”Innan du dömer en människa måste du vandra tre månvarv i hans mockasiner.” Indianskt ordspråk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning av professionell kompetens
Varför kan du räkna till tre. Vad lärde du dig på lågstadiet
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Varför kan du räkna till tre. Vad lärde du dig på lågstadiet
The big 5 1.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Eller formativt lärande…
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tänkande och språk Våga Visa
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Utgångspunkter syfte Kursplaner och ämnesplaner uttrycker en kunskapssyn som harmoniserar med läroplanens formulering om vetenskaplig grund. Eleverna ska.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Utmaningar i arbetet med BfL
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
 IKT – den största förändringen av villkoren för kunskapsbildning sedan skriftspråket.  Integrerad i alla människors liv.  Förändrat villkoren för.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lite skolhistorik?.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Det är insidan som räknas!
Klagshamns rektorsområde
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

”Innan du dömer en människa måste du vandra tre månvarv i hans mockasiner.” Indianskt ordspråk

Vad har hänt med svensk skola? …undervisning … kunskap … status … styrning … …diskurs… frihet … ramfaktorer … uppdraget … läroplaner … ansvar … marknad … kontroll … betyg … m.m, m.m. Jag tar hjälp av 4 - 5 troliga nobelpristagare när jag svarar (om vi haft detta pris inom samhällsvetenskap och humaniora) - Bourdieu - Habermas - Foucault - Fromm - Berger & Luckman

DAGENS TEMAN – betyg bedömning A Regelverket: skollag, läroplan, kursplaner. B Formativ bedömning (summativ bedömning). C Begreppsliga och redskap för bedömning och för kommunikation.

Läroplansteori, betyg och bedömning Förtrogen med begrepp, problem och utmaningar som rör läroplan, läroplansteori, betyg och bedömning. Förtrogen med skolans styrdokument och frågor kring hur styrdokument formuleras, transformeras och realiseras. Begrepp som ramfaktorer, skolkoder, förändrade och nya krav på skolan, samt mål och målkonflikter. Principiella problem vid bedömning. Formativ och summativ bedömning Tolka, formulera och kommunicera kunskapskrav.

Skolinspektionen: Granskning av betygssättning i gymnasieskolan (Kvalitetsgranskning, Rapport 2010:12). Sammanfattning: Alltför många lärare är inte förtrogna med det de ska undervisa i och bedöma. Alltför många lärare bedömer fel saker. Alltför många lärare kan inte bedöma.

Betyg sätts på oklara grunder (Skolinspektionen) Lokala konkretiseringar som inte överensstämmer med kursplaner Kvantifieringar av antalet moment istället för kvaliteter. Lärare väger inte alltid in all tillänglig information Elever måste uppvisa kunskaper innan kurstidens slut Många elever uppger att betygen grundas på närvaro, ordning och personliga egenskaper. Skillnader mellan lärares olika sätt att informera, både mellan och inom de granskade skolorna.

Skolorna brister i analys av betygsresultaten (Skolinspektionen) Skolorna saknar sammanställning och analys av betygsresultat. Dålig uppföljning av enskilda lärares betygssättning Skolorna behöver säkerställa att betyg sätts utifrån de nationella kunskapskrav Skolorna behöver också säkerställa att betyg sätts utifrån ett allsidigt underlag Skolorna behöver arbeta för att alla elever informeras om kursmål och kunskapskrav

Rättsäker bedömning Likvärdig bedömning kan aldrig bli enhetlig bedömning (jmf jurister, läkare, hantverkare, kulturkritiker). Det handlar om att vi ska göra en rättsäker bedömning och sätta rättsäkra betyg: Våra bedömningar ska svara upp mot de krav en formativ och summativ bedömning ställer. Där den summativa bedömningen är en integrerad del av den formativa. Vi ska bedöma på saklig och vetenskaplig grund Våra bedömningarna ska vara konsistenta i förhållande till läroplan, kursplan och kunskapskraven

Skolinspektionens krav på planeringsunderlag/undervisning; en tolkning: Syfte överensstämmer med läroplanens och kursplanens syfte Undervisningens vetenskapliga grund Att momentet utgår från centralt innehåll i kursplan Att undervisningens mål överstämmer med kunskapskraven Hur kunskapskraven ska kommuniceras till eleverna Vilka uppgifter eleverna ska arbeta med. Hur ska läraren bedöma elevernas prestationer Slutsatser /kunskapsomdömen som är möjliga att dra om en elevs kunskaper utifrån dess prestationer/resultat Hur olika kunskapsomdömen vägs samman till ett betyg?

Formativ bedömning? Det har länge funnits kunskap kring vad framgångsrika lärare, skolor och skolledare gör: Expertläraren, den framgångrika skolan och skolledaren: klargör för eleverna syfte och vad de ska lära sig är förtrogen med de vetenskapliga sammanhang skolämnet refererar till kommunicerar till eleverna vad de ska göra för att visa vad det kan rör sig mellan det abstrakta och konkreta; vetenskap - vardag. tillför strukturerande resurser till undervisning formulerar de krav som ställs på elevens resultat kommunicerar till eleverna vad den kan och vad den kan lära sig kan upprätthålla en konstruktivt klassrumsklimat skoledare som stödjer detta det finns en infrastruktur kring detta arbete

Formativ bedömning en formalisering eller strukturering av detta. Bedömning (assessment) betraktas som en brygga mellan det utlärda (teaching) och det inlärda (learning). I Sverige blev formativ bedömning moraliskt finare än summativ. Synonymer: Lorrie Shephard ; Assessment in Classroom. Dylan William; Assessment for Learning. Helena Korp: Kunskapsbedömning. Lindström & Lindberg : Pedagogisk bedömning.

