Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:"— Presentationens avskrift:

1 Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:
Dela in i grupper med ca 6 personer i varje. En ledare följer med gruppen mellan de olika stationerna. Välj ut ca 4-6 stationer och stanna ca 2-3 min på varje. U2 - Följa John: Se landslagets uppvärmning på Youtube inför VM 2012 i Zurich. Dela in grupper med 6-12 personer i varje. En ledare är John och visar övningarna. U3 – Springa runt: Olika saker utförs när man visslar med visselpipa. U4 – Springa slalom L - Lekar: Brokull (Hela gruppen) Under hökens alla vingar kom (Hela gruppen) Vargen kommer (Hela gruppen, med boll)

2 U1- Stationer Station 2: Station 3: Station 1: Station 3 Station 1
Ställ ut 6 koner i zick-zack mönster. Nudda en hand vid varje kon. Rush tillbaka. Station 2: Ställ ut 6 koner på ett led. Spring slalom i sidled. Rush tillbaka. Station 3: Ställ ut koner enl bild. Hoppa över. Rush tillbaka. Station 3 Start Hopp Blicken i heldragna pilens riktning hela tiden. Station 1 Start Station 2 Spring åt sidan Blicken i heldragna pilens riktning hela tiden. Backa Framåt Start

3 U1 - Stationer Station 5: Station 6: Station 4: Station 6 Station 5
Ställ ut koner enl bild. Spring framåt / bakåt. Rush tillbaka. Station 5: Ställ ut stege + 5 koner på rad. Spring slalom, spring snabba steg i stegen. Jogga tillbaka. Station 6: Ställ ut stege och kon enl bild. Spring snabba steg på steg och rusha till kon. Jogga tillbaka. Station 5 Start Station 6 Start Station 4 Start Blicken i heldragna pilens riktning hela tiden. Framåt Bakåt

4 U1 - Stationer Station 8: Station 7: Station 9: Station 8 Station 9
Ställ ut koner enl bild. Spring slalom i sidled och rush till sista konen. Jogga tillbaka. Station 8: Ställ ut koner enl bild. Hoppa jämfota framåt, till sidan, bakåt, till sidan, framåt och rush till sista konen. Jogga tillbaka. Station 9: Ställ ut minihäckar och koner enl bild. Hoppa jämfota över minihäckar. Rush till kon. Jogga tillbaka Station 8 Start 1 / 5 Blicken i heldragna pilens riktning hela tiden. 2 3 4 Station 9 Station 7 Start Blicken i heldragna pilens riktning hela tiden. Start

5 U1 - Stationer Station 11: Station 10: Station 12: Station 10
Ställ ut koner enl bild. Grodhopp mellan konerna och rush till sista konen. Jogga tillbaka. Station 11: Knäböj - Stå axelbrett. - Sitt ner, "utan stol". Station 12: xxx Station 10 Start

6 U2a – Följa John Lugn jogg Höga knän Spark i rumpan Indianhopp
Hoppsa steg Omlott steg (vänster + höger) Baklänges Rusher Gång stretch / Motorik: ”Vänster ben mot höger arm” Ev. Stege

7 U2b - Följa John (med boll)
Ledaren joggar lätt och visar de olika momenten. Dribbla fram och tillbaka framför sig. - Snurra runt sig själv (vänster & höger). - Baklänges. - Skjut/Studsa bollen mot sargen medan man springer.

8 U3 - Springa runt En ledare visslar med visselpipan U3A. Utan boll (exempel): - 1 signal - Sitt ner. - 2 signaler - Ligg på mage. - 3 signaler - Rulla runt ett varv på golvet. U3B. Med boll (exempel): - 1 signal – Stanna där du är. - 2 signaler – Rush framåt. - 3 signaler – Stanna och vänd om.

9 U4a – Springa slalom - Ställ alla spelarna i en kö i sidled utmed långsidan av sargen. - Sträck ut armarna åt båda håll så att de precis når varandra. - Sedan ansiktet framåt. - Alla joggar fram och försöka hålla avståndet till framförvarande. - När man blåser i visselpipan ska sista personen springa slalom mellan alla spelarna. - När den som var sist från början är sist igen, så är uppvärmningen klar.

