den sociala världen är inte given på förhand och har inga inre ”essenser” - en uppsättning äkta/stabila/autentiska karakteristika Även om kunskap och identited i princip alltid är kontingenta, så är de i konkreta situationer alltid relativt låsta

Socialkonstruktionism forts Kunskap påverkas av sociala processer Påverkas = skapas och upprätthålls Kunskap frambringas i social interaktion Bygger upp gemensamma sanningar Kämpar om vad som är sant och falskt

Socialkonstruktionism forts Kunskap och social handling I en bestämd världsbild blir några former av handling naturliga och andra otänkbara Olika världsbilder leder till olika handlingar Den sociala konstruktionen av kunskap får konkreta sociala konsekvenser

Strukturalism Teckenrelationen är abiträr Världen tilldelas betydelse genom sociala konventioner De enskilda tecknens betydelse kommer från deras relation till andra tecken Langue = ett teckensystem; språkets struktur Langue är fast och oföränderligt Parole = det konkreta språkbruket Parole bygger på Langue

Poststrukturalism Språket är inte en avspegling av en redan existerande verklighet (Saussure) relationen tecken-verklighet är arbiträr Språket är strukturerat i diskurser (mönster) Inte ett system som hos Saussure utan flera system där betydelserna skiftar från diskurs till diskurs Diskursiva mönster bevaras och förändras i diskursiva praktiker, d v s konkreta kontexter där språket sätts i spel Distinktionen langue-parole löses upp Langue är dynamiskt, ej statiskt som hos Saussure

Idealism? Relativism? Finns verkligheten? Finns sanning? Ja, och den är socialt konstruerad ”den sociala verkligheten”, d v s den verklighet som vi människor lever i Vi kan inte iakttaga utan att samtidigt förstå och tolka Finns sanning? Ja, och den är alltid relativ till en diskurs Det finns ingen Sanning utanför alla diskurser (är denna sanning i sig diskursrelativ? Eller nonsens?) Finns ”den fysiska världen”? Ja, men den får bara betydelse genom diskurs Däremot påverkas vi av den fysiska världen på sätt som inte är direkt beroende av vår tolkning av den (affordances)

Även om man inte köper detta, så finns vissa delar av verkligheten som definitivt är socialt konstruerade Språk Nationer Ideologier Religioner Om man är intresserad av hur dessa delar av verkligheten konstitueras i språklig interaktion, så är diskursanalysen intressant

Strukturmarxism m.m. Foucault Althusser; Strukturmarxism Ville klarlägga reglerna för vilka utsagor som blir accepterade som meningsfulla (och sanna) under en viss historisk epok Althusser; Strukturmarxism Lärare till Foucault Ideologin interpellerar individen och tilldelar därmed en subjektsposition (identitet, roll) Motstånd är ej möjligt

Subjekt och ideologi Foucault, Althusser: Subjektet är decentrerat Subjektet är inte en autonom och suverän enhet, utan skapas i diskursen ”Jaget använder inte längre språket för att uttrycka sig självt; det är snarare språket som talar genom personen. Det enskilda jaget blir ett medium för kulturen och dess språk” (Kvale) Senare teorier förkastar denna determinism; människor kan göra motstånd mot ideologier Människor är både ”språkets herrar och slavar” (Barthes)

Tre varianter på (kritisk) diskursanalys ”Diskursteori” (Laclau & Mouffe) ”Kritisk diskursanalys” (Fairclough) ”Diskurspsykologi” (Potter & Wetherell)

Diskursteori (Laclau & Mouffe) Mest poststrukturalistisk - allt är diskurs Diskursen konstituterar den sociala världen Betydelse kan aldrig låsas fast Diskurser omformas ständingt i diskursiv kamp med andra diskurser för att uppnå hegemoni Fokus på ”de stora diskurserna” (DISKURS?) Och hur subjekt styrs av diskurserna Ej så empirisk

Kritisk diskursanalys (Fairclough) Diskurs är bara en aspekt av sociala praktiker Mer marxistisk än diskursteorin Fokus på förändring (kontra reproduktion) hur nya betydelser bygger på etablerade betydelser Intertextualitet Hur en text bygger på element och diskurser från andra texter Empirisk - studerar (mest) texter

Diskurspsykologi (Potter & Wetherell) En form av socialpsykologi Fokus på hur människor använder diskurser för att framsälla sig själva fördelaktigt Ej fokus på inre psykologiska förhållanden Individer är aktiva språkbrukare som kan påverka diskursen Ej så interesserad av ”de stora diskurserna” Fokus på individers aktiva språkbruk, ofta i tal

Skillnader Diskursens roll i konstituerandet av världen CDA: diskursiv praktik är en typ av social praktik; andra typer är t ex ekonomi, infrastruktur Diskursteori: alla praktiker är dikursiva Analytiskt fokus

Skillnader mellan de olika teorierna Syn på diskursen som konstituerad eller konstituerande: Diskurs er konstituerende Dialektisk forhold Diskurs er konstitueret Laclau og Mouffes Diskurs Kritisk Diskursteori psykologi diskursanalyse (Foucault) (Althusser) (Gramsci) (Historisk materialisme)

