Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Enheten i Göteborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Skyddsjakt på älg som skadar skog
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Allmänna hänsynsregler
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
LÄNSSTYRELSEN VÄSTRA GÖTALANDS LÄN
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Personuppgiftslagen.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Varuinformationsblad
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Gränsöverskridande transporter av avfall
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Strandskydd och miljöpolitik
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Lag och rätt V
Handläggning enligt SoL
Miljöstraffrättens grunder
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
3 kap. Om brott mot liv och hälsa 7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om.
Vem ansvarar för miljön?
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Skyltar, tillstånd och tillsyn
3 kap. Om brott mot liv och hälsa 7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om.
Nedlagda kommunala deponier
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
NYA STRANDSKYDDSBESTÄMMELSER
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Offentlighet och sekretess
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Länsstyrelsens fyra roller i samhällsplaneringen
Miljöskador.
Matfusk SIDAN 1. Vad och varför?  Kriminell verksamhet – kontroll granskar legal verksamhet och den främsta uppgiften är inte att hitta fuskare.
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Vad gör polisen i miljöbrottsutredningen?
Riksåklagare vice riksåklagare
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Jan Olof Andersson Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Lex Maria.
Fuktsäkerhet Byggregler och fuktskador Olle Åberg.
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Samverkan: polis-åklagare-kommun-länsstyrelse
Sveriges Lagar och domstolar
Presentationens avskrift:

Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Enheten i Göteborg Kammaråklagare Maria Johansson Kammaråklagare Jörgen Lindberg

Samverkan? 14 § andra stycket tillsynsförordningen (1998:900) Aktörerna är länsstyrelsen, övriga operativa tillsynsmyndigheter polisen och åklagarna Effektivisering av miljöbrottsbekämpningen Länsstyrelsen som har huvudansvaret för samverkan

Samverkan? Kan ett nära samarbete mellan åklagare/polis och tillsynsmyndigheter innebära problem? Identifiera våra olika roller så att vi kan samverkan professionellt och med integritet!

2000-2011 Elva år av miljöbrottsbekämpning Tillkortakommanden - och tre viktiga reformer! 2006 - Reform - om företagsböter vid brott i näringsverksamhet 2007 - Reform - Miljöbalkens sanktionssystem 2009 - Tillkomsten av Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål År ? Polisens riksenhet för miljöbrott?

År 2000 Riksåklagaren utsåg 12 specialist-åklagare för miljöbrott Skälet: I en verksamhet som styrs av prioriteringar skulle miljöbrotten alltid hamna på undantag. Befintlig organisation klarade inte uppgiften.

De första åren 2000-2002 Miljöåklagarna inordnades i den befintliga organisationen Antalet ärende blev tio gånger fler än beräknat Vidlyftig (slentrianmässig) kriminalisering! Stor andel ärenden med tvivelaktigt straffvärde

Delegerad normgivning - tre nivåer LAG Riksdag Förordning Förordning Förordning Förordning Regering Förordning Förordning Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Central myndighet Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift Myndighets-föreskrift

Omfattande reglering! Exempel – kemiska produkter MB 14:24 2 Straff RIKSDAG REGERING MYNDIGHET Förordning om kemiska produkter Förordning om förbud m.m. Förordning om bekämpnings-medel PCB KIFS om klassificering och märkning KIFS om kemiska produkter Läkemedels-verket LVFS

BROTTSPYRAMIDEN Grova brott Allvarliga brott Mindre allvarliga brott PART 4 Environmental crimes law enforcement BROTTSPYRAMIDEN Förseelser Mindre allvarliga brott Grova brott Allvarliga brott 2007 Avkriminalisering Miljösanktionsavgifter

2007 års lagreform – miljöbalkens sanktionssystem Separering mellan sanktionerna straff och MSA Förtydligande och skärpning av straffbestämmelserna

Separering mellan straff och sanktionsavgift (2007) MSA STRAFF MSA + STRAFF

MILJÖBROTT 29 KAP. 1 § MB 29:1 (före 2007) Den som förorenar mark, vatten eller luft på ett sätt som medför eller kan medföra sådana hälsorisker för människor eller skador på djur eller växter som inte är av ringa betydelse döms för miljöbrott. MB 29:1 (efter 2007) Den som orsakar att det i mark, vatten eller luft släpps ut ett ämne som typiskt sett eller i det enskilda fallet medför eller kan medföra en förorening som är skadlig för människors hälsa, djur eller växter i en omfattning som inte har ringa betydelse döms för miljöbrott.

Miljöskada? Människors hälsa? Skador på djur? Skador på växter? Förarbetena: ”Det skall vara fråga om praktiskt beaktansvärd risk”.

Göta HovR 2006-02-02, B 1930-05 Åtalet avsåg utsläpp av 10-15 m3 svartlut till sjön Väringen. Utsläppet orsakade omedelbar fiskdöd. Göta Hovrätt ”Av utredningen framgår vidare att omkring 60 döda fiskar återfunnits. Det kan emellertid hållas för visst att det totala antalet fiskar som drabbats av skador p.g.a. utsläppet är högre. Med beaktande av bl.a. O G:s uppgift om att sjön Väringen innehåller mellan tio och tjugo ton fisk finner dock hovrätten att den skada som utsläppet rent faktiskt medfört för djur är av ringa betydelse”.

