Move! -mätinstrument för den fysiska prestationsförmågan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Advertisements

Yrsel.
Så kommer du i löparform!
Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
Egen träning & eget ansvar
Spänst 5 Veckors program för att förbättra din SPÄNST
Tennisteknik Utveckling av grundtekniken
Lathund för golfare.
Förflyttningsprinciper
Risker och förebyggande åtgärder Avsnitt 6 a Fall, ras, belastning m m
Förberedelser Syfte och mål
Fotbollsövningar Pojkar 03
Arbetsmiljö Arbetsställningar Lyft-och bärteknik
FOR 1206 Fordonsteknik grundkurs
Poängbedömning för A,B och C klass Av Fredrik Johnson
Denna presentation är ämnad åt kastare som roterar moturs
Instruktörsutbildning Det är bara det vi har personlig erfarenhet utav som kan kallas för kunskap, allt annat är information. Einstein Varmt välkommen.
Principer för arbetsställningar
VARFÖR BLIR DOMAREN SKADAD ??
Samspelet mellan människan, arbetsuppgiften och arbetsmiljön
Barbershop moves!.
Vad gör vi när Anna faller, och fort- sätter att falla?
Idrottsskador.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Svenska Brukshundklubben
LEDVÅRD Foto: Tina Stafrén.
IDROTTSMEDICINSK VECKA VISBY 2014 Jorma Jääskeläinen.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Olika längd Långmatta för övning av handstående med nerrullning.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Idrottspsykologi.
Konsten att åka så energisnålt och fort som möjligt
Uppvärmning?.
Träningsschema Fyspass HSK damer.
Move! -mätinstrument för den fysiska funktionsförmågan.
Färjestad BK U-16 Sommarträning 2015 Pass 1 (hjärta/lunga) Uppvärmning (egen) Intervaller 400m x 10 (har du ingen strecka jobba sek vila 2 min)
GEVÄRS- SKYTTE.
Syfte: Övning: Teknikbanan LEDARE A B
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Styrketräningsövningar & Förklaringar. ÖvningAntalVilaKroppsdel armhävningar3 x 15vila ca 15 sekunder mellan varje repetition överkropp ”Plankan” 2-3.
Benpress i maskin Sitt med fötterna lite mer än axelbrett i mitten av fotplattan. Se till att knäna är rakt ovanför tårna och att både tår och knän pekar.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
TRÄNINGSLÄRA Våra kroppar är anpassade för ett liv i rörelse. Vad händer med våran kropp när vi rör oss för lite?
IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll åk 1-3.
- Pilarna i händerna pekar mot höger öra/ axel SVING - Grepp.
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Egen träning –eget ansvar 3 PASS I VECKAN MÅN/ONS/LÖR. + ETT EXTRA PASS LÖPNING. NI VÄLJER SJÄLVA VILKET PASS PÅ VILKEN DAG. ATT FUSKA MED ÖVNINGEN ÄR.
1 EGEN SOMMARTRÄNING UNDER JULI 2016 FÖR ATT DU SKALL HÅLLA IGÅNG I SOMMAR FÖRESLÅR VI FÖLJANDE TRÄNINGSPASS VARJE VECKA UNDER JULI MÅNAD. 1) LÖPPASS –
AIK P03, ons 20 nov, bollbehandling, ca. 15 min Bollbehandling i luften Barnen sprider ut sig i en stor ring med gott om plats Låt barnen kasta upp bollen.
Skott 10 meter, eller längre. Öva: Ta några meters ansats och försök att skjuta bollen, så att den flyger i luften. Uppgift: Visa en vuxen att du kan skjuta.
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Snowboardteknik.
Steg 1 Förenklad grundstil
Snowboardteknik och analys del 1
Målformulering att sätta upp mål
Steg 1 Hjälpmedel och tips Använda spegel och kamera
Sommarträningsprogram 2017 VHK F03
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Anfall – Träningspass-1
De fyra Grundpelarna Placering i målet
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:
Workshop Rörelse och hälsa 8/ Veronica Ferm
Förebyggande av skador
Målformulering att sätta upp mål
Träningsprogram Barn födda -08/09
Move! -mätinstrument för den fysiska funktionsförmåga
Ny rapport: Olyckor i människonära arbetssituationer
Tisdag 26/5 Mottagning/Passning
Presentationens avskrift:

Move! -mätinstrument för den fysiska prestationsförmågan

Omständigheter Move-mätningarna görs inomhus i en gymnastiksal Utrymmets längd behöver vara åtminstone 25 meter (för 20 meters skyttellöpning) En slät väggyta som är åtminstone två meter bred (för kast och lyra-kombination)

Utrustning 20 m skyttellöpning: tidtagarur, måttband, koner, tejp, ljudanläggning och ljudsignal för 20 m skyttellöpning, papper, blyertspennor, resultatblankett 5-steg utan ansats: minst 15 m långt måttband, tejp, resultatblankett, vid behov en lång gymnastikmatta Höjning av överkroppen (sit-up): mätningsremsor i bestämd storlek (8 cm/åk 5 och 12 cm/åk 8) eller markeringstejp, A4-papper, gymnastikmattor, ljudanläggning och ljudsignal för sit-upen och resultatblankett