10 U4b - Springa slalom, "Sitta utan stol"
- Instruera först om kommande "sitta utan stol". - Spring runt sargen med klubba och boll. - När man blåser i visselpipan ska alla sätta sig ner "utan stol". - Vänta kanske en minut eller så. - Sedan ska sista personen springa slalom mellan alla spelarna. - Fortsätt så till första person (ledaren) står sist.

11 L - Lekar L1. Brokull L2. Vargen med boll L3. Under hökens vingar
Alla barnen samlas på ena planhalvan. Två personer (barn eller ledare) jagar. När någon blir tagen ställer man sig bredbent så att en kompis kan rädda genom att krypa under benen. L2. Vargen med boll En varg ropar ”Vem är rädd för vargen?”, alla svarar ”inte jag!”. Driv sedan en boll till andra sidan utan att vargen tar den. Tar vargen din boll så blir du också varg! L3. Under hökens vingar En utses som hök. Ställ "höken" mitt på planen, resten får stå på ena kortsidan. Höken får titta åt andra hållet och ropar "Under hökens vingar kom!". Övriga svarar "Vilken färg!?” Höken svarar då en färg. T.ex. "Röd!". De som har något rött på sig, får gå lugnt över till andra sidan och hålla i det röda. De som inte har något rött på sig, får springa över och försöka inte bli tagen. Om någon blir tagen, blir den också en hök. Körs till att alla är tagna.

12 L - Lekar L4. Tre i rad L5. Ambulansen
Spelplan i mitten med hjälp av ringar. 3-3 ringar. Ställ spelarna i två led. De tre första i varje led får en väst. En färg per led. Springa fram och den som är först får lägga den på lämpligt ställe. Bra om en ledare finns för varje lag och pekar på vart de ska lägga västen om spelaren är lite osäker på hur det går till. Den fjärde spelaren, får flytta en väst. Avslut när någon fått 3 i rad. Gör några gånger tills båda lagen/leden vunnit någon gång. L5. Ambulansen Använd halva planen. Utse en som ska jaga. Blir man tagen får man lägga sig ner på golvet. Övriga får då bära personen till sjukhuset (målområdet). 1-2 personer. När de väl kommit dit, får de kanske ligga några sekunder till och "tillfriskna". Därefter får de vara med i leken igen. De som bär får inte bli tagna.

13 L - Lekar L6. Skala banan L7. Rensa planhalvan Använd halva planen.
Utse en som ska jaga. Den som blir tagen/kullad måste stå med armarna rakt över sitt huvud (som en banan). Andra kan sedan dra ner händerna (skala bananen). Därefter får de vara med i leken. L7. Rensa planhalvan Delar upp gruppen i två lag. Placera respektive lag på var sin planhalva. Lägg ett snöre alt. hinder (för att försvåra att få över bollen) i mitten över planen. Ge ut lika många bollar på respektive planhalva. T.ex. 15 st. På en given signal ska alla spelare skjuta över bollar på sin egen planhalva, till motståndarens planhalva. Pågår i 2-3 minuter. Den som har minst antal bollar kvar på sin planhalva vinner.

14 T14. Storslalom X Syfte Bollbehandling Plan Helplan, Halvplan, Mindre
Beskrivning Första spelaren i ledet springer i högt tempo med boll och dribblar genom konerna. Efter några koner börjar nästa spelare. Att tänka på

15 T2. Snabba dribblingar med skott
X Syfte Bollbehandling Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i ledet dribblar genom konerna, vänder in mot mål och skjuter Att tänka på

16 T3. Slalombana med skott X X Syfte Bollbehandling Plan
Helplan, Halvplan Beskrivning Dribbling genom koner, driver på mål, skott Att tänka på X

