Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar fredric.ragnar@hgo.se Telefon 0498-299948 Andreas Hedrén andreas.hedren@hgo.se Telefon 0498-299954
Centrala delar Ansvarsdriven design Koppling (coupling) Avgränsat ansvar (cohesion) Refactoring
Mjukvara förändras Mjukvara är sällan någonting som skrivs en gång och sedan är oförändrad Mjukvara byggs ut, korrigeras, underhålls, görs om och förändras Arbetet utförs av olika personer över tid (ofta årtionden)
Förändras eller dö Det finns två alternativ för mjukvara: Antingen genomgår den kontinuerlig förändring Eller så dör den Mjukvara som inte kan underhållas kommer att kastas
Kvalitativ kod Två viktiga delar för kvalitativ kod: Koppling (coupling) Avgränsat ansvar (cohesion)
Koppling (coupling) Koppling syftar på länkar mellan olika delar av ett program Om två klasser är starkt beroende av flera detaljer hos varandra finns det en stark koppling mellan klasserna Vi eftersträvar svag koppling mellan klasser
Svag koppling Svag koppling gör det möjligt att: Förstå en klass utan att behöva läsa andra klasser Förändra en klass utan att det påverkar andra klasser Därför ökar möjligheten att enkelt underhålla och återanvända koden
Avgränsat ansvar (cohesion) Begreppet syftar på antalet och spridningen av olika funktionalitet som en enskild enhet är ansvarig för Avgränsat ansvar är något som ska eftersträvas för både klasser och metoder Vi eftersträvar att varje klass och metod har ett specifikt, väl avgränsat ansvar
Väl avgränsat ansvar Väl avgränsat ansvar gör det möjligt att enkelt: Förstå vad klassen eller metoden gör Ge tydliga och informativa namn Återanvända klasser och metoder
Väl avgränsat ansvar Metoder Klasser En metod ska ansvara för en och endast en väl avgränsad uppgift Klasser Klasser ska representera en väl definierad och avgränsad enhet
Duplicering av kod Duplicering av kod, dvs att samma eller snarlik kod finns på flera platser: Är en indikator på att designen är felaktig Gör det svårare att underhålla koden Kan medföra att fel introduceras vid underhåll
Ansvarsdriven design Fråga: Vart ska vi lägga till en ny metod (vilken klass)? Varje klass ska vara ansvarig för att ändra sin egen data Klassen som äger data ska också ansvara för att bearbeta den Ansvarsdriven design medför svag koppling
Gör förändringar lokala Ett mål med att minska koppling (beroende) mellan klasser och med ansvarsdriven design är att göra förändringar lokala När en förändring är nödvändig bör så få klasser som möjligt påverkas
Tänk efter före När vi designar klasser bör vi fundera på vilka förändringar som är sannolika i framtiden Vårt mål är att designa klasser som är enkla att förändra
Refactoring Ny kod introduceras ofta när klasser underhålls Klasser och metoder blir ofta längre Då och då bör vi gå igenom koden för att se till att metoder och klasser har avgränsade ansvarsområden och att vi har svag koppling mellan klasser Det kan var att flytta en metod till en annan klass eller att dela upp en metod i två Processen kallas refactoring
Refactoring och testning Separera refactoring av kod från andra förändringar Testa både före och efter refactoring för att vara säker på att ingen funktionalitet har påverkats
Designfrågor Vanliga frågor: Hur långa bör en klass vara? Hur långa bör en metod vara? Bör inte besvaras med antal rader utan genom att titta på ansvar och koppling till andra klasser
Designrekommendationer En metod är för lång om den utför mer än en logiskt uppgift En klass är allt för komplex om den representerar mer än en logisk enhet Om det är svårt att ge metoden eller klassen ett bra namn är det ett tecken på att den har ett för stort ansvarsområde Tänk Mañana
Summering Ansvarsdriven design Koppling Avgränsat ansvar Refactoring