Introduktion till Preparationslära – tandfyllningar del II

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Advertisements

Atomer och kemiska reaktioner
Hur arbetar vi med PCV på 352A?
Mahmud Al Hakim Lärare - Folkuniversitetet
KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Videokonsultation med medborgare
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Utvärdering av kliniska placeringar HT påståenden Stämmer inte allsstämmer i hög grad.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Minska markpackningen 24 oktober 2013
Införande i Landstinget Gävleborg
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
presenterar: Kändisars födelsedagar 2003 MARS
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
KURSUTVECKLING TILLVÄXTFONDER –
Studiedagar i Åhus april 2007 Vår utvärdering av P 16 i VS-screening Jämförelse mellan P16 (Thin prep) och konventionella VS Gunilla Moll och Annie.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Smittspårarutbildning
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Cesar Ariastam ST-tandläkare Avd. för endodonti
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Presentationens avskrift:

Introduktion till Preparationslära – tandfyllningar del II Álfheiður Ástvaldsdóttir Álfheiður Ástvaldsdóttir

Preklinisk cariologi del II Dagens föreläsning Kurslitteratur Preparationsprincip Kursens upplägg Preparationer som ingår i del II Torrläggning med kofferdam Morgondagens föreläsning Alternativa matrissystem – komplicerad matrisläggning Samföreläsning med DBM Materialval Fyllningsteknik Puts och polering Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kurslitteratur Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kurslitteratur Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kurslitteratur Álfheiður Ástvaldsdóttir

Varför restaurerar vi ett kariesangrepp? Kavitering Bakterierna har invaderad dentinet och vi kan inte få kariesprogressionen att avstanna Álfheiður Ástvaldsdóttir

Var uppkommer kariesangreppen - predilektionsställen- Álfheiður Ástvaldsdóttir

Var uppkommer kariesangreppen? Álfheiður Ástvaldsdóttir

Att tänka på vid preparationer Kariesfrihet - dentin-emalj gränsen - Infekterad dentin/demineralisering Álfheiður Ástvaldsdóttir

Vad tänker vi på vid preparationer Öppna tillräckligt mycket för att komma åt angreppet Álfheiður Ástvaldsdóttir

Vad tänker vi på vid preparationer När utsträckningen av preparationen är bestämd dvs när: Dentin-emalj gränsen är kariesfri Tillräcklig öppning för att komma åt kariesangreppet => Slutföra kariesexkaveringen (stegvis kariesexkavering) Álfheiður Ástvaldsdóttir

Vad tänker vi på vid preparationer Resistans av kvarvarande tandsubstans tunna väggar/kuspar riskerar att frakturera Krympningen av fyllningsmaterialet kan ge mikrofrakturer runt fyllningen Måste tas hänsyn till i kavitetsdesignen men också i fyllningstekniken Álfheiður Ástvaldsdóttir

Vad tänker vi på vid preparationer Rententivt form – mindre viktigt för kompositfyllningar än t.ex amalgamfyllningar som inte bondar till tandsubstansen Makrorention - Mikrorentention Parallella/divergerande väggar ger makroretention Bonding ger mikrorentention Kanskärning ger ökat yta emalj och ökar därmed mikrorententionen Álfheiður Ástvaldsdóttir

Preparationer – viktigt! Spara tandsubstans Tänka konservativt – designa konservativt Seal mellan fyllning och prep => borra tillräckligt => dentin-emalj gränsen utan demineralisering Resistans av kvarvarande tand – kommer tunna kuspar att frakturera ? Álfheiður Ástvaldsdóttir

Viktigt – prep av approximal låda Lämna en tunn emalj-lamina för att skydda granntanden Álfheiður Ástvaldsdóttir

