Folkhälsonämndens uppdrag inför Mål och budget 2014-2016 KSAU Karlskoga 2013-04-29.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
– en översyn av aktivitetsersättningen
Ungdomar utanför gymnasieskolan
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Välkommen till Vikenskolan
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Stöd för analys och förbättring
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Budgetarbete - enhetschef
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Ersättningsmodell och pris 2015
Exempel på analys och handlingsplan
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
i kommuner, landsting/regioner
Mål- och resultatstyrning
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Budgetdialog 24 april 2013 Socialnämnden. 1. Hur kommer anvisade medel att användas?
Europeiska socialfonden
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Ekonomirapporten. April 2014
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Idéburet Offentligt Partnerskap
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Grundskolans åk 7-9.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
Förslag till verksamhetsinriktning och ekonomiska förutsättningar för 2014 SISU-stämman 2011 beslutade attFS ges i uppdrag att i dialog arbeta fram rutiner.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Uppföljningsdag 27 februari
Uppföljning 4.1 §§ 9 och 10 / slutlig reglering enligt § 11 enligt Avtal om regionvård år 2017 Källor SKL: Kostnad per DRG vikt 1,0 (avser innerfall.
Direktiv till Budget
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Organisation Kultur och Fritid 2017
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Hur styrs landstinget?.
Presentationens avskrift:

Folkhälsonämndens uppdrag inför Mål och budget KSAU Karlskoga

Ett sjunde fullmäktigemål Folkhälsonämnden föreslår ett sjunde fullmäktigemål med formulering: - Karlskogas barn och unga ska ha jämlika uppväxtvillkor och skälig levnadsstandard som krävs för fysisk, psykisk och social utveckling Folkhälsonämnden bidrar till att minska effekterna av ekonomisk utsatthet hos barn. Detta genom sitt uppdrag att söka och ta fram verktyg för att i samverkan bidra till förebyggande och främjande insatser för att minska effekterna av ekonomisk utsatthet och utanförskap. MÅL och styrmått Det är viktigt att skilja på reella åtgärder för att minska andelen utsatta barn och åtgärderna för att minska effekterna av ekonomisk utsatthet.

Ekonomiskt utsatta barn Det är vanligare med ekonomisk utsatthet hos personer med: -Låg utbildning -Utländsk bakgrund -Ensamstående De socioekonomiska skillnaderna ökar i Sverige. Det är därför särskilt viktigt att ha ett mål om ekonomisk utsatthet. Exempel på styrmått: -Barnfattigdomsindex -Antal ferieplatser -Integration -Ungdomsarbetslöshet -Fritidsaktiviteter I Barnkonventionens artikel:27 står det att alla barn ska ha rätt till en rimlig levnadsstandard, utifrån varje lands förhållanden och förutsättningar. Detta betyder att inget barn ska hamna i utanförskap på grund av bristande resurser.

Folkhälsonämnden uppskattar tydligheten avseende vad det innebär att beröras och samordna mått så att målen uppnås. Vem berörs och vem samordnar? Samordnande nämnd/-er ansvarar för att • samordna arbetet med målet inom kommunen • sammanställa vad berörda nämnder gör för att bidra till måluppfyllelsen • följa upp arbetet och göra en samlad analys • bidra aktivt med underlag för utveckling och förbättring av målet. Berörd nämnd ansvarar för att • arbeta aktivt för att bidra till att målet uppnås • samverka med övriga berörda nämnder • upprätta verksamhetsplaner med aktiviteter för att uppnå målen • följa upp verksamhetsplanen och redovisa resultatet för nämnden • återrapportera efterfrågade resultat till kommunfullmäktige. MÅL och styrmått

Folkhälsonämnden föreslår därför: Att nämndens uppdrag även räknas in att beröra folkhälsonämnden i fullmäktige mål 6, Karlskoga är känd som en framstående utbildningsort. Mått 6.1: Andel godkända i samtliga ämnen i åk 9 (procent). Mått 6.4: Betygspoäng i genomsnitt efter avslutad gymnasieutbildning (betygspoäng). För fullmäktigemål 6 ser folkhälsonämnden att man med ett god samverkan kring folkhälso- och barnrättsfrågor, kan bidra till måluppfyllelse.

Tillsammans med Barn- och utbildningsnämnden redovisa en handlingsplan för hur matsituationen i grundskolan kan förbättras (få nöjdare elever). Se bilaga 2 Folkhälsonämndens handlingsplan för nöjdare matgäster i grundskolan • Tillsammans med Socialnämnden redovisa en handlingsplan för hur möjligheterna att välja mellan olika maträtter kan öka inom äldreomsorgen. Se bilaga 3 Folkhälsonämndens handlingsplan för val av maträtter för äldre. • Arbeta fram en handlingsplan för framtagande av nyckeltal för jämförelse av kostnader inom kost och städ. Se bilaga 4 Folkhälsonämndens handlingsplan för jämförelser inom nämndens verksamheter. • Lokalutredningen: Förtydliga avgående kostnader inom ramen för lokalutredningen. Använd tidigare utskickad mall. Se bilaga 5 Lokalutredningen, effekter för Folkhälsonämnden. FOLKHÄLSONÄMNDENS SPECIFIKA UPPDRAG utifrån nämndgenomgångar

