Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Likabehandlingsarbete
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Skolans ordningsregler
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Några följder av heteronormativitet:
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Lika rättigheter och möjligheter på jobbet
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Caroline Dyrefors Grufman
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Barns rätt till en trygg skola
Välkomna!.
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Ny diskrimineringslag
Alla i klassen ska trivas!
Lagar och överenskommelser
Har klimatet på skolorna hårdnat?
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Välkommen till föräldramöte
En liten plan för likabehandling
Diskrimineringslagen
Samhällets ojämlikhet
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bergfotens Hjälpgrupp En presentation av hur du kan få hjälp av oss.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Vad är diskriminering? att hantera och utreda diskrimineringsärenden.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Likarätt nu!. Diskrimineringslagen (2008:567) Kön Könsöverskridande identitet eller uttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionshinder.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Tillit, Trivsel och Trygghet i förskolan En översyn av rutiner mm.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Studeranderätt och diskriminering
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Rättighet, skyldigheter och hantering av konflikter
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Att arbeta med fördomar i skolan
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Likabehandlingsplanen
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
LikabehandlingsplAnen
Presentationens avskrift:

Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.

Skolområde Centrums policy/vision Skolområde Centrum accepterar inte någon form av diskriminering eller kränkande behandling Elev som känner sig utsatt för diskriminering eller kränkande behandling skall själv, eller med stöd av vårdnadshavare, med förtroende vända sig till personalen, skolsköterskan, kurator, skolledningen eller annan personal inom rektorsområdet. Det är varje elevs uppdrag att medverka till goda ”arbetsförhållanden”.

Diskrimineringslagen (2008:567) Diskrimineringslagen innebär att diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning och funktionshinder är förbjuden i förskolan, skolan och vuxenutbildning.

Skollagen (1985:1100) Skollagen innebär att barn och elever får ett lagligt skydd mot annan kränkande behandling som exempelvis mobbing. Inget barn och ingen elev ska ställas utan ett säkert, tydligt och aktivt skydd.

Diskrimineringsgrunder Sexualiserat språkbruk, tafsande eller visning av pornografiskt material. Utfrysning, förlöjligande och skämt kopplade till en elevs könstillhörighet. Kön Homosexualitet Bisexualitet Heterosexualitet Sexuell läggning Könsöverskridande identitet eller uttryck innebär att någon inte identifierar sig med sin biologiska könstillhörighet som kvinna eller man eller genom sin klädsel eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön. Könsöverskridande identitet eller uttryck Att inte missgynna någon med uppfattningar som har sin grund i eller har samband med en religiös åskådning ex. buddism, ateism mm. Att inte missgynna någon elev på grund av hans eller hennes religion. Religion eller annan trosuppfattning Diskriminering och trakasserier på grund etniska ursprung. ’ Etnisk tillhörighet Funktionshinder är både sådana som syns och sådana som inte märks lika lätt, till exempel olika former av allergi, dyslexi eller annan diagnos. Funktionshinder Skolan ska förebygga och förhindra diskriminering och trakasserier p.g.a ålder, d.v.s. uppnådd levnadslängd. Ålder

Trakasserier och kränkande behandling Det är en rättighet för elever att inte bli diskriminerad eller utsatta för kränkande behandling. Alla kränkningar är inte diskriminering, men all kränkande behandling måste förhindras. Trakasserier:  Ett uppträdande av en vuxen, en elev eller ett barn, som kränker ett barns eller en elevs värdighet och har koppling till någon av de ovan sju beskrivna diskrimineringsgrunderna. Kränkande behandling: Ett uppträdande, som – utan att vara trakasserier – kränker ett barns eller en elevs värdighet eller principen om alla människors lika värde och inte kan kopplas till någon av diskrimineringsgrunderna. Kränkningen kan utföras av en eller flera personer och riktas mot en eller flera. Kränkande behandling kan vara: fysisk (bli utsatt för slag och knuffar), verbal (bli hotad eller kallad för olika skällsord), psykosocial (bli utsatt för utfrysning eller ryktesspridning), text -och bildburen (klotter, brev, e-post, sms/mms) Mobbning är en form av kränkande behandling. För att en kränkning skall betecknas som mobbning förutsätts att den som blir utsatt, blir det vid upprepade tillfällen. Det råder även en obalans i maktförhållandet mellan de/dem som mobbar och de/dem som blir utsatt för mobbning.

Vad ska du göra om du eller en kamrat blir utsatt för diskriminering, trakasseri, annan kränkande behandling eller mobbning av annan elev eller av vuxen: Du måste berätta för någon, en kamrat, mamma el. pappa, någon vuxen på skolan. Följande personer kan Du vända dig till:  Mamma eller pappa  Mentor/Klasslärare/fritidspersonal  Socionom Dagny Sigurdardottir tel: 0709-81 94 93  Resurspersonal Joakim Cronval tel; 0709-819497  Skolsköterska Emma Sandberg tel; 0709-819583  Kurator Sanhsara Muniz tel; 0709-819495  Rektor, Pia Svensson 0411-81 95 87  Annan vuxen på skolan  Lämna lapp i brevlådan i biblioteket eller besök/gilla oss på Facebook ! (sök efter Korsavadsskolans Likabehandlingsteam)