Projekt Infrastruktur 2.0

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förstudie - Samverkan eHälsa
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
NUAK Förnyad förvaltning
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Checklista för jurister
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Upphandlingsprojektet Infrastruktur IT 2.0
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Framtidens bästa primärvård
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Regional stödstruktur, Plattform Halland
och regioners gemensamma e-hälsoutveckling
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Regionalt samarbete Tillit
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
SKL: pågående gemensamma projekt och aktiviteter
E-hälsa och strategisk IT
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Välfärdsteknologi.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Sambruk:s projekt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Framtidens bästa primärvård
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Samordnad utveckling för god och nära vård
Projekt Stöd och behandling
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Tillsammans för en smartare välfärd
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
PoC Mobilt Efos
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Presentationens avskrift:

Projekt Infrastruktur 2.0 en projektintroduktion Henrik Schildt, 131104

Vad är projekt Infrastruktur 2.0? Ett upphandlingsprojekt Gemensamma tjänster för nationell eHälsa Sex tjänster berörs Datakommunikationstjänst Sjunet Video- och distansmöte Katalogtjänst (Nuvarande HSA) Identifieringstjänst (Nuvarande SITHS) Säkerhetstjänsterna (Autentisering, Logg, Samtycke…) Nationella tjänsteplattformen Avgränsning Ej drift

Varför görs upphandlingen? Ny teknik – nya möjligheter Dagens lösningar en funktion av historiska krav och tekniskt möjligheter Vi har en situation baserad på en evolution (som alltid) Förändrad behovsbild Fler användare Nya ehälsotjänster baserats på den gemensamma infrastrukturen Pascal, NPÖ, Journal på nätet, Vårdens intyg mfl. Ökade krav på tillgänglighet och prestanda Nuvarande avtal löper ut under 2014/2015 Ger möjlighet till förändringar

För vem görs upphandlingen? Upphandlingen görs för samtliga Sveriges kommuner och landsting/regioner Ett viktigt syfte med infrastrukturtjänsterna är att underlätta en säker och tillförlitlig informationsdelning över vårdgivargränser Privata vårdgivare ska därför kunna ta del av de tjänster som upphandlas Affärsmodellen för detta ännu ej definierad Upphandlingen styrs och leds av CeHis och Kommunal eHälsa på SKL

Hur bedrivs projektarbetet? Beställare CeHis och Kommunal eHälsa (SKL) Styrgrupp Företrädare för beställaren PSG Infrastruktur PL Mix av komptensser från kommuner och landsting/regioner CeHis programstyrgrupp för Infrastruktur Projektgrupp Arbetsgrupper Arbetsgrupper Arbetsgrupper Ett delprojekt per tjänst Övergripande kravhantering

Processen En tidplan per tjänst Styrs av förändringsbehov i kombination med avtalets utgång Arbete med att detaljera tidplanerna pågår Exempelmodell Konsekvens Nuläge Behov / Lösning Krav Upphandling 2013 2014 2015

Att-göra-lista Resurser och arbetssätt Dokumentering av nuläget Roller och ansvar i projektgruppen Definiera beslutsprocesserna för krav Dokumentering av nuläget Sammanfattas enligt en gemensam mall Definiera ramarna gällande upphandlingsobjekten Sammanställa tillgängligt material från styrande dokument som exempelvis nulägesanalyser, T-boken och projektdirektiv. Frys omfattningen Inga nya områden adderas till projektet! Uppdatera styrande dokument Uppdatera projektdirektiv så att det är i linje med aktuell omfattning. Utforma målbild för infrastrukturen för nationell eHälsa. Definiera de reella förändringsmöjligheterna Per område Beakta nuläge, nuvarande avtalsperiod, ev migrering, …

För många obekanta faktorer

Tidplanen medger inte några förändringar, annat än på marginalen!

Förvaltnings-/upphandlingsobjekt (scenario 1) Datakom Video ID Katalog Säkerhetstjänster TP (med stödfkn.) Drift 2013 2014 2015 2016 2017

Förvaltnings-/upphandlingsobjekt (scenario 2) Datakom Video ID Katalog Säkerhetstjänster TP (med stödfkn.) Drift 2013 2014 2015 2016 2017

Förvaltnings-/upphandlingsobjekt (scenario 3) Datakom Video ID Katalog Säkerhetstjänster TP (med stödfkn.) Drift 2013 2014 2015 2016 2017

Förvaltnings-/upphandlingsobjekt (scenario 4) Datakom Video ID Katalog Säkerhetstjänster TP (med stödfkn.) Drift 2013 2014 2015 2016 2017

Målbild - IKT för nationell eHälsa Goda och effektiva IKT-lösningar spelar en avgörande roll i modern hälso-och sjukvård. För nationell eHälsa, med mycket höga krav på tillförlitlighet och prestanda, blir IKT-infrastrukturen ett fundament för att dessa krav ska kunna mötas. IKT-infrastrukturen ska: Stödja CeHis handlingsplan 2013-2018 Bidra till bättre samverkan i vård- och omsorgsprocesser inom och mellan olika vårdgivare samt medborgare i Sverige (och inom EU?) Skapa möjligheter för medborgaren att vara en aktiv part i sin egen vård Bidra till att de anställda kan utföra sitt arbete där det är som mest effektivt Säkerställa att personlig integritet och säkerhet beaktas i alla lösningar Vara modern och framtidsorienterad och därmed kunna tillgodose behov av IKT-stöd, såväl i närtid som i framtiden Vara robust, tillgänglig och tillförlitlig Denna målbild skall karaktäriseras av följande ledord: Mobilitet Säkerhet Flexibilitet Samverkan Utkast IKT = Information- och KommunikationsTeknologi Med inspiration från Nya Karolinska Sjukhuset…

Möjlig logisk modell Spår 2 - Upphandling framtid (nuläge, behov, krav, …) Anpassning / Migrering / Produktion Spår 1 - Upphandling as is (nuläge, behov, krav, …) Produktion 2013 2014 2015 2016 2017

Puckelkostnader Migrering / anpassning Nuvarande lösning Framtida lösning 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Öppna frågor … som måste stängas! Hur förhindra puckelkostnader? Hur säkerställa att befintliga kort fungerar som nu efter Q1 2015? Hur arbeta med att identifiera långsiktiga behov, krav och lösningar? Vad krävs för måluppfyllnad enlig CeHis plan 2013-2108 Tankar kring förvaltnings-/upphandlinsobjekt Som idag? Annan skärning?

Tack! http://www.cehis.se/infrastruktur/infrastrukturtjanster_it_20/