Konferens och evenemang Kongresser och mässor Konferens och evenemang
Mötesindustrin Mötesindustrin är en del av turistnäringen och utgör 30 procent av turismens omsättning I Sverige handlar konferenser om att umgås och skapa gemenskap bland kollegor I Sverige finns det cirka 3 000 konferensanläggningar De konferensanläggningar som idag ligger i topp bokningsmässigt håller generellt sett mycket hög standard Komfort, service, mat, miljö, atmosfär och väl fungerande utrustning är nyckelbegrepp för en lyckad konferens För dem som ordnar företagskonferenser gäller att ständigt hitta på något nytt
En bransch med många namn Mötesindustrin är en bransch med många namn både i Sverige och internationellt The Meeting Industry MICE-industry Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions MIT Meetings & Incentive Travel MIC-marknaden Meetings, Incentives & Conventions Den svenska mötesindustrin delas in i tre huvudområden: Kongresser Mässor Konferenser
Kongresser
Kongresser Kongresser genomförs regelbundet, varje år, vartannat år eller vart tredje år Platsen för kongressen kan ändras vid varje tillfälle Initiativet till att vara värd för en kongress kommer alltid från en lokal organisation En kongress har i regel en längd av fyra till fem dagar Ledtiden, dvs tid för planering, genomförande och uppföljning, för en kongress är två – tre år och ibland längre De fyra stora kongressområdena är medicinska möten, industri, teknologi och övrig vetenskap Tillsammans utgör de för ungefär 55 – 60 % av de internationella kongresserna
Kongresser Nedanstående faktorer är avgörande när man väljer var en kongress ska placeras: Landet eller staden – image, väderförhållanden, årstider etc Kongresshallen – kapacitet, utseende etc Flygplatsen – avstånd till kongresshallen, kapacitet etc Boendet – kapacitet, standard, avstånd till kongresshallen etc Infrastrukturen – kommunikationer, vägar etc Sociala aktiviteter – utbud etc
Kongressbyråer En kongressbyrå sköter i regel administrationen för en hel kongress Kongressbyrån har också hand om budgetarbetet, uppföljningar och redovisningar för hela kongressen I regel har kongressbyrån ett avancerat datasystem för att kunna ta hand om all administration Man tar också hand om allt material som ska tryckas som inbjudan, kataloger, namnskyltar etc Kongressbyrån organiserar och genomför banketter, sightseeingsturer och medföljandeprogram före och efter kongressen http://www.congrex.com/sweden/index.aspx
Mässor
Mässor På en mässa visar man upp sina produkter eller tjänster och skapar kontakter för senare affärsbeslut Det handlar om en tredimensionell marknadsföring Produkten kan ses, tas på och demonstreras En mässa kan vara öppen för enbart fackfolk eller för allmänheten Ofta handlar det om att locka så stor publik som möjligt Men det viktigaste är att locka rätt publik oavsett storleken på mässan Exempel på stora mässor: TUR-mässan i Göteborg GastroNord i Stockholm
Mässor En mässa genomförs inom bestämda, ofta årliga intervall Platsen för mässan är ofta densamma år efter år En mässa har i regel en längd av två till fem dagar Mässan hålls i en större mässhall med allt under samma tak, seminarier, utställare m m. Ledtiden för en mässa är ca två år Mässan som medium blir allt viktigare över hela världen Mässor har många fördelar gentemot andra sätt att kommunicera Här skaffar man sig nya kunder som kommer till ens monter för att de redan har ett intresse
Mässor För att kunna orientera sig om mässor som är på gång finns följande länkar: Fairlink – ett samarbete mellan nordiska mässarrangörer www.fairlink.se Expoworld – en brittisk databas med mässor över hela världen www.Expoworld.net Expobase – mässor över hela världen. Du kan söka på bransch och/eller på land www.expodatabase.com Auma – mässor i Tyskland www.auma.de Trade Show Central – mässor i USA www.tscentral.com