Sammanfattande bilder för Sammanhållen ärendehantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Nulägesanalys genom frågor
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Ledarutveckling över gränserna
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nyttorealisering på 10 min
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Videokonsultation med medborgare
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Att skriva projektrapport
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Dokument- och ärendehantering
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
Finansförbundets motionsskola.
Dataföreningen i Sverige
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Hur man skriver en argumenterande text.
Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt Sven-Håkan Olsson, Definitivus.
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Anslutning till Mina meddelanden
Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice Innoveta.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Synpunkter, klagomål och beröm
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Nyttoanalys av dokumentuppladdning och färgskanning
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.

Effektkarta för extern webbplats
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Vårt erbjudande 24/365 Svarsservice – Vi besvarar telefonsamtal, filtrerar dem, kopplar dem och tar meddelanden. Kundtjänst – per telefon, mejl, chatt.
Presentationens avskrift:

Sammanfattande bilder för Sammanhållen ärendehantering 2010-08-31 Bertil Thunberg/Sven-Håkan Olsson Bilder_sammanhallen_ahant_ver_1_0.ppt

Förstudie Förstudien Sammanhållen ärendehantering är nu klar och levererar: Rapport från förstudien Tillhörande E-arkitektur (Delrapport från förstudien levererades i april) Följande bild från inbjudningsmaterialet till projektet ger en bakgrund:

Varför ska vi bry oss just nu? Frågan om ärendehantering förtjänar att tas tag i nu ! Högre krav på budget och intern effektivitet Högre krav på service till medborgarna ”Hängränne”- satsningar görs för t ex Kontaktcenter, Mina Sidor och e-tjänster S k Innoveta- projektet ger intressanta idéer E-strategier och e-arkitekturer utvecklas

”Sammanhållet” Förstudien har studerat sammanhållen ärendehantering ur följande två betydelser: Sammanhållet ur en medborgarens synvinkel – att denne t.ex. kan se alla sina ärenden samlat Sammanhållet över organisatoriska gränser – ett ärende som berör flera förvaltningar eller organisationer hanteras på ett samordnat sätt genom ärendets hela gång.

Ökad medborgarnytta/ökad servicegrad Möjliggörande av ökad andel ärenden via e-tjänster där e-tjänsterna blir sammanhållna och konsekventa. Minskad tid och möda för medborgaren för att få information om status för dennes ärenden. Tillgång till en stor del av denna information kan ges även utanför kontorstid. Löses genom medborgarens Mina Sidor samt motsvarande lösning för kontaktcenter/medborgarkontor. Kortare tid att få svar på fråga, kortare tid att få ett ärende behandlat.

Ökad inre effektivitet Minskade kostnader genom att medborgaren normalt ska kunna få svar via Mina Sidor och e-tjänster och i andra hand via kontaktcenter eller medborgarkontor. Därmed minskar arbetsbelastningen främst på experthandläggarna, men även på kontaktcenter/medborgarkontor. Minskad arbetsåtgång för experthandläggare eftersom delar av handläggningen kan utföras i kontaktcenter/medborgarkontor. Lägre hanteringskostnad per ärende. Genom sammanhållen ärendehantering över förvaltningsgränser minskar kostnader för själva handläggningen, ärendeöverlämning, tiden för att söka ärenden som fastnat etc. Lägre kostnad för papper och post eftersom ärenden i större utsträckning expedieras elektroniskt (via Mina Sidor, e-tjänster och e-post). Högre tillförlitlighet i statistik över handläggningstid etc.

Servicelöften samt gröna mål Genom att samla information i en ärendeknutpunkt kan servicelöften till medborgaren och liknande mål följas upp på ett bättre sätt. Genom förbrukning av mindre papper uppfylls gröna mål samtidigt som bättre kundservice mm gör att kommunen betraktas som mer attraktiv.

Ärendeknutpunkt Grundfunktionen för att uppnå dessa nyttor är att införa en ärendeknutpunkt. I denna samlas nödvändig information om diariehändelser och andra viktiga händelser och statusförändringar för ett ärende. I nästa sidas figur visas hur denna ärendeknutpunkt avger information till olika kanaler t.ex: Mina Sidor Kontaktcenter/medborgarkontor Utgör statistikunderlag. Informationen i knutpunkten hämtas till stor del från verksamhetsapplikationer och ärendehanteringssystem genom integrationer (se de avslutande bildsidorna).

