En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Introduktion till dagens övning
En övning i att formulera sig matematiskt
Det första du bör göra är att rita horisonten
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur kan jag vara viss om min tro?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Les meilleures photos de
MaB: Ekvationssystem Allmänt
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Märkligt! Här är en liten matematisk övning, som helt säkert
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
En övning i att formulera sig matematiskt
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vill du lära dig kort division?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Nytt golv av finaste furu
OK? INTELLIGENSTEST!(?) Här är 4 frågor. Svara genast!
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Arbetslös.
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
MaB: Andragradsekvationer
Sektorn för Socialtjänst
För Dej som har spelat fyrmanswhist
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
HJÄRNGYMPA.
Beräkna en ekvation (metod 1)
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Debattera.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Matematik A - Introduktion
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hinduism  Åk 6 1.
Grundläggande programmering
Att inleda och avsluta en berättelse
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Negativa tal – några exempel
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Aritmetik 6
Kapitel 2, mattespananrna
Skriv in namnen på de tävlande i resultattabellen.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Z 1.7 Kvadrater och kvadratrötter
Presentationens avskrift:

En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön getSmart En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen

getSmart Dubbelkrig – Grön Svårighetsnivå: Svårighetsgrader: Antal spelare: Antal kort: Spelets mål: Extra tillbehör: Årskurs 6 och äldre Sju varianter. Svårighetsgraden beror bland annat på hur många räknesätt som används när man kombinerar två kort. För översikt över svårighetsgrader, se regler för dubbelkrig på www.getsmart.no 2. Vid fler deltagare spelar man med lag. Hela kortleken används, utom jokrarna. Varje spelare börjar med halva bunken. Att få alla korten, eller att ha flest kort när överenskommen speltid har gått. 1 st timglas (1min.) kan användas för att begränsa tiden man tar på sig per runda. 1 st 20-kantad specialtärning (från -9 till 10 kan också användas. Både tärning och timglas kan beställas på www.getsmart.no.

getSmart Dubbelkrig – Grön Spelarna börjar med halva kortleken var. Ifall fler än två spelare önskar att delta är man tvungen att spela med lag. (Jokrarna är inte med, och det är bara de matematiska värdena på korten som har någon funktion). Dina kort befinner sig nederst på bilden. Motståndarens kort befinner sig överst på bilden (han sitter på motsatt sida av bordet). Den ena spelaren börjar med att säga ett värde mellan –15 och 15 som man så ska försöka ”träffa”.

getSmart Dubbelkrig – Grön Du börjar och säger värdet 7. Därefter lägger spelarna ut två kort var (horisontalt).Beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på finns det nu olika sätt att försöka ”träffa” värdet 7 på. (För en detaljerad genomgång av de olika svårighetsgraderna, se reglerna för dubbelkrig på www.getsmart.no, under nedlastningar). I den vidare genomgången spelas det med de fyra räknesätten, men det kommenteras också hur det hade sett ut om man spelat på högsta svårighetsgrad. Det spelarna nu ska göra är att kombinera de två kortens värden. Det görs med hjälp av de fyra räknesätten och man ska försöka komma så nära värdet 7 som möjligt. Låt oss se på dina möjligheter först:   (Vi listar nu alla olika möjligheter, och skriver upp det så som det görs i mattetimmarna.) Med multiplikation får vi: (-4) x 3 = -12 Med division får vi två möjligheter: (-4) : 3 = -4/3 ≈ -1,33 3 : (-4) = -3/4 = -0,75 Med addition får vi: (-4) + 3 = -1 Den kan också skrivas så här: 3 + (-4) = 3 - 4 = -1 Med subtraktion får vi två möjligheter: (-4) – 3 = -7 Så kommer den andra möjligheten som kanske är den svåraste: 3 - (-4) = 3 + 4 = 7 Här ”träffade” du ditt mål!

