Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —15 Göran Nilsson
•24 Företag •57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen
Svenska Vägmarkeringsföreningen, SVMF, bildades Föreningen är en intresseorganisation för företag, organisationer och andra institutioner verksamma inom vägmarkeringsbranschen. Föreningens syfte: SVMF ska verka för en utvecklingen av vägmarkeringar genom att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen och företräda dem inför myndigheter samt övriga organ i samhället genom forskning och annat utvecklingsarbete Svenska Vägmarkeringsföreningen
För SVMF viktiga frågor •Allt fler äldre i trafiken behöver bättre körledning •Alla trafikanter bör möta samma budskap –I Sverige –I våra grannländer –I Europa •Körledning är viktigt i TS-arbetet –Nollvisionen behöver bättre vägmarkering –Bilarnas stödsystem behöver fungerande mitt -, körfält – och kantlinjer (innebär funktion även när det är vått)
För SVMF viktiga frågor •Förutsättningar för sund konkurrens –Kontroll bör ske enhetligt –Konsekvenser av brister i funktion ska vara enhetliga –Regler ska vara enhetliga och tolkas lika •Kontroll av tillståndet bör ske årligen –Måste omfatta hela vägnätet
Höstmöten 2005 Hook 2006 Sigtuna 2007 Hindås 2008 Malmö 2009 Helsingborg 2010 Göteborg 2011 Johannesberg 2012 Göteborg 2013 Göteborg (9:e)
Orosmoln i början av talet •Genomlysning Av Drift kom med ”besparingar” •”Ny vägmarkeringsstrategi” skapade förvirring •Dokumentet ”Säker väg” kom med budskap om vägmarkering som inte var i harmoni med VGU •Beställarna skapade egna tillämpningar genom att tolka VGU på olika sätt
Avåkningsvarnare EU-projekt LDW är ett krav i EU för Tunga fordon från 2013
Avåkningsvarnare Bilindustrin behöver vägmarkeringarna •Biltillverkarna utvecklar teknik där vägmarkeringarna hjälper trafikanterna att hålla bilen i körfältet •Citroën, BMW, Toyota, VOLVO, Opel, VW, MB mfl har redan... AFIL - Avåkningsvarnare Avåkningsvarnaren, AFIL, kan förhindra olyckstillbud som är kopplade till bristande uppmärksamhet. AFIL reagerar på ofrivilliga kursändringar. Sensorer eller kameror känner av om mitt- eller sidolinjerna håller på att korsas. Systemet varnar föraren på olika sätt
Volvo Pv och Vägverket i gemensam offensiv mot trafikolyckor •Avsiktsförklaring (Tylösand 2008) •Volvo Personvagnar och Vägverket ska gemensamt verka för att undvika eller mildra effekterna av trafikolyckor. –Ingen ska skadas eller dödas i en Volvo år 2020 –Funktionaliteten hos infrastruktur och fordon ska ökas till en nivå där visionerna om trafiksäkerheten kan nås
Volvo med Lane Departure Warning systems (LDW) •En kamera ser vägmarkeringarna alldeles framför bilen, och ger en signal om man passerar linjen utan att använda blinkers Kamera
Claes Tingvall i Göteborg 2010 Utvecklingen av stödsystem som ska hjälpa föraren kommer vara en viktig faktor i utvecklingen mot säkrare trafik. Här kommer ett ansvar på väghållarna att utveckla infrastrukturen så den möter de behov som systemen behöver. Här spelar vägmarkering en viktig roll.
LDW behov av vägmarkeringar •Studie i fält utförd av Sven-Olof Lundkvist och Carina Fors, VTI •VTI notat •Visar att det behövs våtfunktion ViP AP5
Yttre förhållanden Lägsta Qd [mcd/m 2 /lx] Lägsta R L [mcd/m 2 /lx] Dagsljus, torrt≈ 65– Dagsljus, vått≈ 65– Mörker, torrt–≈ 70 Mörker, vått–≈ 20 Lägsta värden för att LDW ska fungera
Våtsynbara markeringar •Trafikanterna behöver dem –Speciellt äldre förare •Fordonens stödsystem behöver dem •De har bättre friktion än släta markeringar
….. Bekymmersamt 2013 ! •Att ”VGU” Vägmarkering som kom 2012 inte räcker till det krävs en handbok –Var finns satsningen på vägmarkering? –TRV har sänkt ribban för vägmarkering !!?? –Det som remissen visade avseende heldragna kantlinjer är kraftigt reducerat ? –TRV borde gått ut med en ny remiss ! •SVMF skrev ett brev till TRV om detta …. –Vi väntar fortfarande på ett svar ………
Mera bekymmer …… •Mätningarna av vägmarkeringarnas tillstånd visar att nivån ligger mycket under kraven …. –Speciellt illa är synbarheten i väta •Branschen plågas av dålig lönsamhet •Upphandlingar för 2014 ute (Bra!), men med dokument vi inte fått ge synpunkter på innan ……….
Claes Tingvall i oktober 2012 •”Det jag sa 2010 stämmer helt och fullt fortfarande, att vägmarkeringar i trafiksäkerhetsarbetet gått från en marginell fråga till en avgörande fråga.” •”Det får inte förväxlas med vår förmåga att också leva efter detta.”
Vi saknar en helhetssyn Det är olyckligt att de tekniska och geometriska kraven hanteras i olika delar av Trafikverket. Markeringarnas synbarhet är beroende av såväl den tekniska nivån som den geometriska ytan. Därför bör det totala ansvaret för vägmarkeringar läggas på verksamhetsområde Underhåll där också den största kompetensen finns.
Vi väntar på att TRV levererar Transportstyrelsen har fått till en föreskrift som ger TRV möjlighet att förse vägarna med markeringar som lever upp till det både fordon och trafikanter behöver. Nu gäller det att TRV tar sitt ansvar och levererar vägmarkeringar som lever upp till behoven.
Förvarning före ”spärrlinje” Som det ska vara enligt nya VGU Borde vara reglerat i föreskrift
Handbok Vägmarkering Från förorden till Trafikverkets publikationer 2012: 179 och 180 Framtagning av handbok måste starta omgående för att få en grund till den kompetenshöjning som det är stort behov av i alla led SVMF önskar delta i arbetet där också kommuner och kommande lärare bör delta ”För bästa och effektivaste tillämpning krävs också moderniserade handböcker. Dess är ännu inte tillgängliga, och det snara framtagandet av dessa utgör ett angeläget behov.”
Sverige kommer fortsatt ha Västeuropas klenaste kantlinjer Wienkonventionen, som Sverige ratificerat 1986, säger att kantlinjer ska vara heldragna! Dansk 9-m väg Svensk 9-m väg
Tider höstmöte •Torsdag 14 november •12 – 13Lunch i restaurang Estrad •13 – 17Möte (kaffe ) •19Middag i hotellets restaurang Bryggan • •Fredag 15 november •07 – 8Frukost •08 – 12Möte (kaffe 9.30 – 10.00) •12 – 13Lunch i restaurang Estrad
Middag kl 19 LAX & PILGRIMSMUSSLA Råmarinerad lax och pilgrimsmussla serveras med citron- & schalottenlöksvinägrett gjord på kallpressad rapsolja. Krisp på Kvibille cheddar, friterad pepparrot och vodkagravad laxrom KYCKLING Kycklingballotine fylld med Karl Johansvamp serveras med rösti, smaksatt med getost och timjan, glaserade betor samt rostad kycklingsky med sherryvinäger CHEESECAKE Vanilj- och blåbärscheesecake, limekräm & aprikosmarmelad