Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg 2013-11-14—15 Göran Nilsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Välkomna.
Att identifiera och utveckla ledare
Tvärvillkor Vanligaste bristerna 2009 Larm i stallar m.m. om djurskydd Nya tvärvillkor 2011 Livsmedelssäkerhet Bevattningsregler.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Att bygga målstyrt Underhåll
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Tv pucken framtid Bosön 6 Oktober. Resultat historik resp
VI Paltic Petanque Championships Pärnu VII Paltic Petanque Championships Riga VIII HC-BORST PALTIC PETANQUE CHAMPIONSHIPS VILNIUS.
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Dag 1 • Frukost på hotellet serveras mellan och • Avresa mot Freetown Football Stadium för att se de bästa talangerna i Västafrika.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Fjärde järnvägspaketet
Planering.
GNS järnväg Håkan Sjöström
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Grundkurs ASFALTBELÄGGNINGAR Kap 1
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
TOUR DE HALLAND juli juli 2012.
Vad händer i Sverige? Upphandling och krav Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —14 Göran Nilsson.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Vi blir Region Jönköpings län
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Fotbollssäsongen 2015 Domarträff. Fotbollssäsongen 2015 Hålltider Kaffe och kaka! Information inför kommande säsong
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till Dataföreningens möte om ”e-leg” 12 april 2012, kl
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Lars Ekberg, CIT Energy Management AB Seminarium om Totalprojekt 5 november 2013 – Länsstyrelsen VG Att genomföra åtgärder så att kalkylen håller Lars.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport mars 2010 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Välkomna till SVMF!. 24 Företag 57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Välkomna till SVMF!.
Cykelöverfarter och cykelpassager
Presentationens avskrift:

Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —15 Göran Nilsson

•24 Företag •57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen

 Svenska Vägmarkeringsföreningen, SVMF, bildades  Föreningen är en intresseorganisation för företag, organisationer och andra institutioner verksamma inom vägmarkeringsbranschen. Föreningens syfte:  SVMF ska verka för en utvecklingen av vägmarkeringar  genom att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen och företräda dem inför myndigheter samt övriga organ i samhället  genom forskning och annat utvecklingsarbete Svenska Vägmarkeringsföreningen

För SVMF viktiga frågor •Allt fler äldre i trafiken behöver bättre körledning •Alla trafikanter bör möta samma budskap –I Sverige –I våra grannländer –I Europa •Körledning är viktigt i TS-arbetet –Nollvisionen behöver bättre vägmarkering –Bilarnas stödsystem behöver fungerande mitt -, körfält – och kantlinjer (innebär funktion även när det är vått)

För SVMF viktiga frågor •Förutsättningar för sund konkurrens –Kontroll bör ske enhetligt –Konsekvenser av brister i funktion ska vara enhetliga –Regler ska vara enhetliga och tolkas lika •Kontroll av tillståndet bör ske årligen –Måste omfatta hela vägnätet

Höstmöten  2005  Hook  2006  Sigtuna  2007  Hindås  2008  Malmö  2009  Helsingborg  2010  Göteborg  2011  Johannesberg  2012  Göteborg  2013  Göteborg (9:e)

Orosmoln i början av talet •Genomlysning Av Drift kom med ”besparingar” •”Ny vägmarkeringsstrategi” skapade förvirring •Dokumentet ”Säker väg” kom med budskap om vägmarkering som inte var i harmoni med VGU •Beställarna skapade egna tillämpningar genom att tolka VGU på olika sätt

Avåkningsvarnare EU-projekt LDW är ett krav i EU för Tunga fordon från 2013

Avåkningsvarnare Bilindustrin behöver vägmarkeringarna •Biltillverkarna utvecklar teknik där vägmarkeringarna hjälper trafikanterna att hålla bilen i körfältet •Citroën, BMW, Toyota, VOLVO, Opel, VW, MB mfl har redan... AFIL - Avåkningsvarnare Avåkningsvarnaren, AFIL, kan förhindra olyckstillbud som är kopplade till bristande uppmärksamhet. AFIL reagerar på ofrivilliga kursändringar. Sensorer eller kameror känner av om mitt- eller sidolinjerna håller på att korsas. Systemet varnar föraren på olika sätt

Volvo Pv och Vägverket i gemensam offensiv mot trafikolyckor •Avsiktsförklaring (Tylösand 2008) •Volvo Personvagnar och Vägverket ska gemensamt verka för att undvika eller mildra effekterna av trafikolyckor. –Ingen ska skadas eller dödas i en Volvo år 2020 –Funktionaliteten hos infrastruktur och fordon ska ökas till en nivå där visionerna om trafiksäkerheten kan nås

Volvo med Lane Departure Warning systems (LDW) •En kamera ser vägmarkeringarna alldeles framför bilen, och ger en signal om man passerar linjen utan att använda blinkers Kamera

Claes Tingvall i Göteborg 2010 Utvecklingen av stödsystem som ska hjälpa föraren kommer vara en viktig faktor i utvecklingen mot säkrare trafik. Här kommer ett ansvar på väghållarna att utveckla infrastrukturen så den möter de behov som systemen behöver. Här spelar vägmarkering en viktig roll.

