GRUPP KLAVRESTRÖM Hur kan Ekonomihögskolan skapa aktiv, krävande och stödjande interaktion med företag och organisationer till sin verksamhet? Deltagare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Exempel utifrån ett antal målområden
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Summering av brainstorm 2
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
IKEA och Linnéuniversitetet tillsammans
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
Processorienterat förbättringsarbete
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
ELNU´s Sommarkonferens 2012 Resultat från arbetsgrupperna LOR 22 augusti
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Nämndplan 2015.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Utbildningsutskottet
Verksamhetsplan FSV 2016.
Grants office inforMation
på personer i behov av hjälp
En resa in i framtiden VISION Linnéuniversitetet – en kreativ och internationell kunskapsmiljö som odlar nyfikenhet , nytänkande, nytta och närhet.
Sammanträde med styrelsen
Nuvab Näringslivsprogram
Alumnrelationer vid LNU
ArtDatabanken Till styrmodell .
GÖTEBORGS UNIVERSITET
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kunskapsmiljöer Linné
Universitetsgemensam IT
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

GRUPP KLAVRESTRÖM Hur kan Ekonomihögskolan skapa aktiv, krävande och stödjande interaktion med företag och organisationer till sin verksamhet? Deltagare Klavreström: Leif Marcusson, Christine Tidåsen, Christoph Tiedtke Bo Leander, Saara Taalas, Daiva Balciunaite Håkansson Anders Hytter, Hans Lundberg, Per-Olof Johansson, Linnéa Olsson

Nytta Närhet Nyfikenhet Nytänkande Målformulering Nytta Närhet Nyfikenhet Nytänkande

Måluppfyllelse Åtgärder Studenternas anställningsbarhet särskilt i regionen - antal anställda Stärka näringslivets konkurrenskraft nationellt/internationellt Kontinuitet i strukturen, ej ad-hoc lösningar Utvärdering och utveckling av företags- och studenternas deltagande i projekt Företag, personal och studenter har ett gemensamt intresse för samverkan Verksamhetsinriktad integrerad struktur Samverkan, både externt och internt Finansierings-möjligheter

Möjliga lösningar Prioritering av samverkan i verksamhetsplaneringen på Ekonomihögskolan. Och i hela LNU Kraftsamling – budgetmedel och personalresurser Incitamentsstruktur Kontinuerlig kunskapsspridning i organisationen om samverkans nytta: Goda exempel Anställa människor som samtidigt jobbar i näringslivet. Adjunkter, lektorer och professorer Externfinansiering FRÅN ORD TILL HANDLING!

GRUPP ROSENFORS Vad bör vara den innehållsmässiga kärnan i framtidens utbildningar vid Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet? Deltagare Rosenfors: Lars Tomsmark, Leif Rytting, Madeleine Sjöstedt, Ulrika Melin, Michaela Sandell, Anette Bertilsson, Lena-Maria Aronsson, Jan Alpenberg, Maria Persdotter Isaksson, Ingvar Karlsson

Kärnan i framtidens utbildningar: Akademiskt mogna och avsättbara studenter student avnämare samhälle

Medel för att nå målen: Alumniverksamhet Advisory board Verksamhetsförlagd praktik Hållbar utveckling

Programportföljen Anpassning till samhällets behov Hur ser våra nya program ut? Profil / spetskompetens Flexibilitet i utbildningarna Distansutbildningar Ämnesmässig kompetens i utbildningarna Djupkompetens även i grundutbildningen

Hur stor bör Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet vara? GRUPP DJURDALA Hur stor bör Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet vara? Deltagare Djursdala: Bernana Delic, Katarina Zambrell, Emma Neuman, Anders Vigren Eva Jönsson, Christine Hagblom, Linda Kämpfer, Eva Lindén Gunilla Carlsson

Att med en bättre balans skapa förutsättningar för tillväxt. I nuläget är storleken inte ett problem i sig. Målformulering: Att med en bättre balans skapa förutsättningar för tillväxt.

