Öppen lab. kring cellandningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Syror och baser Jag ska berätta för DIG om syror och baser. Vad det här, hur allt funkar och vad för olika syror och baser det finns mm.
Syror & Baser -Varför smakar det surt när man biter i en citronklyfta eller en godis ”suris”? -Varför känns det halt mellan fingrarna när man tvättar händerna.
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Syror och baser Syror och baser.
Vad är liv?.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Syror och baser.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Sura lösningar Starkt frätande Smakar surt pH-värdet 0-6
Rapportskrivning – rep.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Ekologi.
Från vardagskunskap till vetenskap
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Tema Kär och galen.
Håkan Hansson, Maria Montessori-skolan, Lund –
Hej! Välkomna till NO!.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Syror och baser.
Fotosyntesen.
Outline för dagens övning
Förmågor och centralt innehåll
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Joner I en sur lösning finns det vätejoner Syror – molekylföreningar
Ekologi Naturkunskap 1.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Syror och baser.
Introduktion & Säkerhet del 1
Naturvetenskaplig undersökning
Rörelse och konstruktion
Introduktion & Säkerhet del 2
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Tilläggsfrågor Förskoleenkät – Föräldrar – 2012 – Tilläggsfrågor Enhet:Djurgården 1.
I mitokondrien sker det förbränning.
PH-skalan Vi säger att pH 7 är neutralt, samma sak gäller för pH 6 och pH 8. Om pH-värdet är under 6 säger vi att det är surt. Om pH-värdet är över 8 säger.
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
KEMINS HISTORIA OCH ARBETSSÄTT
Det finns två typer av kemiska reaktioner.
Surt, basiskt & joner s. 103 – 126 i kemiboken
Syror och baser.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Begreppslista.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
FOTOSYNTESEN OCH CELLANDNINGEN
PH - värde och syror Introduktion till syror och baser.
Surt och basiskt. Syror smakar surt Basiska ämnen smakar ”tvål” Surt och basiskt ”neutraliserar” varandra Neutralt.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Miljö kemi.
FOTOSYNTESEN Upphovsman benavid_2co0 Bildkälla - Licens:  CC0 Public Domain.
Koldioxid SOLLJUS SYRE Fotosyntes VATTEN DRUVSOCKER.
QUIZ SYROR OCH BASER 18 FRÅGOR
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Det finns två typer av kemiska reaktioner.
PH-skalan Vi säger att pH 7 är neutralt, samma sak gäller för pH 6 och pH 8. Om pH-värdet är under 6 säger vi att det är surt. Om pH-värdet är över 8 säger.
Syror och Baser.
Hav 71 % av Jordens yta är hav.
Syror och Baser.
Naturkunskapsprojekt
Naturkunskapsprojekt
Naturkunskapsprojekt
Presentationens avskrift:

Öppen lab. kring cellandningen

Experiment Eleverna får i uppgift att undersöka hur växterna gör för att utvinna energi i frånvaro av solljus. Enligt teorin använder sig växter av cellandning under nattetid, d.v.s. socker + Syre koldioxid och vatten. Hur kan vi testa detta? Frågan lämnas öppen med laborationssalens utrustning till förfogande. (har ställt fram växter, pH-indikator, flaskor m.m.)

Förslag på experiment Material 4 genomskinliga flaskor 3 skott från vattenväxt pH-indikator (BTB) Från vänster: Kranvatten Växt med total mörker Växt med solljus Växt med glödlampa (konstant ljus)

Experiment – resultat Från vänster: Kranvatten (neutral) Växt med total mörker (något sur) Växt med solljus (något basiskt) Växt med glödlampa - konstant ljus (basisk) Även om resultaten inte är väldigt tydliga så finns det dock en skillnad vilket bör diskuteras i rapporten

Syftet med laborationen Central innehåll (Läroplan år 7-9) Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner. Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde. Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Varför denna laboration? Laborationen kräver inga ”farliga” kemikalier Lite tid för förberedelse & efterarbete Innehåller en hel del vetenskapligt arbetssätt beroende på hur mycket man som lärare handleder. Laborationen går att koppla med teori om t.ex. fotosyntes, cellandning (respiration), pH-skalan. Att tänka på… Vattenpest är alltid slut hos akvariehandlare Resultatet är inte alltid glasklart Som en öppen laboration bör man som lärare vara väldigt lyhörd för att på så sätt leda in eleverna på rätt spår.

Rapport enligt TIMRaD

Tidsåtgång Ca 10 min förberedelse Ca 60 min genomförande inkl. påbörjande av rapport Antal tillfällen: 2

Förväntat resultat Tydliga skillnader i pH-värde (aldrig så tydligt som bilden visar…)