Skillnader mellan de olika teorierna Analytiskt fokus Vardagsdiskurs Abstrakt diskurs Diskurs Kritisk Laclau og Mouffes psykologi diskursanalyse Diskursteori

Reflexivitetsproblemet Hur ska man förhålla sig till den ”sanning” som forskaren producerar? Diskursteori: problemet ignoreras; Laclau & Mouffe skriver som om deras teori var objektiv sanning Diskurspsykologi: försöker förhålla sig till problemet CDA: anser sig kunna skilja på ideologiska och icke-ideologiska diskurser

Winther-Jörgensen & Phillips: Forskaren ska överväga och försöka redogöra för hur man står i förhållande till de diskurser man undersöker, och vilka konsekvenser ens bidrag till den diskursiva konstruktionen av vår omvärld kan få Tyvärr är forskaren själv kanske den minst lämpade för detta. Lösningen är nog istället en fortgående dialog mellan kontrahenter, där intersubjektiv sanning (d v s den enda sanning som finns) kan uppnås. Denna dialog fortgår kontinuerligt i forskningsvärlden.

Gemensamt för de tre (kritiska) diskursanalyserna Syn på språk och verklighet Vårt sätt att tala återspeglar inte neutralt vår omvärld, våra identiteter och sociala relationer… … utan spelar en aktiv roll i skapandet och förändringen av dem Målsättning att bedriva ”kritisk forskning”, d v s utforska och klarlägga maktrelationer i samhället, och peka på möjligheter till social förändring Men diskursanalysen kan vara intressant även om man ”bara” vill förstå hur språk fungerar

Fotnot s. 9; WJP Några användningar av beteckningen ”diskursanalys” faller dock utanför detta fält. Ordet ”diskursanalys” har exempelvis inom lingvistiken använts för att beteckna analys av relationer mellan satser och yttranden på mikronivå (till exempel Brown & Yule 1983). Diskursanalys har också använts för att beteckna analysen av de sätt på vilka människor använder mentala scheman för att förstå berättelser (Van Dijk & Kintch 1983)

Diskursanalys i lingvistiken Studerar språkanvändning (diskurs) i kontext Fokus på konkret vardagsdiskurs Deskriptiv, ej kritisk Använder inte begreppet Diskurs; istället: kontext, situation, aktivitet, roller, institution, etc. Ofta begränsad insikt i hur språkanvändning kan påverka Diskurs (kontext) fokus på D  d , t ex hur man toklar ett yttrande utifrån dess kontext Språket ses som statiskt Diskurser ses som statiska Fokus på yttranden som informationsbärande

Några varianter på deskriptiv diskursanalys Pragmatik & talaktsteori (Austin, Grice, Searle) Conversation Analysis (Sacks, Schegloff, Jefferson) Interaktionell sociolingvistik (Goffman, Gumperz) Kommunikationsetnografi (Hymes) Textlingvistik (van Dijk, Halliday) Rhetorical Structure Theory (Mann & Thompson) Narrativanalys

Pragmatik & talaktsteori Austin, Grice, Searle, Levinson Språkanvändning i kontext Talaktsteori: yttranden som handlingar performativitet Hur språkliga yttranden tolkas i kontext Implikatur Presupposition Detaljerade analyser Härleda kontextuella tolkningar från generella principer för kommunikation Ofta (men inte alltid) påhittade exempel Armchair linguistics

Conversation Analysis Etnometodologi Sacks, Schegloff, Jefferson Empiriskt iakttagbara mönster i transkriberad talad interaktion Sekvensiell organisation, adjacency pairs, turn-taking Beskrivning av mönster i form av regelsystem Metodologisk princip: ej gå bortom vad konversationsdeltagarna själva orienterar sig mot Senare utveckling mot kritisk CA Diskurspsykologi bygger delvis på CA och etnometodologi Kritisk Diskursanalys (CDA) använder sig av lingvistiska verktyg och relaterar sig till näraliggande discipliner

Variation inom arten diskursanalys Kritisk/deskriptiv Kritisk: uttalad ambition att förändra Diskurser, ej bara beskriva Deskriptiv: ingen (uttalad) ambition att förändra Diskurs som konstituerad eller konstituerande Deskriptiv fokuserar på hur Diskurs (aktivitet etc) konstituerar diskurs () Kritisk fokuserar på påverkan av diskurs på Diskurs () Fokus på konkret vardagsspråk eller abstrakt diskurs Fokus på diskurs, Diskurs eller DISKURS Syn på reflexivitet Endast relevant om man ser Diskurs som delvis konstituerad

Kritisk diskursanalys: diskurs påverkar Diskurs Deskriptiv diskursanalys: Diskurs påverkar diskurs (språkanvändning) Kan vi tänka oss en lingvistiskt detaljerad deskriptiv diskursanalys som fokuserar på hur diskurs påverkar Diskurs? Hur språkanvändning påverkar våra språkliga kategorier och andra sociala formationer Fokus på språksystemets dynamik (poststrukturalism)

Ytterligare andra sorters diskursanalys Språket är bara ett av många teckensystem Diskursanalytisk metod kan appliceras på andra teckensystem, kommunikationsteknologier ”Medieorienterad diskursanalys” Kittler, Bolter & Grusin, …