Konferens och evenemang

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
EUROPEISK FOU EFFEKTIVITET 11 LÄNDER OCH 18 INDUSTRIER 1.
Geografi Henrik Carlsson.
Harley Owners Group Gothenburg Chapter Sweden.
Gästkategorier Logi.
~ Den första mobiltelefonen ~
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Immigrant-institutet ¤ Immigrant-institutet är en frivillig organisation med syfte att vara ett nationellt forsknings- och dokumentationscentrum om invandrare,
Centrala innehåll och kunskapskrav
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En del av Svenska Fotbollsförbundet
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Att bygga en fungerande webbplats
Världens största näring
Chiang Mai. Staden Chiang Mai har cirka invånare och ligger i norra, bergigaThailand. Det är Thailands näst största stad och en knytpunkt för.
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Organisation Logi.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Konferens och evenemang
När blir ett ord svenskt då?
Centrala innehåll och kunskapskrav
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Resmål och resvägar Val av transport.
Utbildningswebben Lär dig mer. Hitta och registrera dig till en utbildning Utbildningswebben är din startpunkt när du vill utbilda dig. Här finns verktyget.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
Affärsidé - företagets vägvisare
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
| Föredragsnamn, Föredragshållare, ååmmdd Snart dags för Saco Studentmässa november på Stockholmsmässan Återbesöksdag lördag 30/11.
Meetings & Events Conferences Association Management Travel & Accommodation Presentation inför Hur lyckas man med en kongress? Åsa Eklund, Operations Director.
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Marknadsförarens yrkesroll
Val av transport till resmålet.
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Aktiviteter och upplevelser
5S grunden för allt förbättringsarbete
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
LC Sibbo -Sipoo Ungdomsutbyte sommaren 2012 ! - språkkurs under sommaren under 3 – 6 veckor! - mottagarländer i snart sagt alla världsdelar! - skaffa dej.
Vad är en Convention Bureau? En Convention Bureau är en icke vinstdrivande organisation som med hjälp av nationella och internationella möten och evenemang.
Marknadsföring och försäljning
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
IKT och lärplatta i förskolan
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Marknadsföring av turism
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
LSF 1951 – år.
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Där idéer blir verklighet
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Konferens och evenemang Kongresser och mässor Konferens och evenemang

Mötesindustrin Mötesindustrin är en del av turistnäringen och utgör 30 procent av turismens omsättning I Sverige handlar konferenser om att umgås och skapa gemenskap bland kollegor I Sverige finns det cirka 3 000 konferensanläggningar De konferensanläggningar som idag ligger i topp bokningsmässigt håller generellt sett mycket hög standard Komfort, service, mat, miljö, atmosfär och väl fungerande utrustning är nyckelbegrepp för en lyckad konferens För dem som ordnar företagskonferenser gäller att ständigt hitta på något nytt

En bransch med många namn Mötesindustrin är en bransch med många namn både i Sverige och internationellt The Meeting Industry MICE-industry Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions MIT Meetings & Incentive Travel MIC-marknaden Meetings, Incentives & Conventions Den svenska mötesindustrin delas in i tre huvudområden: Kongresser Mässor Konferenser

Kongresser

Kongresser Kongresser genomförs regelbundet, varje år, vartannat år eller vart tredje år Platsen för kongressen kan ändras vid varje tillfälle Initiativet till att vara värd för en kongress kommer alltid från en lokal organisation En kongress har i regel en längd av fyra till fem dagar Ledtiden, dvs tid för planering, genomförande och uppföljning, för en kongress är två – tre år och ibland längre De fyra stora kongressområdena är medicinska möten, industri, teknologi och övrig vetenskap Tillsammans utgör de för ungefär 55 – 60 % av de internationella kongresserna

Kongresser Nedanstående faktorer är avgörande när man väljer var en kongress ska placeras: Landet eller staden – image, väderförhållanden, årstider etc Kongresshallen – kapacitet, utseende etc Flygplatsen – avstånd till kongresshallen, kapacitet etc Boendet – kapacitet, standard, avstånd till kongresshallen etc Infrastrukturen – kommunikationer, vägar etc Sociala aktiviteter – utbud etc

Kongressbyråer En kongressbyrå sköter i regel administrationen för en hel kongress Kongressbyrån har också hand om budgetarbetet, uppföljningar och redovisningar för hela kongressen I regel har kongressbyrån ett avancerat datasystem för att kunna ta hand om all administration Man tar också hand om allt material som ska tryckas som inbjudan, kataloger, namnskyltar etc Kongressbyrån organiserar och genomför banketter, sightseeingsturer och medföljandeprogram före och efter kongressen http://www.congrex.com/sweden/index.aspx

Mässor

Mässor På en mässa visar man upp sina produkter eller tjänster och skapar kontakter för senare affärsbeslut Det handlar om en tredimensionell marknadsföring Produkten kan ses, tas på och demonstreras En mässa kan vara öppen för enbart fackfolk eller för allmänheten Ofta handlar det om att locka så stor publik som möjligt Men det viktigaste är att locka rätt publik oavsett storleken på mässan Exempel på stora mässor: TUR-mässan i Göteborg GastroNord i Stockholm

Mässor En mässa genomförs inom bestämda, ofta årliga intervall Platsen för mässan är ofta densamma år efter år En mässa har i regel en längd av två till fem dagar Mässan hålls i en större mässhall med allt under samma tak, seminarier, utställare m m. Ledtiden för en mässa är ca två år Mässan som medium blir allt viktigare över hela världen Mässor har många fördelar gentemot andra sätt att kommunicera Här skaffar man sig nya kunder som kommer till ens monter för att de redan har ett intresse

Mässor För att kunna orientera sig om mässor som är på gång finns följande länkar: Fairlink – ett samarbete mellan nordiska mässarrangörer www.fairlink.se Expoworld – en brittisk databas med mässor över hela världen www.Expoworld.net Expobase – mässor över hela världen. Du kan söka på bransch och/eller på land www.expodatabase.com Auma – mässor i Tyskland www.auma.de Trade Show Central – mässor i USA www.tscentral.com