Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås 2005.10.12 Blekinge Tekniska Högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
RINKEBYSKOLAN
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Välkommen till internet för nybörjare
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Praktisk arbetslivsorientering
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Att hålla en presentation
©storm.
Linköpings Universitetsbibliotek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En PowerPoint om PowerPoint
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
1. Uppgiften presenteras
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
©Else-Britt Hellström
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Välkommen till domarutbildningen
Samhällsvetenskapliga metoder
Stora Sökguiden Eva Norling Anne-Marie Pettersson
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Kommunikationspass Jag heter
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Presentationens avskrift:

Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola Eva Norling och Anne-Marie Pettersson

Gå till första sidan

Vad är Stora Sökguiden? n Ett stöd för studentens väg mot informationskompetens n Sökguide med praktiska råd och tips och fördjupad information om hur man söker n Självstudiekurs i informationssökning med lärobjekt n Nätbaserad poänggivande kurs i informationssökning n Lektionsverktyg för bibliotekarier och lärare

Gå till första sidan Kommunikation med användare n Enkät n Intervjuer n Observationer n Kritiska ögon n Bibliotekariers erfarenheter n Informella samtal med andra kollegor

Gå till första sidan Om enkäten n När? – n Antal frågor – n Antal svar – 403 n Frågeställningarna - sökvanor - lärstilar - utformning av sökguide

Gå till första sidan Var söker du information till dina studier? Välj ett eller flera alternativ!

Gå till första sidan Vart vänder du dig när du behöver hjälp att söka information? Välj ett eller flera alternativ!

Gå till första sidan Några kommentarer till frågan n ” Behöver inte hjälp. Har egna rutiner (dock kanske inte de optimala...)” :) n ” När man behöver hjälp är det bäst att prata med en människa” n ” brukar försöka lösa det själv. men om jag behöver nåt tips vänder jag mig nog till min handledare..” n ” Bibliotekarie. Eller klurar rundt till jag hittat det jag söker själv.” n ” Lilla Sökguiden. Bibliotekarierna är mycket hjälpsamma och serviceinriktade ! Stor eloge !”

Gå till första sidan Hur lär du dig bäst? Välj ett eller flera alternativ!

Gå till första sidan Några kommentarer till frågan n ”öhm... alla dom där grejerna i listan är ju en del av all inlärningsprocess. Allt behövs, för alla.” n ” Svår fråga. Det beror mycket på vad det är jag ska lära mig, men det viktigaste för mig är nog att försöka förstå och omformulera det jag lärt mig med mina egna ord.” n ” Det beror helt på vad det är som skall läras. Olika saker kräver olika inlärningsmetoder och kombinationer av sådana.” n ” Alla dessa bitar samspelar till ett aktivt lärande tycker jag.” n ” Läsa: Då det är klartext om vad det handlar om. Raka rör!” n ”Genom att se hur andra gör. Att inse nyttan är absolut viktigast!” n ” Ofta i samspel med andra människor på olika sätt...”

Gå till första sidan Hur ska en online sökguide se ut för att du ska använda den? Välj ett eller flera alternativ!

Gå till första sidan Några kommentarer till frågan n ” den ska vara så enkel som möjlig annars får bibliotekarien ta över” n ”Bara hårdfakta, inget tjafs tack” n ” Har inte tid att fundera nu. men jag tror att exempel är ganska bra, inom det område som jag läser tex.” (pedagogikstudent) n ” Övningsuppgifter som är anpassade till olika ämnesområden och program. Dessutom låter det som en bra idé att ha online- simuleringar (animationer eller texter och illustrationer) som visar hur man kan söka på många olika ställen (Elin, eBrary, Libris, Google) om samma ämne.” n ”Lättbeskrivande och hjälpa en att hitta det man inte vet finns men man behöver hitta.” n ”Så omväxlande som möjligt är positivt, d v s så många olika medietyper som möjligt.”

Gå till första sidan Intervjuer och observationer - några citat n Studenten googlar n Studenten söker kod n Läraren om Lilla Sökguiden n Professorn om biblioteket - behov skapar motivation - biblioteket online - söker av gammal vana n Studenten söker ebrary

Gå till första sidan Vad kan vi lära av detta? n Internet spelar en betydande roll n Bibliotekets webbplats viktig n Google överlägsen som sökmotor n Sökguide bör anpassas till olika lärstilar och sökbeteenden n Mångfald viktigt n Kommunikation avgörande Stora Sökguiden

Gå till första sidan Tack för uppmärksamheten!