getSmart Dubbelkrig – Grön Motståndaren klarar inte att få värdet 7. Det närmaste han kommer är 6 Det får han genom att multiplicera sina korts värden: (-3) x (-2) = 6 (Försök på egen hand att se vilka andra möjligheter som finns.) Alltså vinner du rundan eftersom du kom närmast det bestämda värdet. Innan vi går vidare ska vi se på vad utfallet hade blivit ifall man spelat på högsta svårighetsgrad. Här kan man kombinera kortens värden med hjälp av de fyra räknesätten, men man kan som tillägg ta kvadratrot av kvadrattal och upphöja ett korts värde i kvadrat. Låt oss nu se på vilka nya möjligheter motståndaren får när vi går upp till den här svårighetsgraden. ( Du har fått värdet 7 och kan inte få något bättre, oavsett svårighetsgrad och nya möjligheter.) Inget av motståndarens kort har kvadrattal. (Kvadrattal är tal man får ett helt tal av när man tar kvadratroten av dem.) I den här kortleken finns det tre kvadrattal: 1,4 och 9. Den första kan man bortse från då kvadratroten av 1 blir 1. OBS! Det är viktigt att förstå att när man tar kvadratroten av ett tal får man endast ett svar, inte två som många tror. Två lösningar får man till exempel när man löser kvadratiska ekvationer, till exempel: x² = 9 Här kan svaret vara antingen x =3 eller x = -3. Tillbaks till möjligheterna. Hur blir det om man upphöjer tal i kvadrat? Här är en lista över alla de nya möjligheterna som har kommit med den nya svårighetsgraden: (-3)² x (-2 ) = 9 x (-2) = -18 (-2)² x (-3) = 4 x (-3) = -12 (-3)² : (-2) = 9 : (-2) = -9/2 = -4,5 (-2) : (-3)² = (-2) : 9 = -2/9 ≈ -0,22 (-2)² : (-3) = 4 : (-3)= -4/3 ≈ 1,33 (-3) : (-2)² = (-3) : 4 = -3/4 = -0,75 (-3)² + (-2) = 9 – 2 = 7 (Hurra!) (-2)² + (-3) = 4 – 3 = 1 (-3)² - (-2) = 9 +2 = 11 (-2) - (-3)² = (-2) – 9 = -11 (-2)² - (-3) = 4 + 3 = 7 (Hurra!) (-3) - (-2)² = (-3) – 4 = -7

getSmart Dubbelkrig – Grön Ifall man hade spelat på högsta svårighetsgrad hade båda spelarna uppnått värdet 7 och det hade blivit ”krig”. Vi återkonmer till vad som händer då. Tillbaks till spelet som vi lämnade det. Du fick värdet 7 och motståndaren 6. Alltså vann du rundan och de fyra korten på bordet blir dina. Korten samlas upp i en egen hög höger om din bunke. När bunken tar slut blandas korten i högen och används som ny bunke.

getSmart Dubbelkrig – Grön Korten på bordet har tagits hand om. Det är motståndarens tur att säga ett värde mellan –15 och 15. Han säger värdet 6, alltså är det det värdet man är ute efter att få.

getSmart Dubbelkrig – Grön Båda spelarna lägger ut två nya kort var. Motståndaren kan få värdet 5 och 7 som båda är lika långt undan målet; 6. Värdet 7 får han genom att subtrahera det ena kortet från det andra: 6 - (-1) = 6 + 1 = 7 Värdet 5 får han genom att addera: 6 + (-1) = 6 – 1 = 5 (man kör huvudräkning och det går lättare och lättare ju mer man spelar) Efter att ha sett några sekunder på dina kort, ser du att du också kan få värdet 5. Det får du genom subtraktion: 2 - (-3) = 2 + 3 = 5 Båda spelarna har kommit lika nära värdet 7 och därför blir det ”krig”. Det går vi genom i nästa steg. Hur hade det sätt ut på den högsta svårighetsgradn? Motståndaren hade kunnat få värdet 7 genom att ta (-1) i kvadrat och så adderat med det andra värdet: (-1)² + 6 = 1 + 6 = 7 Men du kunde också ha fått värdet 7 genom att ta (-3) i kvadrat och så subtrahera det andra värdet: (-3)² - 2 = 9 – 2 = 7 Det hade alltså blivit krig med de här spelreglerna också!

getSmart Dubbelkrig – Grön Vid krig lägger varje spelare fram sex kort (med baksidan uppåt) på bordet. (Man kan komma överens om ett mindre antal innan man startar spelet.) I situationer där en spelare har färre än åtta kort är antalet kort som läggs ut antalet kort på hand minus två. Har man till exempel fem kort kvar ”offrar” man tre kort som läggs ut, därmed har man fortfarande två kort på hand. Varje spelare ska nu lägga ut två nya kort med framsidan uppåt, och man ska fortfarande försöka få värdet 6.

getSmart Dubbelkrig – Grön Den här gången är det lätt för dig att få det önskade värdet. Du behöver bara addera dina två värden: 6 + 0 = 6 Du vinner kriget! Motståndaren kommer närmast värdet 6 genom subtraktion. Genom att dra av det minsta värdet från det största uppnår motståndaren värdet 7. Alltså 9-2=7. Han hade heller inte klarat att få värdet 6 om man spelade på högsta svårighetsgrad. Försök själv räkna ut det!

getSmart Dubbelkrig – Grön Alla utspelade kort går till krigets vinnare. Spelet fortsätter på samma sätt helt tills en av spelarna sitter med alla korten eller överenskommen tid har gått. (Man kan till exempel komma överens om, innan man startar spelet, att man ska hålla på i 20min och så räkna korten. Den med flest kort vinner.)