Avd för Energi- och Miljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

En förskola att förundras i!
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Kolets kretslopp Det finns kol i nästan allting som vi äter och dricker. Kol är en viktig byggsten i allt levande och eftersom allt levande föds, växer,
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Spara el Enkla och konkreta tips på hur du kan banta din elräkning!
Vill du bli ett energigeni?
Hur ni sparar energi! Av Kevin,Ibrahim och Hevzi
Vi står i dag inför en av vår tids största utmaningar –
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Vad är orsaken till problemet?
Växthuseffekt och klimatförändringar
VÄDER VÄDRET MED METEOROLOGEN PÄR HOLMBERG.
Klimatförändringar.
En reviderad läroplan för förskolan
Energiformer och energikällor
Meteorologi Läran om vädret.
MILJÖ.
Av: Sara, Louise, Moa, Sofija, Marija ♥
Vattnets kretslopp.
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el? Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning och el Jämföra kostnaderna och miljöpåverkan.
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Läroplansträff Välkomna.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Energikällor.
MILJÖ.
Olika energiformer Energiprincipen
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Läroplansnätverk förskola
Växthus-effekten The Greenhouse Effect.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Klimatförändringarna
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Vind, vatten och jord
Tema: Hållbar utveckling
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Varför ska vi plantera ett träd, gärna flera?
Elevdemokrati i praktiken
Både livsnödvändig och kan leda till global katastrof
Väder- och Klimatförändringar
Luft Repetition.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Jordens energibalans.
Kolets kretslopp.
Energi Var kommer energin ifrån Vad är energiprincipen
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Skogen och klimatet Varför ska vi plantera ett träd, gärna flera?
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Grupp : Arvid och gänget
Klimatförändringar.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Jordens Klimat & Växthuseffekt. Växthuset Vad är Växthus ? En byggnad av glass eller plast. Tillåta solljus att släppa in. Förhindra värm att slippa ut.
Vi kan påverka vår energianvändning ENERGIFAKTA.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Klimatpolicy Laxå kommun
Vad är klimat? Vad är väder?
Klimat och miljö.
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
Vad är klimat? Vad är väder?
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Avd för Energi- och Miljö Frank Kärrå

Vi har ansökt om och beviljats projektmedel från KLIMATINVESTERINGSPROGRAMMET För att minska energiförbrukningen i Gbg stads skolor och förskolor försöker LFF att introducera ett annorlunda sätt att arbeta med energihushållning, långsiktig användbarhet och minskad miljöbelastning. Projektet syftar till ett förändrat beteende och förhållningssätt gentemot energi- och miljöproblematiken.

Spara energi - en utmaning i Göteborgs stadsdelar Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Klimp i Göteborgs stad är ett samverkansprojekt mellan: Åtta stadsdelsförvaltningar Stadens Agenda 21-samordning Lokalförsörjningsförvaltningen 21 skolor/förskolor deltar i projektet vilket innebär att ca 650 personal, 3700 elever och deras föräldrar/målsmän är involverade Projektet pågår mellan hösten 2007 - våren 2010.

Projektorganisation Styrgrupp Projektgrupp bestående av personal från Agenda21, LFF och SDF Projektgrupp bestående av personal från LFF och SDF Ref.grupp År 3-5 Ref.grupp F-5 Ref.grupp 6-9 Ref.grupp Övr Ref.grupp Skolmåltid Referensgrupperna består av personal från SDF inom resp yrkeskategori

Målgruppen 8 stadsdelar 21 skolor/förskolor 650 pedagoger och övrig personal 3 700 elever och deras målsmän 10 000 personer ?? 21 skolor/förskolor deltar i projektet vilket innebär att ca 650 personal, 3700 elever och deras föräldrar/målsmän är involverade Projektet pågår mellan hösten 2007 - våren 2010.

Syftet påverka målgruppernas energibeteende öka förståelsen för energianvändningens roll i klimatfrågan tydliggöra sambandet mellan det lokala och det globala I stadens miljöarbete har energiförbrukningen kommit att inta en alltmer central roll – inte enbart av självklara ekonomiska skäl, utan alltmer av skälet att energianvändningens ofta negativa påverkan på vår miljö. Syftet är att påverka målgruppernas energibeteende och öka förståelsen för energiförbrukningens roll i klimatfrågan genom att tydliggöra problematiken från det lokala till det globala.

Förhoppningen Förändrat beteende förstärker tekniska insatser Vi tror att det är nödvändigt med en beteendeförändring för att tekniska investeringar ska ge maximal utdelning! Såväl hos elever som hos personal. I den bästa av världar tar eleverna dessutom med sig ett förändrat beteende vidare ut i livet.

Pedagogiken Pedagogiskt material om hållbar utveckling och klimatfrågor Praktiska övningar tillsammans med teknisk personal Stor vikt kommer att läggas vid att ta fram ett pedagogiskt material anpassat för olika åldrar som stöd för lärarna i deras undervisning om hållbar utveckling och klimatfrågor. Eleverna kommer också att få möjlighet att delta i praktiska övningar t.ex. energi-inventeringar och driftronder tillsammans med teknisk personal.

Utmaningen Tävlingsmoment Belöning Som en extra stimulans byggs ett tävlingsmoment in för att göra arbetet mera spännande, utvecklande och stärka känslan av delaktighet. Skolorna tävlar sinsemellan och bästa resultat belönas på lämpligt sätt.

