Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län 2005-08 & 2008-12 Exempel på genomförda & pågående projekt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Advertisements

Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
RiB – konferens Göteborg 25 april – 26 april 2013.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
En helt vanlig dag… Lokaltrafikbussarna i Bollnäs hämtas ut från garaget Brolins Åkeri AB kör dagens första transport Länsstyrelsens.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träning ger färdighet!.
Metangas i Sibirien!. Metangas i Sibirien! Vägtransporter– CO2 trend ? Snålare fordon ton Biodrivmedel ökar ton Ökad trafik
Michael Leijonhud Utvecklingskontoret
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Fjärde järnvägspaketet
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hållbar service i Västerbotten
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Klimat och transporter
Motorcyklisters attityder och beteende
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Visste du att… Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande jämnåriga. Källa: Vill.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Nationella Riktlinjer för Sjukdomsförebyggande Metoder Varför nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder? Katarina Ossiannilsson Sjukgymnast/Rehabchef.
Vägar till en jämlik hälsa
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Resepolicy Jesper Johansson.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Transporter 1. Hannele Johansson 2. Per Hansson 3. Bengt Nordström.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Hälsa.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Transportprojekt hemvården Uppsala
Projektet Hållbara resor
Presentationens avskrift:

Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt

Regionalt Mobilitetskontor …att genom informationsåtgärder påverka människornas attityder och beteenden mot ett hållbart transportsystem Komplement till traditionell trafikplanering

Trafikens problem… •Klimatpåverkan •Luftföroreningar •Buller •Mark & barriärer •Olyckor • Hälsoproblem

Vi reser mer och mer • Svenska folket reser ca 50% mera nu än för 25 år sedan. •För att kunna möta en ökad biltrafik behöver därför kollektivtrafiken i kombination med cykel och gång öka sin marknadsandel. •Man ska inte behöva ta bilen för att uträtta sina dagliga basbehov.

Verktyg för ett hållbart resande… - Betala via lönen -Mötesplanera med tidtabell -Rabattkort på jobbet -Testresenärer - Resepolicy -Transportplaner -Upphandling -Kommunal planering -Avsiktsförklaring -Hälsotrampare -Serviceavtal -Tjänstecyklar -Miljöfordon -Bildelning -Sparsam körning -Samåkning -Reserevision -Telefonkonferenser -Videokonferenser Vilka verktyg använder du? Kollektivtrafik Cykel Styrande dokument Bilen IT-lösningar

Alla vinner på hållbara transporter •Minskad miljöpåverkan •Bättre ekonomi för individen, arbetsgivaren och samhället •Bättre hälsa - friskare och piggare personal •Mera tid till annat - mindre tid på vägarna eller i luften •Ökad trafiksäkerhet

Hälsa, arbetseffektivitet, sjukdagar… 30 minuter daglig fysisk aktivitet ger: • halverad risk för hjärt-/kärlsjukdomar • % lägre risk för typ 2 diabetes • motverkar höga blodfetter och högt blodtryck • motverkar övervikt och fetma • (Wennberg, 2009; Folkhälsoinstitutet, 2007; Hemmingsson, et al., 2005)

Regionalt Mobilitetskontor  Avsiktsförklaringar med miljö och trafik- säkerhet  Gemensam upphandling  Smart trafikant / MOVE  Sektor persontransporter  Europeiska trafikantveckan  Smarta hemtjänsteresor  CERO  SydostTrampar

Kommuner som antagit avsiktsförklaringar på kommunstyrelsenivå.

Sektor persontransporter  Samlar alla aktörer inom persontransporter i länet för gemensamma projekt och åtgärder. Projekt fram till idag:  Gemensam upphandling resulterade i inköp av 300 miljöbilar till alla kommuner i länet samt RF och KSRR  Transportklimp –ansökan  Europeisk trafikantvecka  Slagits samman med Uthållig kommuns transportgrupp fr.o.m. 2010

Metod för bättre kommunala tjänsteresor •Beskriver hur man effektiviserar kommunens fordons- ägande –Förvaltning av fordon, körsätt, planering av resor samt vägval • Resulterar i: –minskade kostnader –minskad miljöpåverkan –bättre arbetsmiljö –ökad trafiksäkerhet –bättre service

Vinster med kommunal reserevision

13Vägverket Resultat från pilotprojekt (Orust) Kort om resultaten: •Antalet körda mil har minskat med nästan 30 % •Andelen insatstid som används till vårdtagare har ökat med drygt 40 % •Övertiden har upphört

Hemtjänstresor Förstudie 2008: Genomförd i ett distrikt och arbetslag i fem kommuner för att analysera besparings- Potentialen: •Kalmar •Älmhult •Karlshamn •Ronneby •Sölvesborg Sedan 2009 i Kalmar län: •Mörbylånga •Nybro •Oskarshamn

Smarta trafikant

Smart trafikant gör skillnad…

CERO - Från klimatmål till mål för resbeteende… %CO 2

Europeiska trafikantveckan •Europeiska trafikantveckan, hela veckan •Den bilfria dagen den 22 september •Permanenta åtgärder •I stan utan min bil, med avstängd gata •I stan utan min bil, med aktivitet •Man kan delta på olika nivåer: För att räknas som deltagande kommun ska man göra minst en permanent åtgärd som för över eller nyskapar trafikyta som bara får användas av fotgängare, cyklister eller kollektivtrafik. Annars räknas man som stödjande kommun

Regionalt mobilitetskontor – en långsiktig plattform som utvecklar regionen

Tack för uppmärksamheten! Hannele Johansson Tfn: