Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser
Vad är ett språk?
Vad är ett språk?
Vad är ett språk?
Vad är ett språk? Språkstörning
Vad är ett språk? Språkstörning
Vad är ett språk? Språkstörning
Vad är ett språk? Språkstörning
Vad är ett språk? Ljud fonologi
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik Pragmatik
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik Pragmatik
Språkstörning
Språkstörning
Språkstörning
Språkstörning ?
Läs- och skrivsvårigheter ?
Läs- och skrivsvårigheter ?
Läs- och skrivsvårigheter ?
Läs- och skrivsvårigheter ? Långsam avkodning
Läs- och skrivsvårigheter ? Långsam avkodning = bil
Kartläggning/dyslexiutredning: Läs och skrivförmåga Avkodning Läshastighet Läsförståelse Skrivförmåga Visuell perception Auditiv perception Språklig förmåga Fonologisk medvetenhet Ordförråd Grammatik Språkljud Pragmatik
Skolan
Skolan Läsa Skriva Räkna
Skolan Läsa Skriva Räkna
Skolan Läsa Skriva Räkna ekonomi Fotosyntes samhälle historia Franska revolutionen Och mycket annat…. energiförsörjning Sy och snickra Fysikens lagar
Funktionsnedsättningar
Funktionsnedsättningar Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
Funktionsnedsättningar Läs- och skrivnedsättning: Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
Funktionsnedsättningar Läs- och skrivnedsättning: Talsyntes i åk 8 Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
Funktionsnedsättningar Läs- och skrivnedsättning: Talsyntes i åk 8 (”men inte när det är prov”) Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel Kunskap om dyslexi
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel Kunskap om dyslexi Kunskap om hjälpmedel
Vad händer om vi…. fokuserar på kunskap? låter olika individer vara olika? tränar samtidigt som vi kompenserar
Exempel från Håbo: Skoldatatek med fokus på elever Ambassadörer Basutbildning för yngre elever.
Lina
Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan.
Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan. 3-6 åringar
Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan. 3-6 åringar Skriva Läsa
Exempel från Håbo, språkklassen: Konkretisera materialet
Exempel från Håbo, språkklassen: Konkretisera materialet Bildschema
Exempel från Håbo, språkklassen: Konkretisera materialet Bildschema bildstöd
Mål: Alla elever lär sig sitt mesta på sitt bästa sätt. Elever och lärare vet vad dyslexi är. skolan är tillgänglig för alla. Dyslexi är inget handikapp utan en funktionsnedsättning.
Mål: Alla elever lär sig sitt mesta på sitt bästa sätt. Elever och lärare vet vad dyslexi är. skolan är tillgänglig för alla. Dyslexi är inget handikapp utan en funktionsnedsättning. Eller som en 8 åring sa när han fick veta att bara de som har kvar läs- och skrivsvårigheter som kan bli ambassadörer……
Mål: …..man kan ju alltid hoppas!!