Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Effektsamband för cyklister
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Rapport skolvägsundersökning Ekängskolan
SNÖSKOTERRELATERADE DÖDSFALL I SVERIGE 99/00-05/06
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
World Cancer Day 2009.
Energislöseri?.
3/ minuter om cykelsäkerhet •Att skydda huvudet •Att cykla i en bra miljö •Att cykla med ett bra fordon.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Alkohol och drogsituationen nationellt och lokalt ur ett folkhälsoperspektiv Förekomst Konsekvenser, men - inte om risk för att bli beroende - inte om.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind.
Eventuella vårdskador, patienter att utreda
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Cykelställ.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Eventuella vårdskador, patienter att utreda
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Diskussion Antalet ersatta fall via LÖF (0,4%) av totalt antal opererade är en betydligt lägre andel än förväntad andel vårdskador. Förväntat antal vårdskador.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Rosersberg Vt2007 Vägtrafikolyckor Föreläsning Leif Svanström.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Cykelinvesteringar Telegramvägen Cykelparkeringen vid busshållplats Telegramvägen på Värmdövägen har uppgraderats med väderskydd och cykelställ.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
År Jord Skog Totalt
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Läget i cykelsäkerhetsarbetet
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Presentationens avskrift:

Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador Anna Niska & Jenny Eriksson

Cyklister – ett hot mot nollvisionen? OBS! Stort bortfall i statistiken 30% för fordon-cykelolyckor 80% för olyckor mellan oskyddade trafikanter 95% för singelolyckor med cykel Låg kvalitet → svårt att analysera trender och orsaker, etc.

Cyklister – ett hot mot nollvisionen?

Cyklister – ett hot mot nollvisionen? NEJ! Marshall & Garrik (2011). Evidence on Why Bike-Friendly Cities are Safer for All Road Users. Environmental Practice.

Cykelolyckor - orsaker Skadade cyklister - data från STRADA sjukvårdsklienten: 2003 – 2006 = 17989 skadefall Alla landets akutsjukhus var dock inte anslutna till STRADA. Det sker en successiv ökning. Vid ingången till år 2003 var 21 akutsjukhus av 72 anslutna till STRADA. Vid slutet av 2006 var 40 akutsjukhus, 56 % av det totala antalet, anslutna till STRADA. 70% anslutna 2008 enligt SIKA 2008:27 Singelolyckan är den dominerande olyckstypen, även med hänsyn till svårhetsgrad: 50 % av de mycket svåra skadefallen med cykel (ISS > 15) Källa: STRADA 2003-2006, ur Thulin & Niska 2009

Cyklisters singelolyckor – lite fakta Den dominerande olyckstypen även vid mycket svåra skador Män drabbade av fler allvarliga skador: Fler män i tävlings- och motionslopp Högre hastigheter? Cyklar längre sträckor? Större risktagande? Andra typer av cyklar? Lägre hjälmanvändning? Följer samma fördelning som för alla olyckor med fler skadade i grupperna 7-14 år och 45-65 år (kan relateras till exponering och kontroll?). Flest allvarligt skadade i de äldre åldersgrupperna. Män: Stockholmare! Motionslopp: t.ex. 86% män i Vätternrundan 2008

Faktorer bakom singelolyckan (%) Halt underlag 22,6 Kört mot/över kant 7,4 Ojämnt underlag 4,1 Kört på fast föremål 3,8 Kört på tillfälligt föremål 3,4 Kört mot räls 1,2 Kommit utanför vägen 0,9 Fastnat med något i cykeln 5,6 Transporterat föremål 0,3 Hög fart 0,7 Tvärstopp 0,7 Inbromsning 4,8 Stannat 0,5 Klivit av/på cykeln 2,3 Lekt under cykling 1,7 Fel på cykeln 3,5 Alkoholpåverkad 3,4 Blåsigt väder 0,2 Bländad av fordon 0,2 Använt mobiltelefon 0,2 Drabbad av sjukdom 0,3 Summa 67,9 Drygt 60% av cyklisternas singelolyckor kan väghållaren förebygga! En tredjedel är relaterade till halka! Källa: STRADA 2003-2006, ur Thulin & Niska 2009

Fasta föremål Foto: Krister Isakssons blogg ”Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till?”

Fasta föremål Foto: Krister Isakssons blogg ”Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till?”

