Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Förvaltningslagen (FL)
Lagstiftning – en översikt
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
LSO på skadeplatsen.
Gallring i Stockholms stad
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Förändrad delegationsordning
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Vad kan du lämna ut till vem?
Media Lagar och regler.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Om offentlighet och sekretess
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Allmän och speciell förvaltning
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Offentlighetsprincipen
Ofta förekommande frågor
Offentlighetsprincipens syften
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
En kort utbildning i dokumenthantering – för dig som vill veta mer!
Handläggning enligt SoL
Hur lagar kommer till. Kap1
Statlig förvaltning och statstjänstemannarollen
Socialtjänstlagen, SoL
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Maud Rudquist och Katrin Siverby
Kommuner och landsting i sociala medier  Jan 2014  Staffan Wikell  Avdelningen för juridik.
Myndighetsutövning inom kommunal tillsynsverksamhet – förvaltningsrätt för inspektörer
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
UPPSALA.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Offentlighet och sekretess
Offentlighets- och sekretesslag (OSL)
Kommunalrätt , så funkar vi!
Varför arkiv? Arkiv bevarar vårt gemensamma minne. Genom arkiven värnas rätten till demokratisk insyn och den enskildes rättssäkerhet samt skapar vägar.
Vägledning för myndigheters SPAM hantering
Administrativa enheten
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
*Fatta beslut på delegation * Offentlighet- och sekretess
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Innehåll i föreläsningen
Seminarium om tillgodoräknande
Statlig förvaltning och statstjänstemannarollen Jimmy Everitt, Bolagsverket Martin Hamrin, CSN Mikael Norberg, Länsstyrelsen Petra Dalman, SPV.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Välkomna på utbildning i ärendehantering på MoS – Rätt från början! Agneta Bergquist, administrativ chef, MoS Maria Dalbark, tillsynsarkivarie,
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Välkommen! Denna presentation handlar om de tre lagarna: Upphovsrätten, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen. Korta exempel på vad.
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Offentlighet och sekretess
Fakultetsnämndens arbetsformer
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
UKÄ Rättssäkerhet Ny förvaltningslag
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
Diariefört ärende och handling
SIPU Professor Olle Lundin Uppsala universitet
Presentationens avskrift:

Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret Chefsintro 15/3 JURIDIK Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret

Bestämmelser och styrdokument Lagar Förordningar Föreskrifter Allmänna råd -------------------------------------- Policys Planer Riktlinjer Rutiner etc.

Några viktiga lagar Kommunallagen Förvaltningslagen Offentlighets- och sekretesslagen Lagen om offentlig upphandling Centrala lagar för sakområdet (Skollagen, LSS, SoL, PBL)

Kommunallagen Kommunfullmäktige Nämnderna Den kommunala förvaltningen Befogenhetsregeln Likabehandlingsprincipen Jävsregler (jfr förvaltningslagen)

Förvaltningslagen 1 § - Gäller förvaltningsmyndigheternas handläggning av ärenden 3 § - Undantag i kommunallagen (tex jäv) 4 § - Serviceskyldighet 5 § - Tillgänglighet 6 § - Samverkan 7 § - Skyndsamhet (enkelt, snabbt och billigt) 8 – 16 §§ Tolk, ombud, jäv, handläggning mm 17 § Kommunikationsplikt 20 § Motivering av beslut 31 § Undantag för oreglerad kommunalförvaltning 4§ Serviceskyldighet - Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp 7) till enskilda 8) i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. 9) Frågor från enskilda skall besvaras 10) så snart som möjligt. Om någon enskild av misstag 11) vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta. 5§ Tillgänglighet - 12) Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt. Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt. 13) En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag–fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. SFS 2003:246

Några viktiga begrepp Myndighetsutövning Kommunal nämnd Delegationsbeslut Överklaganden Jäv Offentlighet – allmänna handlingar mm Sekretess Skadestånd

Myndighetsutövning Befogenhet att för enskild bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande Gynnande – betungande Ej myndighetsutövning – tex när beslut fattas utan stöd i författning

Kommunal nämnd och delegation Kommunala nämnden som myndighet Delegation Olika typer av beslut - Delegationsbeslut - Bemyndiganden - Särskild beslutanderätt - Verkställande beslut

Överklaganden Laglighetsprövning - överklagande av ett kommunalt beslut med avseende på lagligheten. Domstolen kan bara upphäva beslutet, ej ändra. Förvaltningsöverklagande - överklagande i sak av ett beslut som gått någon emot. Stöd för överklagandet måste finnas i författning. Överinstansen kan ändra beslutet.

Jäv och olika situationer Sakägarjäv – angår honom/henne själv (part/besvärsrätt) Intressejäv – innebära synnerlig nytta eller skada Släktskapsjäv – 1 o 2 släkting eller annan närstående ---------------------------------------- Ställföreträdarjäv – För AB, förening eller stiftelse Tillsynsjäv – Ej tillsyn över verksamhet som själv bedriver. Ombudsjäv (biträdesjäv) – ombud biträde för någon i saken Delikatessjäv – Om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet

OFFENTLIGHET & SEKRETESS ”TVÅ SIDOR AV SAMMA MYNT”

Offentlighetsprincipen - tryckfrihetsförordningen (TF 2 kap 1§) ”Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar” Syftet är att via insyn och kontroll garantera: rättssäkerheten effektiviteten i förvaltningen effektiviteten i folkstyret

Offentlighetsprincipen §….. Allmänna handlingars offentlighet. §….. Yttrandefrihet för tjänstemän m fl. §….. Meddelarfrihet för tjänstemän m fl. §….. Offentlighet vid domstolsförhandlingar. §….. Offentlighet vid beslutande församlingars sammanträden.

Principer om sekretess (TF 2 kap 2 §) 1. rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation, 2. rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik, 3. myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn, 4. intresset att förebygga eller beivra brott, 5. det allmännas ekonomiska intresse, 6. skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, 7. intresset att bevara djur- eller växtart.

Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) Förkortas ofta OSL Gäller myndigheter Kommuner och landsting och verksamheter under dessa är jämställda med myndigheter i vid tillämpning av bestämmelserna om offentlighet och sekretess (OSL 2 kap 2 §)

Hantering av allmänna handlingar Hänsyn till rätten att ta del av allmänna handlingar Skyndsamhetskrav Särskiljningskrav (diarium mm) Krav på lättillgänglighet Tydlighetskrav Rätten att ta del av allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen ska säkerställas samtidigt som sekretesskyddet upprätthålls

Registrering av allmänna handlingar Huvudregel Allmänna handlingar ska registreras så snart de har kommit in till eller upprättats hos en myndighet. Undantag    1. Handlingar som inte omfattas av sekretess behöver inte registreras om de hålls ordnade så att det utan svårighet kan fastställas om de har kommit in eller upprättats. 2. Om det är uppenbart att en allmän handling är av ringa betydelse för myndighetens verksamhet, behöver den varken registreras eller hållas ordnad. Vad ska registreras? 1. datum då handlingen kom in eller upprättades, 2. diarienummer eller annan beteckning handlingen fått vid registreringen, 3. i förekommande fall uppgifter om handlingens avsändare eller mottagare, och 4. i korthet vad handlingen rör

Våra styrdokument Lidingö stads vision Policy Riktlinje Rutin Plan Program