Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
Advertisements

Samhällsekonomi 2.
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
För att jobben kan bli fler
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
Är arbetsmarknadspolitiken på väg åt rätt håll?
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
Det allmänna ekonomiska läget
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Presskonferens 7 december 2011 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2011 Tord Strannefors.
Presskonferens 5 december 2012 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2012 Tord Strannefors.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Prognossiffror för samhällsekonomin 2014 Inrättning BNP,Inflation, Arbets-Förändr förändr. löshets- i förtj.nivå % % grad, %index, % september 0,01,18,61,4FM.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Hur mäter man välstånd?.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Arbetsmarknadspolitiken Överskottsmålet och demografin Erik Höglin Presentation för Konjunkturinstitutet 15 maj 2009.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Ekonomirapporten. April 2014
Ekonomiska kretsloppet
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Jernkontoret.
Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presseminarium, 11/5-09.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Arbetsmarknad, lönebildning och penningpolitik SIMRA 23 november 2011 Förste vice riksbankschef Svante Öberg.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Kap 11. Investeringsefterfrågan
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Presentationens avskrift:

Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09

Två huvudfrågor 1.Hur väl har regeringen lyckats anpassa politiken till krisen? 2.Hur bör de ekonomisk-politiska ramverken vidareutvecklas?

Regeringens åtgärder mot finanskrisen •I huvudsak adekvata •Goda effekter av garantiprogrammet för bankerna •Det borde ha funnits en krislagstiftning •Inrätta en permanent krismyndighet - principiella risker för intressekonflikter om Riksgälden är både myndighetsutövande och har affärsrelationer med finansiella institutioner

Behovet av ytterligare stimulanser? •Dramatisk nedjustering av konjunkturutsikterna: från BNP-ökning på 1,3 procent till BNP-fall på 4,2 procent •Sämre skydd vid arbetslöshet än tidigare •Budgetpropositionens skattesänkningar var inte främst utformade för konjunkturstabilisering •De automatiska stabilisatorerna har bara försvagats marginellt •Risker för finanspolitikens långsiktiga hållbarhet •Senare stimulanser försvåras •Hushållen kan öka sitt sparande •De långa räntorna kan stiga

Ytterligare stimulanser är önskvärda •Upp till 15 mdr i år, upp till 30 mdr nästa år i nivåhöjning i förhållande till regeringen Skälen •Starkare offentliga finanser än i andra länder •Finansiell nettoförmögenhet på 13 procent av BNP •Internationellt sett låga statsskuldräntor •Stabilt finanspolitiskt ramverk •Politisk enighet om värdet av starka offentliga finanser

Den offentliga sektorns bruttoskuld i procent av BNP 2007

De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet (S2-indikatorn)

Den offentliga sektorns bruttoskuld och nettoskuld i procent av BNP

Ränta på 10-åriga statsobligationer

Ytterligare stimulanser är önskvärda •Upp till 15 mdr i år, upp till 30 mdr nästa år i nivåhöjning i förhållande till regeringen Skälen •Starkare offentliga finanser än i andra länder •Finansiell nettoförmögenhet på 13 procent av BNP •Internationellt sett låga statsskuldräntor •Stabilt finanspolitiskt ramverk •Politisk enighet om värdet av starka offentliga finanser

Möjliga ytterligare åtgärder •Högre tillfälliga statsbidrag till kommunerna •Stöd till upprustning av det kommunala bostadsbeståndet •Motverka nästa års fall i pensionerna - tillfällig skatterabatt? •Tidsbegränsad höjning av arbetslöshetsersättningen •Tillfällig skatterabatt till låginkomsttagare i allmänhet? •Permanent höjda studiemedel

Kommentarer om debatten •Avvägningar på marginalen - det handlar inte om att ta ansvar för de offentliga finanserna eller inte - det handlar inte heller om skillnaden mellan arbetslöshetskris eller inte •Konstig diskussion om kommunerna - det handlar inte om att kommunerna måste dra ner som alla andra - stöd till kommunerna är en ganska kostnadseffektiv stimulansåtgärd

Utgiftstaket bör inte få bli ett hinder •Syftet är att förhindra att höga skatteinkomster i goda tider leder till höjda utgifter då •Avvikelser bör vara möjliga i exceptionella krissituationer •Regeringen har redan manipulerat utgiftstaket - statsbidragen för 2010 betalas ut 2009 •Bättre med öppet och tydligt undantag

Det kommunala balanskravet •Procykliskt beteende i kommunerna förstärker konjunktukrsvängningarna •Statsbidragen bör regelmässigt kompensera för stora svängningar i skatteunderlaget