Kostnad/bekvämlighet i olika kanaler Kostnad relativt nytta – e avvägning måste göras mellan vad det kostar för kommunen att ge service och handlägga ärenden relativt bl.a. den nytta som uppstår i form av uppnådd servicegrad och bekvämlighet för medborgaren. Nästa sidas figur vill visa att det: $ Kostar minst om medborgaren själv hittar informationen på den vanliga kommunwebben och slipper ringa och fråga. Detta är samtidigt bekvämare och kan t.ex. utföras på kvällen när medborgaren har tid. $$ Kostar något mer att införa Mina Sidor och e-tjänster för medborgarens självbetjäning men att belastningen på kommunmedarbetarna då minskar varvid kostnader på sikt går ner. Parallellt visar internetbanksexemplet att medborgaren upplever ökad bekvämlighet och servicegrad trots att denne egentligen gör mer arbete själv. $$$ Kostar mer att över tiden ha anställda inom kontaktcenter/medborgarkontor som handhar ärenden, men att det samtidigt kan behövas att ha en människa att ha dialog med ibland. Dessutom bör man inte investera i e-tjänster för sällanärenden, varvid kontaktcenter/medborgarkontor blir den naturliga kanalen. $$$$ Kostar långsiktigt allra mest att som oftast idag låta experthandläggarna handha alla ärenden, ta emot alla ärendefrågor per telefon, besök etc. Bekvämligheten är också låg eftersom medborgaren måste passa krångliga kontakttider på dagtid, ta ledigt från jobbet osv. Självklart finns det mer komplexa ärenden som måste handläggas av experthandläggare

Kostnad/bekvämlighet i olika kanaler

Sammfattning av kravsamband

Viktigaste slutsatserna Potentialen att leverera ökad nytta m h a sammanhållen ärendehantering och en ärendeknutpunkt bedöms som hög. Ska man få sammanhållen ärendehantering att fungera väl, är den största utmaningen organisatorisk, att få med sig personalen etc. Integrationer med verksamhetsapplikationer och andra ärendesystem kommer att kräva betydande arbete. Verksamhetsapplikationers bristande öppenhet har historiskt varit ett problem. De fem befintliga dokument- och ärendehanteringssystem som värderats inom förstudien i förhållande till kravbilden torde kunna användas som ärendeknutpunkt. Det är dock olika omständligt och flexibelt att använda dem. Praxis inom ärendehantering bland deltagande kommuner varierar. Vi har inte erfarit så stora hinder för sammanhållen ärendehantering i juridiken som kanske befarats.

Rekommendationer Projektrapporten ger ett antal rekommendationer för fortsatt arbete, såsom praktiska prov, definition av metoder/begrepp/händelsemeddelanden mm. De kommuner som redan påbörjat vägen mot en sammanhållen ärendehantering (kanske med kontaktcenter, mer gemensamt diarium etc) bör kunna gå vidare med pilotprojekt baserat på projektrapporten. Åt andra kommuner rekommenderas att det tas fram ett introduktionsprogram baserat på projektrapporten för att utbilda och väcka idéer.

Arkitektur Förutom huvudrapporten levereras en E-arkitektur För den intresserade inkluderas nästa sidas figur för att översiktligt visas hur en ärendeknutpunkt relaterar till andra system i arkitekturen Några kommentarer till bilden: Det vore inte realistiskt att t.ex. Mina Sidor skulle fråga kommunens kanske femton ärendesystem och verksamhetsapplikationer i realtid för att just nu visa en bild av medborgarens pågående ärenden – det skulle bli långsamt och instabilt. Istället samlar ärendeknutpunkten upp ändringar i ärendestatus. Ärendesystemen meddelar sig till ärendeknutpunkten spontant, helst direkt när en statusändring sker vid handläggningen (streckade pilar i bilden). Sambruk har gjort en konkret specifikation för ett elektroniskt meddelande för sådan statussignalering.

Kanaler till medborgarna Invånare, org, företag Kanaler till medborgarna Webb samt Smartphone, iPad, enkel mobil m.m… E-tjänst A (paketköpt) E-tjänst B (e-blankett) Mina Sidor Telefon Besök Statistik Dina Sidor Ärendeknutpunkt Verksamhets applikation A Verksamhets applikation C Diarium Ärende- hantering Ärende-hanterande applikationer