Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Nyttorealisering på 10 min
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
i kommuner, landsting/regioner
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Partnerskap En mer decentraliserad sammanhållningspolitik Inom medlemsstaterna: - bredare.
Harmoniserat metadataset 2003 Remissynpunkter 4 Dokumentklasser –i stort tillräckligt –matchning mot egna 4 Användningsområde –typiska tillämpningsfall.
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Framtidskartläggning
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
2 september 2015 Regelverket kring buller
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Miljömålen består av tre slags mål
Banarbets- processen.
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Ny tjänstepensionsreglering
Intern styrning och kontroll
Miljömålen består av tre slags mål
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden Roger Pyddoke, Jan-Eric Nilsson, Stefan Pettersson

Uppdraget Transportstyrelsens arbetsuppgifter och förhållningssätt Tillsyn över järnvägstjänster Konsumentperspektivet Kompetensbehov Utblick Storbritannien Slutsatser

Utgångspunkter Starka befintliga järnvägsföretag som konkurrerar om ett begränsat antal tåglägen bäddar för konflikter ”Stabila” ansökningsmönster gör det svårt för nya järnvägsföretag att få attraktiva tåglägen Vag reglering och frekventa domstolsärenden kan skapa osäkerhet som kan hämma nyetablering, investeringar och utveckling Ger motiv för tydlighet i regleringen Implikationerna för Transportstyrelsen inte uppenbara mer än att verka för tydlighet, förutsägbarhet och transparens

Vad är Transportstyrelsens uppgift inom marknadsövervakningsområdet? Tillsyn: Transportstyrelsen har skyldighet att säkerställa att järnvägslagen efterlevs. Verktyg → föreläggande, förbud, vite, återkallelse av tillstånd. 2. Övervakning: Transportstyrelsen ska övervaka att marknaderna för järnvägstjänster, inklusive marknaderna för järnvägstransporter, fungerar effektivt ur ett konkurrensperspektiv. 3. Eventuellt följa upp och utvärdera avregleringen av persontrafiken på järnväg.

Utmaningar Det är Trafikverkets uppgift att etablera en effektiv procedur för kapacitetstilldelning och besluta om avgifter för nyttjande av infrastruktur; Transportstyrelsens utmaning att genom tydlighet underlätta, ge kriterier och korrigera En ändamålsenlig övervakning av marknader för järnvägstjänster och järnvägstransporter. Därutöver Policy och plan för det löpande tillsynsarbetet

Utmaningar (forts.) Lagen och Transportstyrelsen ger principer/ utgångspunkter för arbetet och kriterier för bedömning Infrastrukturförvaltarna har ansvaret för att utforma process/metod och att föreslå en tidtabell/tågplan. Transportstyrelsen granskar infrastrukturförvaltarna (tillsyn) och hanterar klagomål (tvister). Principen för Transportstyrelsen är att ge riktlinjer för kommande tågplaner. I endast få fall innebär det att man ändrar förvaltarnas förslag.

Exempel på konkreta krav Transparenta, konkurrensneutrala och icke-diskriminerande principer för prioritering av tåg baserat på dess betydelse för marknaden (samhällsekonomiska betydelse) Kvalitetssäkrat elektroniskt system för överföring av önskemål från järnvägsföretagen Kompetensutveckling hos Transportstyrelsen kräver egen strategi

Transportstyrelsen styr med principer Ingen tydlig gräns mellan principer och detaljer Svårt även i vårt arbete Det är svårt att peta i en tågplan utan att det får svårbedömbara konsekvenser för andra järnvägsföretag Transportstyrelsen bör därför i första hand fokusera på att metoden och tillämpningen är rätt I andra hand bör dock Transportstyrelsen styra för att korrigera felaktigheter i syfte att underlätta för nya järnvägsföretag eller uppenbara felaktigheter

Tillsyn över järnvägstjänster, Transportstyrelsen bör: Utforma en metod som ger tillräcklig information om hur marknaderna för järnvägstjänster utvecklas Utveckla formerna för rapportering. Strategiskt viktigt för utvecklingen på både person och godstrafikmarknaderna. Utvärdera om det mandat att kräva in information som myndigheten har idag behöver utvidgas

Konsumentperspektivet Konsumentverket ansvarar för tillsyn i enlighet med förordning om passagerares rättigheter (tillsynens ”mjuka” delar). Transportstyrelsens ansvar för tillsyn enligt samma förordning beträffande utformning av byggnader, fordon, tekniska system för information till resenärer m.m. Transportstyrelsen bör i eventuellt uppföljningsuppdrag även följa hur bytesmöjligheter och samordning av tidtabell utvecklas och utnyttjas

Behov av kompetensutveckling? Ta fram metod för övervakning av kapacitetstilldelningsprocessen och avgifter för tåglägen Marginalkostnader för järnvägstrafik Metoder för förseningsincitament Metoder för marknadsbedömningar Bedömningar av kapacitetsförstärkningsanalyser Samtliga kräver genomtänkt strategi och tydliga kriterier

Jämförelse mellan den svenska och brittiska utvecklingen på telemarknaden Svensk och brittisk förvaltnings- och kontrakts-kultur ganska olika Brittiska reglerare framstår som tydligare än svenska – Svenska framstår som vaga Den svenska regleringen drabbades av en stor mängd rättskonflikter – Den brittiska nästan inga …man kan få intrycket att svensk statsförvaltning vill att oklarheter i regleringen reds ut i domstol

Slutsatser Transportstyrelsen ska bidra till väl fungerande reglering som innebär att det skapas en balans mellan marknadens aktörer. Balansen är en förutsättning för en väl fungerande järnvägsmarknad Balansgång mellan principiellt förhållningssätt som bäddar för flexibilitet och konkretion som undviker otydlighet och tidsödande tvister Ett antal särskilt viktiga frågor: tidtabell, avgifter, tjänster. Om marknadsöppningen ska lyckas krävs att tillsynsmyndigheten är stark och har tillräckliga mandat och resurser.

Rail Regulation Expert www.railrex.com