LDW behov av vägmarkeringar •Studie i fält utförd av Sven-Olof Lundkvist och Carina Fors, VTI •VTI notat •Visar att det behövs våtfunktion ViP AP5

Yttre förhållanden Lägsta Qd [mcd/m 2 /lx] Lägsta R L [mcd/m 2 /lx] Dagsljus, torrt≈ 65– Dagsljus, vått≈ 65– Mörker, torrt–≈ 70 Mörker, vått–≈ 20 Lägsta värden för att LDW ska fungera

Våtsynbara markeringar •Trafikanterna behöver dem –Speciellt äldre förare •Fordonens stödsystem behöver dem •De har bättre friktion än släta markeringar

….. Bekymmersamt 2013 ! •Att ”VGU” Vägmarkering som kom 2012 inte räcker till  det krävs en handbok –Var finns satsningen på vägmarkering? –TRV har sänkt ribban för vägmarkering !!?? –Det som remissen visade avseende heldragna kantlinjer är kraftigt reducerat ? –TRV borde gått ut med en ny remiss ! •SVMF skrev ett brev till TRV om detta …. –Vi väntar fortfarande på ett svar ………

Mera bekymmer …… •Mätningarna av vägmarkeringarnas tillstånd visar att nivån ligger mycket under kraven …. –Speciellt illa är synbarheten i väta •Branschen plågas av dålig lönsamhet •Upphandlingar för 2014 ute (Bra!), men med dokument vi inte fått ge synpunkter på innan ……….

Claes Tingvall i oktober 2012 •”Det jag sa 2010 stämmer helt och fullt fortfarande, att vägmarkeringar i trafiksäkerhetsarbetet gått från en marginell fråga till en avgörande fråga.” •”Det får inte förväxlas med vår förmåga att också leva efter detta.”

Vi saknar en helhetssyn Det är olyckligt att de tekniska och geometriska kraven hanteras i olika delar av Trafikverket. Markeringarnas synbarhet är beroende av såväl den tekniska nivån som den geometriska ytan. Därför bör det totala ansvaret för vägmarkeringar läggas på verksamhetsområde Underhåll där också den största kompetensen finns.

Vi väntar på att TRV levererar Transportstyrelsen har fått till en föreskrift som ger TRV möjlighet att förse vägarna med markeringar som lever upp till det både fordon och trafikanter behöver. Nu gäller det att TRV tar sitt ansvar och levererar vägmarkeringar som lever upp till behoven.

Förvarning före ”spärrlinje” Som det ska vara enligt nya VGU Borde vara reglerat i föreskrift

Handbok Vägmarkering Från förorden till Trafikverkets publikationer 2012: 179 och 180 Framtagning av handbok måste starta omgående för att få en grund till den kompetenshöjning som det är stort behov av i alla led SVMF önskar delta i arbetet där också kommuner och kommande lärare bör delta ”För bästa och effektivaste tillämpning krävs också moderniserade handböcker. Dess är ännu inte tillgängliga, och det snara framtagandet av dessa utgör ett angeläget behov.”

Sverige kommer fortsatt ha Västeuropas klenaste kantlinjer Wienkonventionen, som Sverige ratificerat 1986, säger att kantlinjer ska vara heldragna! Dansk 9-m väg Svensk 9-m väg

Tider höstmöte •Torsdag 14 november •12 – 13Lunch i restaurang Estrad •13 – 17Möte (kaffe ) •19Middag i hotellets restaurang Bryggan • •Fredag 15 november •07 – 8Frukost •08 – 12Möte (kaffe 9.30 – 10.00) •12 – 13Lunch i restaurang Estrad

Middag kl 19 LAX & PILGRIMSMUSSLA Råmarinerad lax och pilgrimsmussla serveras med citron- & schalottenlöksvinägrett gjord på kallpressad rapsolja. Krisp på Kvibille cheddar, friterad pepparrot och vodkagravad laxrom KYCKLING Kycklingballotine fylld med Karl Johansvamp serveras med rösti, smaksatt med getost och timjan, glaserade betor samt rostad kycklingsky med sherryvinäger CHEESECAKE Vanilj- och blåbärscheesecake, limekräm & aprikosmarmelad