Utsläpp av miljöfarligt ämne Miljöbrott Före 2007 Utsläpp Förorening Miljöskada Efter 2007 Utsläpp av miljöfarligt ämne Förorening Miljöskada

Den nya företagsboten – rättspolitiska överväganden Personligt ansvar ./. Korporativt ansvar Rättviseskäl Effektivitetsskäl

Företagsbot - bakgrund Driftschef BOLAGET AB

”Organisatorisk nivå” BOLAGET AB Primärt ansvar BrB 36:7 p 1 Utvidgat ansvar BrB 36:7 p 2 Styrelse VD Produktions-chef Produktions-chef Förman Förman Förman

Riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott (REMA) 2009 Kammarchef och kansli i Malmö Östersund 3 Åkl Stockholm 4 åkl Göteborg 5 åkl Jönköping/Växjö 3 åkl Malmö 4 åkl + Cå

Tidigare miljöbrotts-organisation REMA C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C

Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Ansvarsområde – brottstyper Miljöbrott - Brott enligt miljöbalken (2/3) - Grova Jaktbrott - Utsläpp från fartyg Arbetsmiljöbrott - Vållande till annans död (1/3) - Vållande till kroppsskada - Brott mot Arbetsmiljölagen

REMA – enheten i Göteborg Huvudsakligt geografisk ansvarsområde; Västra Götaland, Halland och Värmland Handlägger även ärenden från andra delar av Sverige

2009 Riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott Organisatoriska förutsättningar att åstadkomma: Gemensamma mål Ökad enhetlighet Drivkraft/utveckling Bättre arbetsmiljö Ökad lagföring

Ökad enhetlighet Gemensamma nationella riktlinjer för rättsliga bedömningar Gemensamma nationella riktlinjer för storleken av straff/företagsbot

Ökad lagföring Från 2009 fördubblades antalet lagförda brott REMA är enda enheten inom Riksåklagaren som tar in mer pengar till statskassan (företagsböter) än vad enheten kostar att driva.

Sammanfattning 10 år - Tre reformer Företagsböter som huvudsaklig straffrättslig sanktionsform Tydligare och bättre avgränsad straffrätt En effektivare åklagarorganisation

Samverkan? Kan ett nära samarbete mellan åklagare/polis och tillsynsmyndigheter innebära problem? Identifiera våra olika roller så att vi kan ….. …..samverkan professionellt och med integritet!

Samhället, medborgarna, verksamhetsutövarna Samverkan? Förundersökning TSM ÅKL POLIS Vittne/sakkunnig Åtalsanmälan Vittne Samhället, medborgarna, verksamhetsutövarna

Samverkan – främsta syfte Öka förståelsen för varandras roller och uppgifter Tar bort onödigt gnissel…… Åtalsanmälningar Förhörs/vittnessituationen Nedlagda förundersökningar – varför? Lagtolkning Varför har TSM agerat på ett visst sätt

Varför väcks inte åtal? Tydlig och klar straffbestämmelse Misstanke Åtal Förundersökning Tydlig och klar straffbestämmelse Bevisning om vem som är gärningsman Bevisning om alla gärningsmoment i tid och rum Bevisning om uppsåt eller oaktsamhet

Brott mot områdesskydd - strandskydd 15 § Inom ett strandskyddsområde får inte 2. byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.. Fastställa situationen ”före” och ”efter” Vem? När? (preskriptionsfrågan) Fastighetsrättsliga aspekter – fastighet/tomt? Åtgärdens karaktär - avhåller allmänheten? Uppsåt eller oaktsamhet?

Tillämpning och tolkning av lag Samma bestämmelser men …… Förvaltningsrättslig lagtolkning Straffrättslig lagtolkning

TILLÄMPNING AV LAG ÅKL/POLIS TSM Straffrättslig lagtillämpning Förvaltningsrättslig lagtillämpning Reaktion Förfluten tid Aktion Framtid

Straffrättslig lagtolkning Objektiv Textens ordalydelse utan vidare hänsyn till syfte eller ändamål Alltid till förmån för den som kan misstänkas Finns två eller flera icke orimliga tolkningsalternativ skall företräde ges åt den tolkning som är fördelaktigast för den misstänke/åtalade.

Exempel på tolknings- och tillämpningssituationer Miljöfarlig verksamhet – SNI-koder Anmälan för samråd MB 12:6 Anmälningsskyldighet vattenverksamheter Strandskydd – väsentligen försämra livsbetingelserna för djur- eller växtarter Avfallstransporter – vem är yrkesmässig

Miljööverdomstolen 2002-05-13, M 768-01 Jakri AB hade ägnat sig åt behandling av avfall på en viss plats. Behandlingen bestod i att man under lång tid och vid upprepade tillfällen eldade upp avfall direkt på marken. MSA för C-verksamhet ”anläggning för behandling av avfall”. 90.004-3 C MöD: Anläggning = att någon åtgärd av teknisk natur vidtagits för att möjliggöra den avsedda verksamheten.

Annat exempel - Tillämpning av lag 28 § Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd Det är förbjudet att utan anmälan till tillsynsmyndigheten vidta en avhjälpandeåtgärd med anledning av en föroreningsskada i ett mark- eller vattenområde, grundvatten, en byggnad eller en anläggning enligt 10 kap. miljöbalken, om åtgärden kan medföra ökad risk för spridning eller exponering av föroreningarna och denna risk inte bedöms som ringa.

OLIKA SYNSÄTT PÅ SAMMA BESTÄMMELSE TSM Anmälningsskyldighet gäller i princip för alla grävningsarbeten i förorenad mark Åklagaren Anmälningsskyldighet gäller endast för åtgärder som utan tvekan utgör efterbehandlings-åtgärder och som utförs på ett påtagligt felaktigt sätt

När bör åtalsanmälan göras - betydelsen av TSM:s agerande Ex: Enligt villkor i ett tillstånd åligger det Verksamhetsutövaren att senast den 1 april 2011 ha låtit installera en viss reningsutrustning.