Faktorer bakom singelolyckan (%) Halt underlag 22,6 Kört mot/över kant 7,4 Ojämnt underlag 4,1 Kört på fast föremål 3,8 Kört på tillfälligt föremål 3,4 Kört mot räls 1,2 Kommit utanför vägen 0,9 Fastnat med något i cykeln 5,6 Transporterat föremål 0,3 Hög fart 0,7 Tvärstopp 0,7 Inbromsning 4,8 Stannat 0,5 Klivit av/på cykeln 2,3 Lekt under cykling 1,7 Fel på cykeln 3,5 Alkoholpåverkad 3,4 Blåsigt väder 0,2 Bländad av fordon 0,2 Använt mobiltelefon 0,2 Drabbad av sjukdom 0,3 Summa 67,9 41,3 % (30,5 % DoU) Drygt 60% av cyklisternas singelolyckor kan väghållaren förebygga! (45% med DoU) En tredjedel är relaterade till halka! Drygt 60% av cyklisternas singelolyckor kan väghållaren förebygga! En tredjedel är relaterade till halka!

Skadade i singelolyckor pga halt underlag 15 %

Grus på vägytan

Ishalka

Potthål

Avgrävda cykelvägar

Otillräcklig belysning

Varför åtgärdas inte dessa brister? Brist på intresse? Brist på resurser Brist på kunskap Olycksstatistik

Cykelolyckor i Umeå

Varför åtgärdas inte dessa brister? Brist på intresse? Brist på resurser Brist på kunskap Olycksstatistik Cykeltrafikflöden

Cykelflödeskarta över Umeå

Varför åtgärdas inte dessa brister? Brist på intresse? Brist på resurser Brist på kunskap Olycksstatistik Cykeltrafikflöden Effekter och samband Cykelvägnätets status

Orsaker till allvarliga singelolyckor – en pågående studie Bidrag från Länsförsäkringars forskningsfond Analyser av data från STRADA bara sjukvårdsklienten senaste 5 åren: 2007-2011 Analys av Trafikverkets djupstudier över dödsolyckor Djupintervjuer med ca 20 cyklister som skadats allvarligt i olika typer av singelolyckor Beskriva händelseförloppet Tankar kring olyckan LF-fond: Långsiktig satsning på oskyddade trafikanter. Pågående studie som SKA vara klar till årsskiftet. Resultatet i sin helhet kommer att presenteras på Transportforum 2013.

Allvarliga skador i singelolyckor Ca 1,7 skador/person AIS 3+ = sjukvårdens klassning för allvarlig skada Alla åldrar 35% fraktur på höften Huvud 11% fraktur och 24% inre organ Torax=revben, bröstben 945 skador, 562 personer

Allvarliga skador bland äldre (65+) Ca 1,4 skador/person 61% fraktur och höft Huvud 5% fraktur och 13% inre organ Torax=revben, bröstben 400 skador, 291 personer

Dödade i singelolyckor cykel 2007-2011 Flest män 16 av totalt 23 döda (70%) Äldre medelålder 62 år, min 29 år, max 87 år Skallskador Endast 3 hade hjälm (15 hade inte + 5 okänt) Alkoholpåverkan 7 cyklister (1,05 – 3 promille), 9 ej alkohol, 7 okänt OBS! Polisen ofta inte på plats - dokumentation i efterhand för att olyckan ska komma in i STRADA Polisen ofta inte på plats: Får besked från sjukhuset när patienten avlidit Polisen upprättar dokumentation i efterhand för att olyckan ska komma in i STRADA Leder till sämre datamaterial, eftersom obduktion kanske inte beställs av polisen

Olycksbeskrivningar- hur ska de tolkas? Omkring 40% av de personer som skadats allvarigt beskrivs ”Cyklat omkull” eller liknande. ”Fick tvärgromsa för att inte kollidera med en bil i en korsning och välte med cykeln.” ”Cyklat omkull och slagit huvudet och vänster höft. Blev hemkörd i skottkärra av 2 män, ambulans från hemmet.”

Förbättringar av olycksstatistiken behövs! Gör en grundlig analys av STRADA-data för en nulägesbeskrivning Bestäm parametrar/indikatorer som är viktiga att få med och följa upp: olycksorsaker alkohol mörker hjälmanvändning Dialog för att förbättra kvaliteten på inrapporteringen Identifiera åtgärder för att förbättra cyklisternas säkerhet – gör upp en plan för åtgärderna Följ upp olycksutvecklingen på ett konsekvent sätt – samma indikatorer Trender Effektsamband Vi kan inte se trender än. Effektsamband-halkbekämpning? Vilka olyckor ska vi titta på. På vilket sätt? Cykelflödet måste vi ha koll på.

Tack för oss! Anna.Niska@vti.se Jenny.Eriksson@vti.se