IK-utbildning för lärare Sommarskolan 29.6.2005 Christina Flemming Kim Vesterbacka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Advertisements

Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
OM professioner (exempelvis följeforskare)
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
Studierektor/universitetsadjunkt
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Utveckla din Praktiska IT
Eva Pärt Enander och Malin Wester
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Nätbaserade kurser.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
Det nationella digitala biblioteket
Fråga bibliotekarien. De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
DATERO Tvåspråkig dataförening för specialgrupper.
Skolutveckling via digitala medier
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Välkommen! Måndag Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Sunets e-mötestjänst TREFpunkt Örebro Johnny Widén Medieteknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

IK-utbildning för lärare Sommarskolan Christina Flemming Kim Vesterbacka

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 IK-utbildning för lärare •Tritonia/Lärocenter •Tritonia - Vasa vetenskapliga bibliotek •Lärocenter – en utbildande enhet •Lärocenter – LIN-utbildning för universitetens personal •Informationssökning i LIN •Informationskompetens och LIN •En framåtblick med IK-utbildning i fokus

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Tritonia/Bibliotek och Lärocenter

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 TRITONIAN JOHTOKUNTA - TRITONIAS DIREKTION Vaasan yliopistoÅbo Akademi i Vasa Hanken (Vasa) Kirjastonjohtaja - Bibliotekschef OPPIMISKESKUS - LÄROCENTER Oppimiskeskuspäällikkö - Lärocenterchef Hallinto Förvaltning ATK- pääsuunnittelija ADB-chefs- planerare: Toimistopäällikkö (VY): Aineistopalvelut - Materialservice Byråchef, vicechef (ÅA) Asiakaspalvelut Kundservice Tieteenalapalvelut - Ämnesspecifik service Peruspalvelut - Basservice asiakaspalvelu - kundservice aineisto material BU ED HU SO TE Atk-ryhmä ADB-grupp Johtoryhmä - Ledningsgrupp Henkilöstökokous Personalmöte Tulosneuvottelut - Resultatförhandlingar KIRJASTO - BIBILIOTEK TRITONIAN ORGANISAATIO - TRITONIAS ORGANISATION 2005

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Tritonia – Vasa vetenskapliga bibliotek •Gemensamt bibliotek för Vasa universitet, Åbo Akademi i Vasa och Svenska handelshögskolan (Vasa) •Grundat 2001 genom sammanslagning av de tre gamla biblioteken •Studentantal ca. 7000, personalantal ca. 650 •Personal: 45 personarbetsår (inkl. Lärocenter)

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Lärocenter •Lärocenter är ett gemensamt utbildnings- och utvecklingscenter för Vasa universitet, Åbo akademi i Vasa och Svenska handelshögskolan i Vasa •Lärocenter har ett nära samarbete med Finlands virtuella universitet och samarbetar gränsöverskridande med bl.a. Umeå universitet genom projektet UniNet

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Lärocentrets verksamhetsområden

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Verksamhetsformer •I samarbete med universitetens institutioner planeras olika projekt för webbaserat lärande •Pedagogiskt stöd, konsultation samt fortbildning (Lin 1-3) för lärare •EduKlinik-verksamhet •EduTechLab •Stöd och skolning för studerande •Kvalicenter och Kvanticenter

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Learning in Networks - LIN •LIN 1-3 –Utbildningsprogram för informations- och kommunikationsteknik i undervisning •För lärare och annan personal vid Vasa universitet, Åbo Akademi i Vasa, Svenska handelshögskolan i Vasa, Vasa yrkeshögskola och Svenska yrkeshögskolan •Genomförs som flerformsstudier med både närträffar och en nätkursdel

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Learning in Networks •Historia –Tillkom som ett samarbete mellan Lärocenter, Åbo Akademi, Vasa universitet och Umeå universitet under år 2001 –Ursprungligen en kurs på 2 sv, i dag ett utbildningsprogram på 15 sv. (25 sp.) –Motsvarar de riksomfattande kraven för Ope.fi 2-3

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Learning in Networks 1 •Introduktion till nätpedagogik (8 sp) –5 moduler som genomförs via nätet –Pedagogisk grundsyn, Nätbaserat lärande, Media och kommunikation, Planering för nätundervisning, Examination –7 föreläsningar som förverkligas genom närträffar

