Barn- och ungdomspsykiater Allmänläkardagarna Skövde 130131 Ulla Rydå Barn- och ungdomspsykiater
Omsorgssvikt Vad är omsorgsbrist? Hur vanligt är det? Hur reagerar barnen? Vad ska jag säga? Kan vi förebygga? Ulla Rydå
Barn som far illa Barnmiss-handel Aktiv Passiv Fysisk Psykisk Ulla Rydå
Barn som far illa Barnmiss-handel Aktiv Passiv Fysisk Psykisk Kroppslig misshandel Bristande omvårdnad ”Failure to thrive” Psykisk Avvisande Hån Hot Straff för naturligt och åldersadekvat beteende Ointresse Kontaktlöshet ”brist på kärlek” Ulla Rydå
Barn som far illa Mobbning Psykiskt sjuka föräldrar ~ 15 % i åk 5, 7, 9 mobbade senaste mån. (2003) Psykiskt sjuka föräldrar ~ 200 000 barn Missbrukande föräldrar Ulla Rydå
Bakgrund till omsorgsvikt Riskfaktorer hos föräldrar exempelvis: Misshandel Intellektuell funktionsnedsättning Psykisk sjukdom Personlighetsstörning Ulla Rydå
Andra riskfaktorer för att barn ska fara illa Ex. skola – mobbning, överkrav Ex. barn omhändertagna av Socialtjänst Ex. barn med funktionshinder Ulla Rydå
Barns reaktioner på omsorgsbrist externalisering internalisering somatisering Ulla Rydå
Barns reaktioner på omsorgsbrist externalisering aggressivetet mobbare missbruk kriminalitet internalisering skuld, skam ångest depression självmordsförsök somatisering magont huvudvärk sömnsvårigheter Ulla Rydå
Generella psykiska effekter av omsorgsvikt Skadar: tillit trygghet självkänsla Reaktionsmönstret kan vara ”typiskt, men inte specifikt” Ulla Rydå
Misshandel av mor Enligt uppskattningar (BRÅ, Rädda Barnen m.fl. 2007) 100 000–200 000 barn berörda Ulla Rydå
Barns reaktioner då mor misshandlas Barnet får svårt att tolka olika sociala situationer Barnet tenderar att hantera konflikter antingen med våld eller med passivitet Ulla Rydå
De övergivna barnen – våld i familjen Gymnasieelever 2000 21 % bevittnat våld i hem 4 % har ofta bevittnat våld i hemmet SOU 2001:8 Ulla Rydå
Barns reaktioner då mor misshandlas Ungefär 50–60 % får symtom som barn (kan även komma i vuxen ålder) PTSD Skuld Somatisk (yngre framför allt) Depression, suicidalt beteende Utagerande Ulla Rydå
Barn till kvinnor som misshandlas Material: 15 tonåringar (10 flickor, 5 pojkar) Ungdomar har intervjuats i familjer där far misshandlar mor I 11/15 av hemmen förekom alkohol och andra droger 50 % av ungdomarna har gjort självmordsförsök 14/15 har själva upplevt dödshot 14/15 har mobbats i skolan Ulla Rydå
Barn till kvinnor som misshandlas Samtliga 5 pojkar har slagit sina flickvänner 50 % av flickorna har blivit slagna av sina pojkvänner De professionella har ej sett – förstått – reagerat Ur: Katarina Weinehall; doktorsavhandling, Umeå universitet 1997 Ulla Rydå
Föräldrars missbruk Alkoholistfamiljens vardag Omsorgssvikt Hög stressnivå a. Rollomkastning b. Explosivitet c. Oförutsägbarhet Kontaktlöshet, isolering Flykt Förnekande Ulla Rydå
Överlevnadsstrategier Hjälten flicka Syndabocken/rebellen pojke Tapetblomman flicka Clownen pojke Ulla Rydå
Barnmisshandel, polisanmälda brott 2001 2011 0–6 år 7–14 år 15–17 år ~ 900 ~ 6 000 – 2 900 (flickor 1 200) 9 300 (flickor 3 300) 7 000 (flickor 2 600) BRÅ 2013 Ulla Rydå
Varningssignaler vid barnmisshandel Skadans uppgivna uppkomstsätt stämmer ej: lokalisation och barnets ålder Upprepade skadetillfällen Multipla skador (även olika ålder på skada) Far illa också på annat sätt Ulla Rydå
Varningssignaler vid barnmisshandel Föräldrar söker sent för skadan Barnet berättar om misshandel Psykiska symtom ospecifika Kontaktmönster Depression Ulla Rydå
Barnamord 1965–2007 (totalt 278 fall) ~ 7 fall per år Gärningsman 80 % en förälder Konflikt mellan föräldrar + psykisk sjukdom Män hämnas på partner Kvinnor ofta depression 50 % suicid Ungefär 10–15 % inga släktband (endast män) ~ 1/3 av mördarna har fått hjälp för psykiska problem före brottet Ulla Rydå