Obalans Balans Resurser: Kompetens Undervisning / Forskning Luft Indikatorer: 1. Kompetens: a) Antal Kurser ( kursmoment) / Lärare b) Gränsöverskridande kompetens 2. Undervisning / Forskning a) Tid Forskning / Undervisning per kategori av lärare b) Total forskning / Utbildningsprofil 3. Luft: % ”slack” i totalplanering

Tillväxt Intern tillväxt: Insourcing Kapitalisera ( industriell ekonomi för mindre och medelstora ftg etc. Extern tillväxt: 2. Distansutbildning Grundutbildning - enbart betalande Fördjupning - både icke betalande och riktad betal-utbildning Indikatorer: # lärare som borde arbeta inom Ekonomihögskolan som arbetar inom andra intuitioner. # kurser som ges av andra intuitioner som skall ges av Ekonomihögskolan Ökning av betald utbildning och Distansutbildning på fördjupningsnivån.

GROUP DÖDERHULT The future research education at the School of Business and Education – what should it consist of and how should it be funded? Participants Döderhult: Pejvak Oghazi, Andreas Eklund, Olle Duhlin, Lars Lindkvist, Monika Müller

Ingredients and concepts for future research education What if the length of the research education changed to three years? Intensifying the Bologna process – three years research education Making the second year on the masters programs the first year of the doctoral program – research preparation How can the research education be internationalized? A lot of the responsibility of this falls upon senior researchers Networking, getting international researchers and PhD students to Lnu. A professional administrative support One person in Charge Routines and/for information An international atmosphere in the organization All courses and seminars (PhD and masters programs) in English Harmonizing our programs with Europe would facilitate more funding collaborations

Suggestions for future financing Both industrial and societal PhD students. Easier admission processes for industrial PhDs. Getting better at external applications. LARGER projects. Research centers is one way to facilitate this. More collaboration between senior researchers. Emphasize good examples of getting external funding. Clear incentives to apply and especially for receiving external funding for hiring PhD students

Goals and their measurable parameters Finishing in time (three or four years) At least one (longer) stay abroad Participating in at least one international conference One application for PhD student with a senior researcher during the education All courses and seminars (PhD and masters programs) in English One administrator in charge of international guests Clear incentives for researchers who receive external funding

GRUPP EKENÄSSJÖN Hur kan Ekonomihögskolans styrkor vad gäller innehåll och arbetsformer beskrivas? Deltagare Ekenässjön: Håkan Locking, Susanne Sandberg, Fredrik Karlsson Carina Holmgren, Ann-Christine Hartzén, Ulrika Bengtsson-Verde, Christer Foghagen, MaxMikael Wilde Björling, Lars Andersson Veronica Svensson Ülgen

Fakultetsinternat Grupp Ekenässjön: Hur kan Ekonomihögskolans styrkor vad gäller innehåll och arbetsformer beskrivas? Vi är bäst på… Vi är störst och har en spännande programportfölj Förmåga att driva stora volymer men ändå har specialkompetens   Vi uppfattas vara bäst på… Att erbjuda kvalitetsundervisning Vara små i det stora – närhet för studenter, stadsintegrationen i Kalmar och en av Sveriges bästa campusmiljöer i Växjö

Minska organisatoriska hinder för samverkan/samarbete Goda lärare, ha tid till att utveckla sin pedagogik, samarbetande miljö som värdesätter individen och kreativitet. Mer samarbetande miljöer och struktur ger synergieffekter. Dela kunskap och därmed också säkra upp kunskapen i fall att någon slutar. Minst två lärare på varje kurs, flera lärare i sal samtidigt. Strategisk internationalisering Färre men aktiva samarbeten genom upparbetade kontakter. Tydligare programutbud Bredd en styrka, tydliggöras genom olika teman inom vilka närliggande program samlas, även kopplat till programteam och forskningsgrupp. Attrahera ’bättre’ studenter. Mångfald, jämställdhet och arbetsglädje Arbetsspråk engelska om mer än en engelskspråkig medarbetare på plats. Mätas i Linnébarometern.