Vad vill nämnden uppnå/vilka nämndmål vill nämnden koppla till de olika fullmäktigemålen med utgångspunkt i fullmäktigemålen och de preliminära ekonomiska ramarna? Folkhälsonämnden har lämnat synpunkter: Bilaga 1 Folkhälsonämndens förslag KF mål Bilaga 1.1 Ungdomarnas bidrag till Folkhälsonämndens förslag KF mål

Folkhälsonämnden anhåller om: Ramar för drift och investeringar Folkhälsonämnden har beslutat om en projektplan för heltidsprojektet utifrån åren 2013 – Där är det tydligt i uppstarten av projektet att kostnader som exempelvis fortbildning och omställningskostnader kommer att uppstå i projektets senare del. Eftersom nuvarande treårsbudget slutar vid utgången av 2013 kommer ett eventuellt överskott att halveras till nästkommande treårsbudget. Detta gör att folkhälsonämnden anhåller om att: – Den del av driftramen som är tilldelad för heltidsprojektet ska i sin helhet följa hela projekttiden

Ramar för drift och investeringar Folkhälsonämnden påtalar: Folkhälsonämnden ska beskriva konsekvenser av en neddragning av driftramen med 22 tkr. En neddragning av 22 tkr av de preliminära ramarna skulle innebära att den del som avser lönebidrag inom kostverksamhetens driftram sänks med 22 tkr till 160 tkr. Det gör att kostnaden ökar för köpande förvaltning med 22 tkr. Resterande delar av Folkhälsonämndens driftram är dels avtalsbunden till Örebro läns landsting för kommunens folkhälsoarbete som är landstingets motkrav för att anslå pengar till kommunerna. Dels riktade medel till ung medborgardialog samt för det pågående heltidsprojektet.

Folkhälsonämndens andel av kostnader: Kostnader för drift och investeringar

Fördelning av kostnader I 2013 års budget är kostnaderna i Folkhälsonämnden fördelade på lön/övrigt enligt nedan: Totala kostnader tkr Personalkostnader tkr(58,09 %) Råvarukostnader tkr(20,11 %) Måltidstransportkostnader2 558 tkr (1,92 %) Hyreskostnader6 793 tkr(5,1 %) Städ/förbrukningsmaterial1 507 tkr(1,13 %)

Kostnader för drift och investeringar Folkhälsonämnden anhåller om: Råvarukostnader 1 % ökning av råvarukostnaderna ger en kostnadsökning om 268 tkr (beräknat på 2013 års budgeterade råvarukostnader). År 2012 var den genomsnittliga kostnadsökningen på råvara 7,2 %. Skulle det bli en 3 % kostnadsökning 2013 innebär detta 804 tkr som är i det närmaste omöjligt att spara ihop under löpande budgetår. Folkhälsonämnden anhåller om: – Att få justera portionspriset med 2 % avseende den del av priset som utgör råvarukostnaden.

Kostnader för drift och investeringar Lönekostnader Sedan införandet av tre-årsbudget och central löneöknings hantering har folkhälsonämnden själv sparat in sina löneökningar beslutade fullmäktige att folkhälsonämnden kunde justera upp kostnaderna motsvarande löneökningen. Inför 2014 – 2016 föreslås folkhälsonämnden kunna justera arbetskraftskostnaderna motsvarande löneökningen. Folkhälsonämnden anhåller om: – Att kunna justera arbetskraftskostnaderna motsvarande löneökningen 2014 – 2016 för senare justering, enligt utfall från central fördelning.

Kostnader för drift och investeringar Vikariekostnader Förmedlingskostnaden till bemanningsenheten för perioden april till december 2011 är cirka 414 tkr och 2012 cirka 430 tkr. Kostnaden är inkluderat i totalpriset till bemanningsenheten är jämfört mot förvaltningens lägsta lön till vikarier kr/månad. Denna kostnad har folkhälsonämnden själv sparat in då den inte har ingått i kostnaden från början. Folkhälsonämnden anhåller om: – Att kunna justera vikariekostnaderna motsvarande förmedlingskostnaden till bemanningsenheten.

Kostnader för drift och investeringar • Ange åtgärder och konsekvenser för att klara investeringar inom föreslagen ram. Föreslagen investeringsram gör att Folkhälsonämnden kan göra de egna investeringarna i verksamheterna enligt plan. De fasta installationerna/ ombyggnationer i lokaler är enligt förslaget inarbetat i reinvesteringar hos samhällsbyggnadsnämnden. Folkhälsonämnden påtalar: En gemensam dialog och en tidsplan för kostverksamhetens reinvesteringar behövs för att undvika driftstörningar i kostverksamhetens produktion.