Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Vad är studiehandledning?
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Varför är det bra med talböcker?
Att läsa och skriva med hjälp av ”appar” i mobiltelefoner och surfplattor; ett åtgärdsgenombrott Idor Svensson IKEL Idor Svensson.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Från vaggan till graven med talböcker
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Kurs läs och skriv Återkoppling
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Välkommen till Lycksele!
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Idrottspsykologi.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Läs- och skrivutredningskurs
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
Hur du kan lära bättre!.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Välkomna till vår förberedelseklass
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Presentationens avskrift:

Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser

Vad är ett språk?

Vad är ett språk?

Vad är ett språk?

Vad är ett språk? Språkstörning

Vad är ett språk? Språkstörning

Vad är ett språk? Språkstörning

Vad är ett språk? Språkstörning

Vad är ett språk? Ljud fonologi

Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp

Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik

Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik Pragmatik

Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik Pragmatik

Språkstörning

Språkstörning

Språkstörning

Språkstörning ?

Läs- och skrivsvårigheter ?

Läs- och skrivsvårigheter ?

Läs- och skrivsvårigheter ?

Läs- och skrivsvårigheter ? Långsam avkodning

Läs- och skrivsvårigheter ? Långsam avkodning = bil

Kartläggning/dyslexiutredning: Läs och skrivförmåga Avkodning Läshastighet Läsförståelse Skrivförmåga Visuell perception Auditiv perception Språklig förmåga Fonologisk medvetenhet Ordförråd Grammatik Språkljud Pragmatik

Skolan

Skolan Läsa Skriva Räkna

Skolan Läsa Skriva Räkna

Skolan Läsa Skriva Räkna ekonomi Fotosyntes samhälle historia Franska revolutionen Och mycket annat…. energiförsörjning Sy och snickra Fysikens lagar

Funktionsnedsättningar

Funktionsnedsättningar Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar

Funktionsnedsättningar Läs- och skrivnedsättning: Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar

Funktionsnedsättningar Läs- och skrivnedsättning: Talsyntes i åk 8 Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar

Funktionsnedsättningar Läs- och skrivnedsättning: Talsyntes i åk 8 (”men inte när det är prov”) Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar

Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid

Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser

Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel

Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel Kunskap om dyslexi

Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel Kunskap om dyslexi Kunskap om hjälpmedel

Vad händer om vi…. fokuserar på kunskap? låter olika individer vara olika? tränar samtidigt som vi kompenserar

Exempel från Håbo: Skoldatatek med fokus på elever Ambassadörer Basutbildning för yngre elever.

Lina

Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan.

Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan. 3-6 åringar

Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan. 3-6 åringar Skriva Läsa

Exempel från Håbo, språkklassen: Konkretisera materialet

Exempel från Håbo, språkklassen: Konkretisera materialet Bildschema

Exempel från Håbo, språkklassen: Konkretisera materialet Bildschema bildstöd

Mål: Alla elever lär sig sitt mesta på sitt bästa sätt. Elever och lärare vet vad dyslexi är. skolan är tillgänglig för alla. Dyslexi är inget handikapp utan en funktionsnedsättning.

Mål: Alla elever lär sig sitt mesta på sitt bästa sätt. Elever och lärare vet vad dyslexi är. skolan är tillgänglig för alla. Dyslexi är inget handikapp utan en funktionsnedsättning. Eller som en 8 åring sa när han fick veta att bara de som har kvar läs- och skrivsvårigheter som kan bli ambassadörer……

Mål: …..man kan ju alltid hoppas!!