Tre principiella problem vid bedömning Bortse från icke relevanta faktorer   Att se till att det är eleven vi bedömer Att göra en bedömningen på kvalitativ nivå

Några begrepp för att kommunicera med elever: Reproduktion Införliva i egen erfarenhet Underbyggnad Integrering Perspektiv Klarhet (och tydlighet) Komplexitet Begreppsligt djup Problematisering

Summativ bedömning Bedömningen görs i slutet av ett moment, termin eller kurs. Inga samtal om närmaste zon , medel och kunskapskrav. Syftet är att eleverna ska visa vad de kan; underlag för betyg. Lärarens bedömning blir osymmetrisk , omfattar olika delförmågor och resultaten vägs samman i en kvantitativ summering. Men formativa och summativa bedömningar är inte varandras motsatser och det ena Alla lärare använder båda typerna i löpande arbete

En struktur för formativ bedömning 1. Kunskapskraven har kommunicerats på ett åldersadekvat sätt till eleverna. 2. Eleverna vet och förstår hur bedömningsuppgifterna ser ut. 3. Eleverna förstå de krav som ställs på resultaten. 4. Eleverna har fått reda på detta i början av ett moment /kurs. 5. De uppgifter för bedömning som läraren valt, klargör att eleverna kan det som kunskapskraven anger. 6. Resultatet av lärarens bedömning kommuniceras till eleven på ett begripligt sätt. - Vad eleven kan i förhållande till kunskapskraven (kunskapsstandard). - Vad kan eleven lära sig (närmaste zon). - Hur kan detta gå till; vad eleven måste göra (medlen). 7. Läraren är förtrogen med både ämnesrelevanta begrepp, utvecklings- och bedömningsbegrepp 8. Det finns en kollegial struktur (horisontell och vertikal) kring detta. 9. Ansvariga skapar förväntningar på utveckling. 10. En fokusering på vad som ger resultat: vad det gäller skolledare och lärare. 11. Erbjuda ramar för utvecklingsarbete.

TEORETISK VETENSKAPLIG SAMHÄLLE KULTUR KROPPSLIG KUNSKAP SPRÅKLIG NARRATIV TEORETISK VETENSKAPLIG

Teoretiskt tänkande Går det att odla bomull i England

BEGREPPSLIGA KONTEXTER Vardagliga Vetenskapliga 1.C Vardaglig världsbild, tro, ideologi 2.C Teori 1.B Vardagsbegrepp, vardagsuppfattningar 2.B Teoretiska begrepp 1.A Praktisk kontext, perception, upplevelse 2.A Empirisk kontext (Med utgångspunkt från Caravita & Halldén 1994 och Halldén 2002.)

DIREKT OCH INDIREKT KUNSKAP OCH ERFARENHET Hur har kunskap och erfarenhet kommit in i våra huvuden? Som direkt kunskap och erfarenhet: Upplevelse, perception; direkt via våra sinnen B. Som indirekt kunskap och erfarenhet: Symbolisk kunskap; ord, bilder, siffror, noter.

Fenomenen i verkligheten PRAXISMODELL – ett redskap för undervisningspraktiken Människans erfarenhets- och kunskapsformer och några undervisningsimplikationer C-nivå: Språkligt abstrakt nivå. Processa erfarenheter. Begrepp, helheter, sammanhang. Undervisningsfokus: Språk, teoretiskt tänkande, ämnesstrukturer, analys, kunskapsmålen i läroplan. B-nivå: Symbolisk nivå. Benämner, beskriver , språket – redskap. Undervisningsfokus: Fakta, stoff, beskrivning, reproduktion, rätt och fel, kvantitet. stenen trädet älgen människan A-nivå: Konkret upplevelse av fenomen i verkligheten. Undervisningsfokus: upplevelse, göra, känsla, leka, drama. Fenomenen i verkligheten

TANKEKVALITETER Grammatik över språkligt tänkande Begreppsligt djup, förtrogenhet kräver språkligt begreppsligt tänkande Tankekvaliteterna är en länk mellan elevens tänkande och ämnets kärna och vetenskapliga innehåll Ett redskap att synliggöra tänkandet

A. Förmåga att systematisera och hitta mönster Grundläggande och förspråkligt Individuellt och/eller historiskt framtagna Våra ämnen har givna strukturer Teoretiskt tänkande Strukturer skapar ordning Tro – vetande, förnuft – känsla Förstå och organisera omvärlden Fromm, Lorentz, Postmodernism

B. Förmåga att generalisera Abstrahera och generalisera Grunden för kunskapshantering Använda tidigare erfarenheter i omvärldsorienteringen Det unika och generella Generalisering i tal och skrift Andemening - bokstavsmening Generaliseringen bär inte bara en tanke utan även en affektiv laddning

J. Förmåga till perspektivbyte i tid och rum Kunskaper, tro, idéer, värderingar 2010 i Sverige 2010 B 1935 A K T I V 1600-tal, häxor