Utrustning Armpress: tidtagarur, gymnastikmatta, resultatblankett, vid behov ett 10 cm högt mjukt föremål (t.ex. skumgummibit) Kroppens rörlighet: resultatblankett Kast med lyra: tennisboll, måttband, tejp, resultatblankett, vid behov en fanerskiva för att hänga upp som kastområde i ribbstol. Kastområdets storlek 1,5 m x 1,5 m, nedre kanten 90 cm från golvet. Kastavstånd: åk 5 flickor 7 m, pojkar 8 m åk 8 flickor 8 m, pojkar 10 m

Förberedelser inför mätningen Kontroll av elevernas hälsotillstånd Kan inte delta i mätningarna: barn som har feber barn med en akut infektion barn med allvarliga hjärtsymptom barn, som vid fysisk ansträngning får svindel- eller medvetslöshetsanfall barn, som har motionsförbud som ordinerats av läkare eller hälsovårdare

Förberedelser inför mätningen Kontroll av elevernas hälsotillstånd Deltagande i mätningarna med beaktande av möjliga begränsningar: astmatiker (viktigt att se till att astmamedicin är tagen före mätningarna) diabetes (lönar sig att kontrollera att mellanmålet intagits) rörelserestriktion utfärdad av läkare, hälsovårdare eller fysioterapeut, t.ex. vid smärta i leder och muskler (då ageras utgående från ovannämnda experters ordination) Mätningen genomförs anpassad: den fysiska prestationsförmågan är permanent nedsatt

Eleverna informeras om mätningarna

Uppvärmning vid lektion 1 Förberedelser för mätning av 20 m skyttellöpning och kroppens rörlighet: 7 minuters löpning inom ett angivet område, längs en angiven rutt eller enligt självplanerat innehåll (ex. tafatt eller fartfyllda bollspel)

Uppvärmning vid lektion 2 Förberedelser inför 5-steg utan ansats, kast med, höjning av överkroppen (sit-up) och armpress 5 min löpning grenhopp ryggmuskelövningar magmuskelövningar snurra armarna tänjning (axlar, höftböjare, fram- och baklåren) skaka benen

Genomförande av mätningarna Efter gemensam uppvärmning delar läraren in eleverna i stationer Rekommenderad ordningsföljd: Lektion 1: 20 m skyttellöpning och kroppens rörlighet Lektion 2: 5-steg utan ansats, kast med lyra, höjning av överkroppen (sit-up), armpress Efter varje försök får eleven veta sitt personliga resultat. Förflyttningen mellan stationerna sker i en i på förväg bestämd ordning.

De olika mätningarna

20 meters skyttellöpning

Resultaten av 20 m skyttellöpningen läraren tar tid med ett tidtagarur och meddelar sluttiden till skrivarparet för att inrikta elevparets koncentration kan elevparet få instruktionen att räkna antalet linjer som springs

Kroppens rörlighet - 3 positioner

1. position: Huksittande

Tolkning av resultaten (huksittande) ”1”, om ryggen är rak hälarna är i golvet knäna är högst i 90 graders vinkel höftvinkeln är större än 45 grader armarna hålls uppe, blicken riktad framåt fötterna och knäna hålls höftbrett I annat fall är resultatet ”0”

2. position: Sträckning av nedre ryggen i sittande ställning

Tolkning av resultaten (sträckning av nedre ryggen i sittande ställning) ”1”, om nedre ryggen är sträckt benen är sträckta (knäna är inte böjda) höften är ovanför sittknölarna båda händerna vilar på benen I annat fall är resultatet ”0”

3. position: Höger och vänster axels rörlighet

Tolkning av resultatet (axlarnas rörlighet) ”1”, om händerna rör eller snuddar varandra grundpositionen bibehålls och ryggen svankar inte prestationstempot är lugnt I annat fall är resultatet ”0”

5-steg utan ansats

Tolkning av resultatet (5-steg utan ansats) Landningsstället mäts: resultatet mäts från kroppsdelen närmast avstampsplatsen med 10 cm:s noggrannhet Bokförs i meter och centimeter (ex. 11 m 30 cm = 11.30)

Kast med lyra

Kast med h lyra - resultat Antal korrekt utförda kast (maxresultat 20 ggr) Prestationen underkänns om kastet inte startar bakom linjen bollen inte träffar inom det utmärkta området bollen inte fångas efter en studs

Höjning av överkroppen (sit-up)

Tolkning av resultatet (sit-up) Antalet korrekt utförda höjningar (maxresultat 75 ggr) Prestationen underkänns, om huvudet inte rör pappret när eleven sänker överkroppen fingerspetsarna inte glider förbi linjen hälarna inte hålls i marken eleven inte håller takten

Armpress

Armpress

Armpress - resultat Antalet korrekt utförda armpress under 60 sekunder Prestationen underkänns, om fötterna eller händerna är i för bred ställning, fingrarna inte pekar framåt kroppen inte går ner i nivå med överarmarna höften faller för långt ner eller höftvinkeln förändras avsevärt armarna inte sträcks ut raka huvudet inte hålls i linje med kroppen