17 T4. Teknikhinderbana X Bänkar L Klubbor X Syfte
Bollbehandling oh att titta upp Plan Helplan, (Halvplan) Beskrivning Boll i hörnet, dribbling mellan koner. Pass till ledare, får tillbaka passning. Små lyftningar över klubbor. Runt koner och skott på mål. Boll i hörnet, dribbling mellan koner. Lyftning över bänkar. Runt koner och skott på mål. Att tänka på Hinder efter vad som finns tillgängligt Bänkar L Klubbor X

18 T5. Dribbling baklänges Baklänges X Syfte Bollbehandling Plan
Halvplan, Mindre Beskrivning Spelare driver bollen ner till konen i hörnet. Vänder om och driver boll baklänges upp till nästa kon. Vänder framåt och skjuter i mål. Att tänka på Viktigt att alltid ha bollen nära klubban och att dribbla för att få den med sig baklänges. Baklänges X

19 T6. 100 Mål X X X Syfte Bollbehandling och titta upp Plan
Helplan, Halvplan Beskrivning Koner ställs ut parvis över hela planen. ”Mål” görs genom att driva bollen genom konerna. Ej samma mål två gånger i rad. Att tänka på Viktigt att titta upp så man inte krockar. Spelarna tävlar mot sig själva hur många mål man kan göra på en bestämd tid. X X X

20 P1. Passning i två led B X X X X X X A Syfte Passningar Plan
Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i led A slår passning till första spelaren i led B. Springer sedan och ställer sig sist i led B. Förste spelare i led B slår passning tillbaka. Springer och ställer sig sist i led A. Att tänka på B X X X X X X A

21 P2. Passning i par X X Syfte Träna olika slags passningar Plan
Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Olika varianter Ta emot, passa tillbaka Forehand, backhand, lyftpass Direktpass En spelare i taget springer framåt och sedan bakåt under snabba passningar Att tänka på X X

22 P3. Sicksackpass X X X X Syfte Passningar i högt tempo med löpningar
Plan Helplan, Halvplan, (Mindre) Beskrivning Bollen passas uppåt i ett sicksackmönster När passning är slagen springer spelaren i högt tempo och tar platsen dit han passade Spelaren på sista platsen tar bollen, springer tillbaka och ställer sig sist i ledet Att tänka på X X X

23 P4. Kuvertet X D X A X E X X B C Syfte Snabba passningar och skott
Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Spelarna passar i tur och ordning A till B till C, osv Spelare E tar emot bollen och skjuter i mål Att tänka på Spelarna förflyttar sig till den plats de passade, spelare E ställer sig sist i ledet X E X X B C

24 P5. Diagonala kuvertet X X C A X X D B Syfte
Snabba passningar och skott Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Spelarna passar i tur och ordning A till B till C, osv Spelare D tar emot bollen och skjuter i mål Att tänka på Byte sker medsols, A till C, osv X X D B

25 P6. Pass över X X L A B Syfte Söka efter rätt passning Plan
Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelaren i led A rör sig framåt med boll. Första spelaren i led B springer framåt utan boll, får passning från spelare A. Skott Alt. Ledare springer med för att ”täcka” passning Att tänka på Kan till en början utföras utan ledare Efter avslut springer spelarna bakom mål och byter led X X L A B

26 P7. Sicksackpass - 2 spelare
Syfte Passningar i fart Plan Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i led A driver boll framåt. Samtidigt startar första spelare i led B, får passning mellan koner. Passningar mellan alla koner. Sista passning till spelare A som driver ner i hörnet. Passning upp till spelare B som skjuter på mål. Att tänka på Sista löpningen hela vägen ner i hörnet innan passning. X X A B

27 P8. Stjärna A X C D X X X X E B Syfte Passningar och förflyttning Plan
Halvplan, Mindre Beskrivning Passningar i stjärna, ordning A-B-C-D-E. Efter passning, förflyttning till den plats man passat till. Att tänka på Dt behövs en extra person mot antalet platser i stjärnan. C D X X X X E B

28 S1. Löpning från hörn med skott
X Syfte Skott med bollbehandling Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i ledet tar boll, dribblar runt konen och skjuter på mål Ställer sig sist i ledet Att tänka på Nästa spelare startar när första spelare rundat konen