GRUPP LÅNGARYD Ekonomihögskolans organisation och professionalitet – vad gör verksamheten riktigt bra? Deltagare Långaryd: Lars Behrenz, Martin Gren, Åsa Snygg Devine Anna-Karin Bjuvsjö Johansson, John Jeansson Ivana Tomic-Kokic, Jasmina Beharic

Den samarbetande organisationen Målformulering: Den samarbetande organisationen

Åtgärder för att nå målet: Tillsättning av arbetsgrupper bestående av medarbetare från olika personalkategorier (kartläggning) Externa referensgrupper Samarbetspolicy och regelverk

Indikatorer för att mäta måluppfyllelsen: EXEMPEL: Antalet lärare per kurs, idag/i framtiden Processkartläggningar av samarbete Antalet författare per forskningspublikation, idag/framtiden Om du ska göra en bedömning om samarbete över personalkategorierna hur ser det ut idag jämfört med i framtiden? Hur många studeranderepresentanter har vi idag och i framtiden i beslut/beredandesorgan? Antalet praktikplatser i utbildningar Kompetensutveckling för all personal, idag och i framtiden Långsiktiga: Fler och bättre publikationer Våra studenter blir mer attraktiva på arbetsmarknaden

Hur skapa en god och produktiv kunskapsmiljö på Ekonomihögskolan? GRUPP VÄCKELSÅNG Hur skapa en god och produktiv kunskapsmiljö på Ekonomihögskolan? Deltagare Väckelsång: Lina Aldén, Annika Schilling, Martin Amsteus, Bengt Persson Göran Stöth, Hans Wessblad, Gunilla Larsen Borg, Leif Eriksson Mathias Karlsson

Kollegialt - jobba mer tillsammans 1. Arenor och forum Ex. seminarieserier, forskning och pedagogik. 2. Forskning Fler forskningsmiljöer. Lära sig direkt i forskarutbildningen hur man publicera, hantverket. Forum (tradition) som möjliggör gemensamt artikelskrivande. Uppmärksamma varandras arbete. 3. Undervisning Kollegialt ansvar för kurser (minst två/kurs – kompletterande perspektiv). Tid och resurser till lärande och utveckling. Ytterligare pedagogik, ex. närvara på andras föreläsningar? 4. Integrera undervisning och forskning

Signalsystem – visa att kollegialitet är viktigt 1. Enkelriktad kommunikation ifrån rektor och ledning (kollegor) skapar inte engagemang. Få arenor att ventilera synpunkter. 2. Ökad transparens och tydlighet. 3. Lönen är både ett incitament och en signal. Ex. nyanställningar vs befintlig personal. 4. Om bred forskning är angeläget bör forum och resurser finnas.

Ekonomihögskolan – attraktivitet 1. Renommé – Ekonomihögskolan ska vara en spännande arbetsplats Synas på konferenser, skapa förutsättningar för en kreativ och stimulerande arbetsmiljö. Få resurser till att synliggöra Ekonomihögskolan. 2. Nya medarbetare Locka nya medarbetare genom erbjuda spännande forskningsmiljöer och tid. Möjlighet till både intressant forskning och undervisning. Ex. Umeå-modellen. Minskade overhead ger mer forskning, slimmad organisation.

Hur bör Ekonomihögskolans forskning utvecklas och utvärderas? GRUPP ÅMINNE Hur bör Ekonomihögskolans forskning utvecklas och utvärderas? Deltagare Åminne: Anders W Johansson, Anders Pehrsson, Hanna Sandqvist Anders Olsson, Niklas Åkerman Hans Jansson

Målformulering Forskningen vid Ekonomihögskolan ska bli ännu mer internationellt konkurrenskraftig.

Forskningen ska vara internationellt Indikatorer Forskningen ska vara internationellt meningsfull, generaliserbar, användbar: Uppföljning av publiceringar i till exempel ABS, Frida och Web of Science, i enlighet med Lnu:s riktlinjer. Uppföljning av professorers och lektorers forskning görs likvärdigt och på forskningsmiljönivå. Användbarheten: uppdragsforskning, forskningsanknytning i utbildning, deltagande i samhällsdebatt, populärvetenskapliga publikationer, samarbete med näringslivet.