Arbetslöshetsförsäkringen •Den lägre a-kassan sänker arbetslösheten på sikt - starkare drivkrafter söka arbete - starkare drivkrafter för återhållsam lönebildning •Men dessa faktorer spelar mindre roll i lågkonjunkturer •Stora fördelar med konjunkturberoende arbetslöshetsersättning - sådana system i USA och Kanada - med konjunkturberoende ersättning kan genomsnittsnivån över konjunkturcykeln läggas högre •Statlig och obligatorisk arbetslöshetsförsäkring •Behov av politisk enighet

Den arbetsmarknadspolitiska strategin •Regeringens ursprungliga strategi: minska den kvardröjande arbetslösheten i högkonjunkturen •Nu: ta hand om stort inflöde i arbetslöshet och motverka långtidsarbetslöshet •Rätt öka insatserna för korttidsarbetslösa •Rätt fördubbla subventionerna för nystartsjobben

Kritik mot arbetsmarknadspolitken •Övertro på vad jobbsökaraktiviteter kan uppnå i djup lågkonjunktur •Svårt hitta meningsfulla aktiviteter i jobb- och utvecklingsgarantin •För små volymer i arbetsmarknadsutbildningen •Arbetsmarknadsutbildning och yrkesvux bör ses som komplement och inte som substitut •Ge stöd till utbildning i företagen om avtal om kortare arbetstid och lägre lön

Aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin, andel deltagare i procent som tagit del av olika aktiviteter under olika inskrivningstider Antal kalenderdagar Arbetsträning48,513,717,2 Projekt0,71,10,80,6 Kartläggning2514,611,36,9 Förstärkt arbetsträning2,75,811,813,8 Arbetslivsinriktad rehabilitering0,81,43,13,6 Arbetspraktik7,313,918,318,4 Start av näringsverksamhet0,51,52,22,4 Jobbsökaraktivitet med coachning69,37876,679,2 Utbildning2,24,98,67,5 Förberedande insatser2,13,34,54,7 Fördjupad kartläggning/vägledning4,84,57,39,2 Praktisk kompetensutveckling0000 Ingen registrerad aktivitet24,121,810,23,6 Antal individer

Deltagare i olika program, procent av arbetskraften

Kritik mot arbetsmarknadspolitken •Övertro på vad jobbsökaraktiviteter kan uppnå i djup lågkonjunktur •Svårt hitta meningsfulla aktiviteter i jobb- och utvecklingsgarantin •För små volymer i arbetsmarknadsutbildningen •Arbetsmarknadsutbildning och yrkesvux bör ses som komplement och inte som substitut •Ge stöd till utbildning i företagen om avtal om kortare arbetstid och lägre lön

Det finanspolitiska ramverket och överskottsmålet •Oklart vad överskottsmålet innebär - fem olika indikatorer •Behov motivera överskottsmålet •Förtida sparande eller längre livsarbetstid för att möta det demografiska utgiftstrycket •Ömsesidigt beroende mellan saldo- och sysselsättningsmål •De finanspolitiska och sysselsättningspolitiska ramverken bör integreras •Behov av bättre underlag för avvägning mellan hur mycket vi ska arbeta och hur mycket vi ska spara

Olika indikatorer på om överskottsmålet uppfylls Budgetpropositionen för 2008 Budgetpropositionen för 2009 Vårpropositionen Finansiellt sparande2,92,83,13,62,81,11,61,5-2,7-3,8-3,1-2 Historisk genomsnittsindikator1,31,51,71,81,5 1,61,10,70,40,2 Löpande genomsnittsindikator2,3 2,1 -0,5 Strukturellt finansiellt sparande2,222,83,62,81,92,22,71,21 1,4 Konjunkturjusterad historisk genomsnittsindikator 1,5 Konjunkturjusterad löpande genomsnittsindikator 1,7

Det finanspolitiska ramverket och överskottsmålet •Oklart vad överskottsmålet innebär - fem olika indikatorer •Behov motivera överskottsmålet •Förtida sparande eller längre livsarbetstid för att möta det demografiska utgiftstrycket •Ömsesidigt beroende mellan saldo- och sysselsättningsmål •De finanspolitiska och sysselsättningspolitiska ramverken bör integreras •Behov av bättre underlag för avvägning mellan hur mycket vi ska arbeta och hur mycket vi ska spara

Automatisk koppling mellan pensionsålder och livslängd? •Dansk modell •Men vi har ingen formell pensionsålder - den lägsta åldern för ålderspension (61 år) - den ålder då man förlorar rätten till andra sociala ersättningar (65 år) - åldern för avgångsskyldighet (67 år) •Kan överskottsmålet revideras ner?

Avslutande kommentarer •Både krispolitik och långsiktiga ramverksfrågor är viktiga •Finanspolitiska rådet utvärderar regeringens, men inte oppositionens, politik