29 S2. Hörnet – pass bakifrån
X Syfte Skott med passning Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i ledet springer utan boll runt konen Nästa spelare i ledet slår en passning Spelaren skjuter i farten Att tänka på

30 S3. Hörnet – diagonalpass
B X X Syfte Skott med passning Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i led A springer utan boll runt konen Första spelare i led B slår en passning Spelaren skjuter Spelare ställer sig sedan sist i led B Att tänka på Kan göras med olika avstånd mellan koner och mål

31 S4. Inbrytning till pass X A X B Syfte Avslut och fokus Plan
Halvplan, Mindre Beskrivning Spelare A slår passning till spelare B och tar sedan löpning i högt tempo utmed kant. Får tillbaka passning från spelare B, bryter in och skjuter på mål. Spelare A löper sedan snabbt till plats för spelare B för att ta emot passning. Att tänka på Passningen ska gå framåt så att bollen kan tas emot i fart X B

32 M1. Spegelvind X X Syfte Passning till spelare med fart Plan
Halvplan, Mindre Beskrivning Att tänka på X

33 M2. Enkla slottet A B X X Syfte Mottagning i fart med skott Plan
Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i led A springer mot mitten och får passning från led B, tar emot och driver bollen framåt. Skjuter på mål. Första spelare i led B gör samma sak Osv Att tänka på Spelarna byter led efter skott Högt tempo i löpning A B X X

34 M3. Lilla fickan B A X X C X Syfte Inbrytning med skott Plan
Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelaren i led A springer runt kon. Får pass från led C. Tar emot och driver in mot mål. Skott Första spelare i led B gör samma sak Osv. Att tänka på Spelare i led C kommer passa två gånger Byte sker motsols, A till B, B till C, osv. Kan göras på endast en sida också C X

35 M4. Slalombana med pass och skott
X L Syfte Bollbehandling och titta upp Plan Helplan, Halvplan Beskrivning Dribbling genom koner Passning till ledare (L) Löpning i högre tempo in mot mål Får tillbaka passning, skott Att tänka på X L

36 M5. Bollbehandling, pass och skott
Syfte Bollbehandling, titta upp och skott Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i ledet tar med sig boll och rundar kon i nedre hörnet. Passar till nästa spelare i ledet. Springer och rundar nästa kon, för tillbaka passning. Tar emot och driver bollen mot mål, skott. Att tänka på Högt tempo efter att första passet är slaget Nästa spelare börjar så fort som passet är slaget. X

37 M6. Anfallsförflyttning
X A Syfte Avslut, pass, fart och fokus Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Spelare A slår passning till spelare B och tar sedan löpning i högt tempo utmed kant. Får tillbaka passning från spelare B, rundar kon och slår pass till spelare C. Spelare A löper sedan in mot mitten, får passning från spelare C och skjuter. Byte sker snabbt A till C och C till B. B ställer sig sist i ledet. Att tänka på Efter avslut ska spelarna snabbt till sina nya platser. X B X C

38 M7. Driva bakom mål B X A X Syfte Förflyttning, timing och titta upp
Plan Halvplan, Mindre Beskrivning Första spelare i led A slår en passning ner i hörnet. Spelare B tar emot och driver bollen bakom målet, runt konen. Spelaren A springer in mot mitten får passning från spelare B, skjuter. Spelare A tar platsen för spelare B. Spelare B ställer sig sist i ledet. Att tänka på Viktigt med timing för att komma rätt till skott Titta upp för att se var man har varandra A X

39 Teckenförklaring Mål Kona X Spelare L Ledare Löpning
Löpning med boll / dribbling Passning Skott

40 Syfte Plan Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Att tänka på

41 Syfte Plan Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Att tänka på

42 Syfte Plan Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Att tänka på

43 Syfte Plan Helplan, Halvplan, Mindre Beskrivning Att tänka på


Ladda ner ppt "Uppvärmning P10 U1 - Stationsträning: U2 - Följa John:"

Liknande presentationer


Google-annonser