Eftersträva metodologisk pluralism. Åtgärder Eftersträva metodologisk pluralism. Forskargrupper som är ansvariga för att öka externfinansiering. Organiseras genom professorerna. Ökad kunskapsspridning till studenter, samhälle och näringsliv, ex. genom nyhetsbrev eller tidskrift om Ekonomihögskolans forskning. Skapa bättre incitament för forskare som erhåller externa medel.

GRUPP MISTERHULT Ekonomihögskolans varumärke – hur kan varumärket få ett gott innehåll som är känt i omvärlden? Deltagare Misterhult: Mikael Lundgren, Terese Nilsson, Kaisa Lund Miralem Helmefalk, Helena Mallin, Stefan Lagrosen Dennis Persson, Helén Anderson

Målet Ekonomihögskolans varumärke ska ha rötter i den småländska identiteten och historien, vilket ska bidra till självförtroende och handlingskraft. En Ekonomihögskola som gör skillnad.

Hur kan vi mäta detta? Varumärkesundersökning (upplevelser, kännedom etc.) - Enkät bland studenterna i början och slutet av utbildningarna. - Även enkäter bland andra intressenter nationellt och internationellt.

Åtgärder Konsistent kommunikation Tålamod Verksamheten ska fylla Ekonomihögskolans varumärke med innehåll

GRUPP KLEVSHULT Vilka skall vara de ledande principerna för att styra och utveckla Ekonomihögskolans programutbud? Deltagare Klevshult: Anna Lindestam, Åsa Lindström, Petter Boye Kjell Arvidsson, Siw Lundqvist Roger Stokkedal, Martin Holgersson

Övergripande mål Ökad konkurrenskraft genom integrerad mångfald Vi är störst och kan därför ha fler programprofiler och fördjupningsinriktningar än andra högskolor utan att förlora den kritiska massan. Vi ska ha en mångfald när det gäller kön, etnicitet, ålder etc för att det skapar en god lärmiljö.

Forts. mångfald Vi ska utnyttja vår bredd när det gäller kompetens i olika ämnesområden. Vi ska ha flera väl profilerade program attraktivt paketerade (förhandsval) Vi ska skapa möjligheter till individanpassning genom val efterhand som studenternas intresse och medvetenhet mognar

Forts. mångfald Vi ska stödja studenternas reflektion kring val av inriktning genom kontakter med forskningsområden, möjliga arbetsgivare etc Varje program ska integrera våra olika forskningsområden och relevant praktik.

Fokusområden: Integrerad mångfald bidrar till att utveckla våra Attraktivitet Utveckling/lärande Processer (effektivitet) Finans

Åtgärder Fler engelskspråkiga kurser (minst en kurs per program) Bidrar till: Fler utländska studenter Förberedelse för utlandsstudier Kompetens för internationella arbetsgivare Anpassa vår marknadskommunikation så att den attraherar underrepresenterade grupper Bättre balans Bättre lärmiljö Fler möjliga sponsorer

GRUPP EKETORP Hur kan Ekonomihögskolan i ökande utsträckning använda studenterna som resurs i verksamheten? Deltagare Eketorp: Per Pettersson Löfquist, Ulf Eklund, Hans Allmér Eva Gustavsson, Andreas Poltan, Arthur Micallef Pär Strandberg, Thomas Karlsson, Katarina Ellborg

Målformulering Vi ser: Vår undervisning som konkurrensfördel Forskare som lärare och lärare som forskare Studenter som medskapare

Åtgärder för måluppfyllnad Vi ser: Pedagogisk arena Seminarieserie Studenter i forskningsprojekt

Indikatorer och mätning Vi ser: Formering och uppstart av pedagogisk arena under 2014 Deltagare i seminarieserien Antal studenter i forskningsprojekt