Upplysningen Övrig skolpersonal Föräldrar/målsmän Övrig skolpersonal skall erbjudas en introduktion i energi- och klimatfrågor. En särskild informationsinsats riktas till elevernas föräldrar/målsmän.

Lärdomen Goda resultat och erfarenheter Nästan 1.000 andra skolor och förskolor i Göteborg…. Det finns potential

Hur skall vi förändra beteenden Pedagogiskt material Rubrik Materialet är indelat i fem avsnitt: Växthuseffekten Värme Elektricitet Vatten Transport Varje avsnitt innehåller: Fakta Hur kan vi påverka Övningar Text Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Hur skall vi förändra beteenden Pedagogiskt material - Växthuseffekten Vad är växthuseffekten Global uppvärmning Effekter av den globala uppvärmningen

Växthuseffekten?? Global uppvärmning?? Klimatförändringar?? Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Den naturliga växthuseffekten Solenergin värmer jorden och driver dess processer Jorden avger värme som tas upp av växthusgaser i atmosfären Växthusgaserna reflekterar värme tillbaks till jorden Atmosfären liknas vid glasen i ett växthus Utan växthuseffekten skulle det vara ungefär 19 grader kallt på jorden

Den ökande växthuseffekten Koldioxid (CO2) är en växthusgas och bildas vid förbränning av kolföreningar Förbränning ger energi bl.a. till våra fordon, hem och skolor Förbränning av biomassa och energi från sol, vind och vatten bidrar inte till ökad växthuseffekt… …det gör däremot förbränning av fossila bränslen Nettotillskott av CO2 ger ökad växthuseffekt = global uppvärmning

Konsekvenser Den globala uppvärmningen påverkar jordens klimatsystem: Polarisar och glaciärer smälter Haven värms och ytan stiger Havsströmmarna påverkas och vindarna ökar i styrka Extrema väderförhållanden Torka Översvämning m.m.

Vad kan vi göra? Minska nettotillskottet av växthusgaser till atmosfären genom att: …reflektera över vår egen energianvändning och vara beredda att ändra våra vanor, för… …”Vi ärver inte jorden av våra förfäder, vi lånar den av våra barn.” (Antoine de Saint Exupéry)

Hur skall vi förändra beteenden Pedagogiskt material - Värme Temperatur och värme Värmekällor och uppvärmning Hur kan vi påverka - exempel Stäng fönster och dörrar Övningar - exempel Björnen sover - sjung sången och lek leken Mät temperaturen på olika ställen i klassrummet. Hur kan man påverka temperaturen?

Hur skall vi förändra beteenden Pedagogiskt material - Elektricitet Vad är elektricitet Enheten watt Förnyelsebar och icke förnyelsebar energi Olika sätt att framställa elektricitet Hur kan vi påverka - exempel Släck efter dig Övningar - exempel Miljöbjörn undrar om lampan måste vara tänd mitt på dagen? Hur bygger man ett hus som inte behöver så mycket elektricitet?

Hur skall vi förändra beteenden Pedagogiskt material - Vatten Vattnets kretslopp Vårt vatten Hur kan vi påverka - exempel Fyll disk- och tvättmaskiner Övningar - exempel Miljöbjörn undrar varifrån regnet kommer? Gör ett eget reningsverk för vatten

Hur skall vi förändra beteenden Pedagogiskt material - Transport Olika typer av transporter Transport till och från skola/förskola Bränslen Hur påverkar olika transporter vår miljö Hur kan vi påverka - exempel Tänk på hur du tar dig till skolan Övningar - exempel Miljöbjörn undrar vilka leksaker som finns på förskolan? Låt eleverna beskriva och rita sin egen väg till skolan

Hur skall vi förändra beteenden Elever möter tekniker Rubrik Schematisk genomgång av skolans värme- och ventilationssystem Följ med på en driftrond Hur arbetar man på LFF:s driftcentral Studiebesök – till exempel på en värmeanläggning med pellets en anläggning med bergvärme Text Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Hur skall vi förändra beteenden Elever möter tekniker Rubrik Schematisk genomgång av en energibesiktning Följ med på en energibesiktning Hur arbetar LFF med mediauppföljning, åtgärder för energibesparing mm Text Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Hur skall vi förändra beteenden Elever möter Staden Göteborg Rubrik Hur arbetar man på LFF med t.ex. miljöklassificering av byggnader? Hur arbetar man på Miljöförvaltningen? Seminarium på Ekocentrum Studiebesök på Kretsloppsparken Studiebesök på Ryaverket Studiebesök på vattenverk Text Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Energi- och miljöutmaning Rubrik El- och värmeanvändningen ska minska Jämförelse med den egna förskolan/skolan. Energi- och miljötips Uppdelade på elever och vuxna (Antal och realiserbarhet bedöms) Pedagogiskt material – Förbättringar Sagan om Miljöbjörn Går det att skriva en saga med utgångspunkt i det material som finns? Uppsatstävling Rita och berätta Hur ser Miljöbjörn ut t.ex. Utställningar/Redovisningar Text Kvartalsvis uppföljning Framgångsrikaste förskola/skola som helhet premieras inom varje avsnitt Ett projekt i samverkan mellan förvaltningen och våra kunder. Våra kunder måste hjälpa oss att uppfylla målen

Tack för visat intresse!