Preparationer – var lägger vi prepgränserna ? Helst i emalj => bäst bonding av materialet Inte rekommenderad att ta bort all emalj gingivalt även om underliggande dentin har varit karierat (b) Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Preparationer – var lägger vi prepgränserna? Kontakt mellan tänderna – öppna eller spara? Kariesangreppets utsträckning – spara om det går Lättare att få bra kontaktpunkt på fyllningen Patientens kariesaktivitet –predilektionsställe för karies Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kursens upplägg Preklinisk cariologi del I 22 april till 29/30 april 4 pass för varje grupp Handledning för hela gruppen Handledare cirkulerar – respektera kösystemet Preklinisk cariologi del II 5 maj/ 6 maj till 3 juni/ 4 juni 14 pass för varje halv kurs Handledning för halva gruppen - 7 pass för varje grupp 3 resttillfällen Preklinisk cariologi del III Hösttermin 2013 3 pass för varje grupp Álfheiður Ástvaldsdóttir

Preklinisk cariologi del II Övningarna görs på käkar monterade i fantomhuvud Alla preparationer och puts/polering av fyllningar görs med vattenkylning Torrläggning med kofferdam för alla fyllningar 11 preparationer/fyllningar - 14 pass Handledning under 7 av 14 pass (information om fördelning av pass finns på kurswebben) Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir

Kvalitetsbedömning av fyllningar – Ryge systemet (USPHS) Álfheiður Ástvaldsdóttir

Kvalitetsbedömning av fyllningar Tillfredsställande: R= Romeo Utmärkt klinisk kvalitet S= Sierra Acceptabel klinisk kvalitet Inte acceptabel T= Tango Klinisk kvalitet, där fyllningen bör göras om, repareras eller korrigeras av förebyggande skäl V= Victor Klinisk kvalitet, där fyllningen måste göras om, repareras eller omedelbart åtgärdas, då skada redan föreligger pga brister i behandlingen Álfheiður Ástvaldsdóttir

Praktiska övningar del II 26 MO OD kl II komposit 27  OL kl II komposit 15 MODB kl II komposit 46 MODL kl II komposit 41 M     kl III komposit 31 M     kl III komposit 12 MI  kl IV komposit 13 MI  kl IV komposit 36 B    kl V glasjonomer 37 L    kl V glasjonomer Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir 26 MO OD Borra inte genom oblique ridge/krista transversa Öppna upp kontaktpunkt gingivalt/buckalt/palatinalt Kontaktpunkt bredare distalt än mesialt Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir 27 OP Borra rundformiga preparationer i distal fossan och palatinala fossan Borra ner i fissuren mellan de två preparationerna med spetsig diamant – skall fyllas med flytande kompositmaterial Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir 15 MODB Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir 46 MODL Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir 23 DI Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir 16 B Glasjonomer Glasjonomer materialet bondar kemiskt till tandsubstansen Ets och bond används inte Tandsubstansen förbehandlas med tubulicid/conditioner Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir

Torrläggning med kofferdam Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kofferdam Fördelar Underlättar att hålla torrt Ökar insyn Skyddar patientens svalg Skyddar patientens läppar-kind-munbotten o.s.v. Nackdelar Vissa patienter upplever det obehagligt Kan vara svår att få på plats, framför allt för klass V fyllningar Tidskrävande? Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kofferdam - håltång Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Klammer molarer premolarer ÖK incisiver UK incisiver Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir z UK molar placeras på mittlinjen Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir ÖK incisiver placeras 3-4 cm från kofferdamens kant Kofferdamens mittpunkt Álfheiður Ástvaldsdóttir

Mall för kofferdamhålningen Álfheiður Ástvaldsdóttir

Klammer och klammertång Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Klammer – ligaturtråd! Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Sätt klammern på plats – tanden bakom den preparerade tanden eller första molaren Álfheiður Ástvaldsdóttir

Sätt kofferdamen över klammern Álfheiður Ástvaldsdóttir

Sträck kofferdamen på ramen Álfheiður Ástvaldsdóttir

Sätt kofferdamen fast anteriort och posteriort Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Ta bort kofferdamen 1. 2. 3. Álfheiður Ástvaldsdóttir

Álfheiður Ástvaldsdóttir Kofferdamläggning FILM – kofferdamläggning i fronten FILM – kofferdamläggning i molarområdet Álfheiður Ástvaldsdóttir

Preklinisk cariologi del II Viktigt Respektera kösystemet!! Utnyttja alla pass maximalt Ta del av informationen på kurswebben Álfheiður Ástvaldsdóttir