Reaktion på misshandel Ospecifikt I allvarliga fall PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) Huvudsymtom Återupplevande (flash-back, mardrömmar) Psykisk avskärmning, undvikande Förhöjd spänningsnivå, vaksamhet, instabilitet, koncentrationsproblem Ulla Rydå
Polisanmäld våldtäkt mot barn 0–17 år 2011 anmäldes totalt cirka 2 990 våldtäkter I 91 % av dessa våldtäkter var offren flickor 2 260 av dessa offer var yngre än 15 år Pojkar som offer vanligen 0–14 år Ulla Rydå
Övergreppsindikatorer vid sexuella övergrepp – förskolebarn Regression Emotionell störning Kontaktstörning Självdestruktivitet Nya, främmande beteenden Enligt Socialstyrelsen Ulla Rydå
Övergreppsindikatorer hos skolbarn och ungdomar vid sexuella övergrepp Internaliserande Sömnsvårigheter, mardrömmar Ångestattacker Depressioner Mutism Fobier Suicidförsök Ulla Rydå
Övergreppsindikatorer hos skolbarn och ungdomar vid sexuella övergrepp Externaliserande Sexuellt utagerande Rymningar Skolk Skolsvårigheter Missbruk Somatiserande Konversionssymtom Psykosomatiska symtom Ulla Rydå
Sam 73–90 (Karin Edgardh et al.) Gymnasieungdomar Sexuella övergrepp (exkl. exhibitionism) Flickor 12 % (7%) Pojkar 4 % (3%) KUA (låg svarsfrekvens) Flickor 26 % exklusive blottning Pojkar 4 % exklusive blottning Ulla Rydå
Ulla Rydå
Barns reaktioner & barns behov – då en närstående är allvarligt sjuk Allmänläkardagarna i Skövde 130131 Ulla Rydå Barn- och ungdomspsykiater
Varför uppmärksamma barnen? ”att ha en psykiskt avvikande förälder är den enskilt allvarligaste riskfaktorn för utvecklandet av psykisk ohälsa hos barn.” ”… it is evident that parental mental disorder constitutes an important psychiatric risk factor for children. However, the risk is far from inevitable.” (Rutter) Ulla Rydå
Varför uppmärksamma barnen? Risker för barnet då förälder drabbas av psykisk eller somatisk sjukdom Oro, rädsla Skuld Känslomässig ensamhet Social isolering Skam Ansvarstagande Ulla Rydå
Mål Att underlätta livssituationen för barn, vars förälder drabbas av allvarlig sjukdom Att ge barnet stöd i sin vardagsmiljö Att motverka psykisk och fysik ohälsa hos barnet – på kort och lång sikt Ulla Rydå
Omedelbar reaktion Ingen inser ej försvar – förnekar Protest, ilska Gråt Apati, tystnad Bekräfta – acceptera Ulla Rydå
Efterreaktion (dagar, veckor) Externalisering Internalisering Somatisering Ulla Rydå
Externalisering Utagerande, retlighet Kontaktsvårigheter Koncentrationsproblem, rastlös Ilska: den sjuka/döda sjukvårdspersonal alla vuxna sig själv Ulla Rydå
Internalisering Ängslighet Separationsångest Sårbarhet Starka minnesbilder Skuld, skam Sorg, saknad Undandragande Depression Regression Ulla Rydå
Somatisering Sömnproblem Aptitförändring Kroppsliga klagomål Ulla Rydå
Risk för särskilda problem (behov professionell kontakt) Tidigare psykiska problem Föräldrar svåra psykiska problem Svåra hemförhållanden Barnet vittne Suicid, mord – dråp Barnet upplevt hot Förnekande ”Skuld” Ulla Rydå
Dödsbegrepp <3 år ej definitivt >9 år vuxet Ulla Rydå
Omhändertagande av yngre barn Fysisk närhet Trygga ramar – rutiner Berätta (snarast!), var ärlig och konkret Lyssna – fråga – red ut Acceptera – bekräfta alla reaktioner Stöd uttryck i lek och berättelse Info förskola – skola Ulla Rydå
Syskon som anhöriga Vardagsrutiner och eget nätverk Delaktighet Skuldkänslor Aktiv uppmärksamhet från vården Ulla Rydå
Barn behöver Kunskap om sjukdomen, dess förlopp och behandling Känslomässigt utrymme att reagera Stöd till ett så normalt vardagsliv som möjligt Ulla Rydå
Lag om skyldighet att särskilt beakta barns behov av information, råd och stöd 1/1 2010 HSL, LYHS, SOL Ulla Rydå
Barns behov av information, råd och stöd ska särskilt beaktas om föräldern har Psykisk sjukdom/funktionsnedsättning Allvarlig fysisk sjukdom eller skada Missbruk av alkohol/annat beroendeframkallande Plötslig död Ulla Rydå