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Learning in Networks 2 •Tillämpad nätpedagogik, verktyg för nätundervisning (7 sp) –3 moduler, som genomförs både som nätstudier och närträffar –Informations- och kommunikationsteknik i undervisningen, Produktion av digital läromedia 1 och 2

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Learning in Networks 3 •Nätpedagogisk produktion (10 sp) –Består av 5 moduler med både nätstudier och 5 närträffar –Orientering, Planering av nätundervisning, Innehållsplanering, Tekniskt manuskript, Utvärdering –Ett undervisningsmaterial eller en kurs utarbetas som ett projekt med stöd av en egen mentor

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Informationskompetens och LIN •Informationssökning ingick som ett tema i de första kurserna av Learning in Networks (2002-3) •Efter att deltagarantalet under delen som behandlade informationssökning var minimalt, togs denna bort ur studieprogrammet år 2004 •Hur kan man få in informationssökning och stöda informationskompetensen hos lärarna framöver?

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Kursupplägg för informationssökningen •Lokala workshops som kompletterades med textdel för självstudier (”handbok”) på webben innehållande arbetsuppgifter •Gemensam del (Sverige/Umeå och Finland/Vasa) •Ortsspecifika delar (Umeå ub eller Vasa/Tritonia) •gjordes på svenska, översattes till finska (T) •Textdel tillgänglig efter hänvändelse till kursledarna, texten bakom lösenord, Teknik- plattformar: –Blackboard (ÅA) –Optima (Vaasan yliopisto) –PingPong (Umeå universitet)

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Ingen succé – varför? Bakgrundsfakta: •gemensam kursplanering påbörjad januari 02 – under Ts första verksamhetsår med nytt koncept, nytt bibliotekssystem, nytt bibliotek, nytt lärocenter. •workshops & kurs ingick i LIN 2 våren •förverkligades på olika sätt i Vasa och i Umeå, men uppläggningen gick inte hem… varför?

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Titt i backspegeln 1 •NYTT gemensamt bibliotek -> enkel bibliotekskunskap behövdes för lärarna vid de tre universiteten i Vasa, ingen nätkurs •tre universitet med tre kulturer och två språk samt tre forna bibliotekskulturer behövde tid för att smälta det nya bibliotekets existens och service – vi hade för bråttom •plattformen, e-lärande då ännu inte så känt bland lärarna •fel timning! Saker tar tid!

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Titt i backspegeln 2 •Tritonias alltför stora ambitioner i detta skede – ville lära ut hur ett modernt bibliotek fungerar i jämförelse med de gamla biblioteken •Tritonia: alltför liten kunskap om lärarsamarbete & undervisning •Tritonias krafter räckte inte till – personalen inga fakirer - texten krävde ständig uppdatering… •egen kunskap om t.ex. Voyager, e-tidskrifter, licensdatabaser otillräcklig då

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Lärdomar •Idén utmärkt, samarbetet fungerade utmärkt, våra tekniska kunskaper utökades, vi lärde oss mycket av/om Umeå ub (tack Helen Hed!) •MEN genomförandet gjort helt ur bibliotekets åsikt om vad man som lärare borde känna till om biblioteksservicen – inte tvärtom… •timningen måste vara rätt – det skall finnas ett behov & en mening •Utgå från vad lärare behöver – planera tillsammans

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 En framåtblick med IK-utbildning i fokus •Användarutbildning för lärare som en del av Learning in Networks –Tiden mogen idag, med förnyelsen av studieprogrammen som stöd •Learning in Networks 2 kunde vara ett lämpligt program att baka in informationssökning i –Informationssökning och praktisk användning av e- material passar bra ihop med de övriga verktyg för nätundervisning som presenteras i LIN 2 –Praktisk användarutbildning med utgångspunkt i lärarnas egna ämnen

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 En framåtblick med IK-utbildning i fokus •Biblioteken som läromiljö bör stöda lärarna att höja sin informationskompetens •Användarutbildning enligt ämnesområde •Institutionsbesök, att komma närmare lärarna •Samarbete viktigt för att skapa naturliga läromiljöer för informationskompetens

© Kim Vesterbacka /Tritonia Lärocenter 2005 Tack för ordet! •Kontaktuppgifter –Christina Flemming •Vasa vetenskapliga bibliotek Tritonia • –Kim Vesterbacka •Tritonia Lärocenter •