Föräldramöte 12 september 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En presentation om verksamheten på Bamse
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
En förskola att förundras i!
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen på Södermalms skola
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förskolan Lokala arbetsplan.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Föräldramöte 12 september 2011 Vårt arbete utifrån läroplanens mål

Målen bildar helheten i förskolans uppdrag inbördes beroende av varandra.

Normer och värden Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den självständighet och tillit till sin egen förmåga känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld

Utveckling och lärande Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den självständighet och tillit till sin egen förmåga känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld

Vi gör vår egen grönsakssoppa till middag, och på eftermiddagen görs en variant i sandlådan

Skapande Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter genom bild, rörelse, sång och musik, dans och drama

Natur Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra sin förståelse för naturvetenskap och sambanden i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap

Från larv till fjäril….. Vårt vårdträd Vacker giftig flugsvamp finns i skogen… på förskolan odlar vi i låda

Språk Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra sitt intresse för skriftspråket samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner sitt intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål

Högläsning för kompisarna Barnens egen infotavla Leksaksvisardag Vad behöver vi från köket?

Matematik Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av sina och andras problemställningar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang

Vi spelar spel Väger och mäter Utematte, vi samlar långa och korta pinnar Konstruktionslek

Lek Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och lust samt förmåga att leka och lära

Motorik Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande

Teknik Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar Sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Vad flyter och vad sjunker? Olles experiment Vi gör en vulkan…

Barns inflytande Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande

Problemlösning med Nils Våra matrester blir biogas Vi källsorterar