Vården ska ha Beredskap att uppmärksamma barn Kunskap att möta frågor, tankar och känslor hos barn som anhöriga Riktlinjer för hur stödinsatser ska samordnas, genomföras och följas upp Ulla Rydå
Vården behöver Fungerande kontaktkedjor mellan olika vård- givare, skol- och barnhälsovård, barnomsorg, socialtjänst samt övriga stödfunktioner/personer Handledning i konkreta situationer Ökad kompetens Metod-/materialstöd Ulla Rydå
Hur mäta resultat av långsiktigt folk-hälsoarbete? Forskning stödjer hypotesen att barn, som får kunskap om förälders sjukdom och stöd i sin vardag, mår väl av detta Stora studier saknas beträffande långsiktiga effekter Kvalitativa studier, smågrupper och individer, stödjer hypotesen Ulla Rydå
Samtala med barn Allmänläkardagarna i Skövde 130131 Ulla Rydå Barn- och ungdomspsykiater
Kommunikation spädbarn Barnet aktivt Barnet minns Tala med barnet Ulla Rydå
Kommunikation”kolt” 1,5–3 år Kroppsspråk Föräldrars stöd Ordsamlande Imitera Identifiera Konkret Kontaktlekar Ritualism Ulla Rydå
Kommunikation ”förskoleålder” 3–5 år Varför? Rim, ramsor, ordlekar Nya vuxenord Fria associationer Funktionella svar Narcissism – beröm Ulla Rydå
Kommunikation skolåldern 6–12 år Logisk Talar som en vuxen Kroppslig medvetenhet Kontrakt Tala i enrum Återberätta Ulla Rydå
Kommunikation skolåldern 6–12 år Ärlighet Gensvar på tankar Förklara nya vuxenord Samarbete Rättvisa och straff Regler och normer Ulla Rydå
Preadolescens 11–13 år Regression till preoidipala/oidipala utvecklingsfaser Oral Anal Oidipal Ulla Rydå
Tidig adolescens 12–14 år Reaktion mot föräldrarna Stark ambivalens till föräldrarna Allt omprövas – osäkerhet och självhävdelse Aggression Ulla Rydå
Högadolescens 14–16 år Existensiella frågor Frigörelsen från föräldrarna: förlust, sorg, ensamhet Depression Ulla Rydå
Kommunikation tonåringar ”Bemöt mig som en vuxen, behandla mig som ett barn” Ulla Rydå
Samtal med unga sköra människor Respektera ungdomar och ungdomars känslor Lyssna även om det verkar vara en bagatellartad fråga Säg aldrig – ”jag vet hur du känner” eller ”jag förstår” Tala inte ungdomars språk Ur ”Låt himlen vänta” (Sensus/SPES) Ulla Rydå
Samtal med unga sköra människor Ha tålamod och var ärlig Klargör dina gränser Dra dig inte för att ställa frågor. Barn och ungdomar som mår dåligt känner lättnad över att någon tar deras ångest på allvar Ur ”Låt himlen vänta” (Sensus/SPES) Ulla Rydå
Allmänt Tolka inte Bekräfta Om du hjälper den unga att öppna upp känslomässigt – var beredd att ta hand om reaktionen Sammanfatta Det finns hjälp Avsluta – vad händer nu? Ulla Rydå
Exempel på frågor Vad menar du med det? Vad betyder det för dig? Menar du att…? Ge mig ett konkret exempel Kolla vad kvantitetsord, som aldrig och alltid står för. Exempelvis, hur rädd? 5 %, 10 %, 100 % Kan det vara på annat sätt? Ur ”Låt himlen vänta” (Sensus/SPES) Ulla Rydå
Exempel på frågor Vad får det för konsekvenser? Hjälp den unge att beskriva problemet. Håll dig själv tillbaka till dess han/hon själv hittat sin formulering. Tolka inte utan fråga. Hänvisa vidare – kom ihåg att din roll är att vara en stöttande samtalspartner, inte terapeut. Var uppmärksam på när den unge behöver ett kvalificerat, professionellt stöd och se då till att han eller hon får detta. Ur ”Låt himlen vänta” (Sensus/SPES) Ulla Rydå
Att närma sig känsliga områden Utgå från kända, generella förhållanden ”Ibland upplever unga…” ”Jag vet att det händer…” ”En del barn får vara med om…” ”Som barn kan man vara orolig…” Ulla Rydå
Kom ihåg I en utsatt livssituation kan det vara svårt att berätta → uppföljande samtal?! Fragmentarisk eller motsägelsefull berättelse kan tala för stor utsatthet Mycket traumatiska erfarenheter kan vara bortträngda på grund av hög ångest, skuld, skam, rädsla för konsekvenser Ulla Rydå
Våga fråga Orka lyssna Tro på barnet Ulla Rydå