Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientlag 1 februari Bakgrund om utredningen • Utredningen tillsattes av regeringen den 24 mars 2011 • Till utredare utsågs Johan Assarsson, dåvarande.
Advertisements

Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Regeringens satsning på de mest sjuka äldre
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
E-hälsa och invånartjänster
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2012 Avsnitt: GOD VÅRD uppföljningsrapport Hämta rapporten här:
Medborgarnas primärvård
Verksamhetsanalys 2010 Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Presentation sektorsråd 26 maj 2011 Marianne Förars Anna Kjellström Kristina Narbro Jarl Torgerson.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Hur står sig sjukvården i Östergötland? Nationell jämförelse mellan landsting 2007 Presskonferens 8 okt 2007.
Patientupplevd vårdkvalitet
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Välkommen till Ledardagen!
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Så vill vi utveckla närsjukvården i Göteborgsområdet
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Landstinget Kronoberg
Nationell patientöversikt
Detta är God Vård.
Miljönyckeltal för landsting och regioner Nämil 5 nov 2013 Anna Bostedt, Landstinget Västernorrland Sara Eriksson, Västra Götalandsregionen.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Förtroendeskapande dialog och ökat självbestämmande Landstinget – en attraktiv arbetsgivare som värnar om medarbetarna Medarbetare som motiveras att göra.
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
Framtidens utmaningar
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Utveckling av besök maj-okt. Utveckling av täckningsgrad.
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Rolf Forsman stf hälso- och sjukvårdsdirektör Läget på Gotland allmänt Liten ökning av befolkningen Svagt ökande födelsetal Ökning av antalet gästnätter.
Det ständiga förbättringsarbete
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
BjH 8 mars BjH 8 mars
Start.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Patientmaktsutredningen Landstinget i Värmland mars 2014 Patientlag.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Resultatöversikt - områden
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
stöd för uppföljning och förbättring
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
Omställningen av hälso- och sjukvården
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Presentationens avskrift:

Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010

Socialdepartementet Vårdkvalitet i framtidens hälso- och sjukvård

Socialdepartementet 1) Säkerställa en god tillgänglighet och valfrihet bland en mångfald av vårdgivare 2) Säkerställa att hälso- och sjukvården är kunskapsbaserad 3) Säkerställa att patienterna ges möjlighet till delaktighet och självbestämmande 4) Skapa förutsättningar för att hälso- och sjukvårdens resultat följs upp på ett öppet och jämförbart sätt 5) Tillvarata kunskap och erfarenheter för att systematiskt förbättra hälso- och sjukvården En god cirkel med patienten i mitten

Socialdepartementet Vårdvalsreformen – ökad kvalitet för patienten! • Över 200 nya vårdcentraler i primärvården – en ökning med ca 25% • En halv miljon patienter har fått minst en ny vårdcentral att välja på • Mångfalden har ökat - 37 % av vårdcentralerna drivs av privata utförare

Socialdepartementet

Öppna jämförelser – över 100 indikatorer! FÖRTROENDE OCH PATIENTERFARENHETER • Tillgång till sjukvård • Förtroende för vård vid vårdcentral • Förtroende för vård vid sjukhus • Bemötande vid besök i primärvård • Information vid besök i primärvård • Delaktighet vid besök i primärvård

Socialdepartementet Öppna jämförelser – över 100 indikatorer! TILLGÄNGLIGHET • Läkarbesök inom sju dagar i primärvård. • Uppfattning om väntetid vid besök i primärvård • Vårdcentralers tillgänglighet per telefon • Sjukvårdsrådgivningens tillgänglighet per telefon • Väntat längre än 90 dagar på specialistbesök • Väntat längre än 90 dagar på behandling.

Socialdepartementet Patientens möjligheter att ge feedback och göra jämförelser • Den nationella patientenkäten • Vårdbarometern •

Socialdepartementet Patientsäkerhet och kvalitet • Ny lagstiftning • Ny överenskommelse mellan regeringen och sjukvårdshuvudmännen - vårdhygien - läkemedel