ATT FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA FÖR ATT BYGGA EN EVIDENSBASERAD PRAKTIK -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

Leg sjukgymnast, medicine doktor
Evidensbaserad praktik
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Att utvärdera nyttan av FoU
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Bedömning av professionell kompetens
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Aktionsforskning Harriet Axelsson
EVIDENS – hur funkar det. SIKTA – Kommunförbundet Skåne
Föreläsning vid baskurs om riskbruk, missbruk och beroende 2010
INTEGRERAD PSYKIATRI Evidensbaserad Docent Ulf Malm
IKMDOK-konferensen november 2010 på Linnéuniversitetet i Växjö
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
AU Digital samverkan LO Process
Den vetenskapliga artikeln
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Alkoholpolicy och hälsofrämjande arbete i Sverige: vad fungerar?
Integration och mångfald –
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
EVIDENS - Minska glappet mellan vad vi vet och hur vi gör
Evidensbaserad medicin
EVIDENSBASERAD PRAKTIK I SOCIALTJÄNSTEN Vad är evidensbaserad kunskap & praktik? Kommunförbundet Norrbotten, Luleå oktober 2011 Lars Oscarsson,
1 Vilka trender syns över landet Goda exempel och aktuella rekommendationer.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Länsgemensam ledning i samverkan
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Evidence Based Medicine. Doctors are men who prescribe medicines of which they know little, to cure diseases of which they know less, in human beings.
En guide för effektutvärdering
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Mellan evidens och existens Några problematiserande tankar om svårigheten att värdera metoder
Bemötande, motivation och förändring Arne Kristiansen Socialhögskolan, Lunds Universitet Basutbildning: Riskbruk, missbruk och beroende Måndagen.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Om evidensbaserad praktik i socialt arbete Riskbruk, missbruk och beroende Eva Rönnbäck 12 april 2011 KA
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Evidensbaserad äldrevård - finns den?
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Organisatoriska förändringar, evidens och lärande Runo Axelsson Professor i Health Management.
Per Sandén Regionförbundet Örebro
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Kvalitetsarbete evidensbaserad praktik Föreläsning SQ 1338 vt 2010.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Något att tänka på när man söker pengar
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Nära Vård A game changer? Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Rubrik (låt rubriken sammanfatta slutsatsen)
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

ATT FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA FÖR ATT BYGGA EN EVIDENSBASERAD PRAKTIK - några steg på vägen Lars Oscarsson, Örebro universitet Evidensbaserad praktik – vad är det? Effektstudier och Evidensbaserad praktik Från forskning till praktik – några exempel & konsekvenser för praktiken Att följa upp & utvärdera i praktiken Varför en evidensbaserad praktik? Copyright: Lars Oscarsson 2010

EVIDENSBASERAD PRAKTIK – vad är det? ”Evidensbaserad medicin (EBM) är integreringen av bästa forskningsstöd med klinisk expertis och patientvärderingar” (Sackett m fl 2000) Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens värderingar, förväntningar och förutsättningar i övrigt (Oscarsson 2009) Dvs, EBM & EBP bygger på 3 kunskaps- eller informationskällor: Forskningen – Praktiken/Praktikern – Klienten/Patienten/Brukaren Copyright: Lars Oscarsson 2010

Hur tillämpar man EBM/EBP? Fem steg: 1. Som praktiker formulerar man en fråga som gäller den aktuella klientens, patientens eller familjens problem eller behov. 2. Man söker bästa möjliga externa stöd (i första hand forskning) för att besvara frågan. 3. Man granskar stödet kritiskt när det gäller validitet (giltighet), effekt och användbarhet. 4. Man integrerar granskningen med a) den professionella praktiska, kliniska erfarenheten (”beprövad erfarenhet”) b) klientens/patientens /familjens värderingar, förväntningar, fysiska & psykiska tillstånd & förutsättningar i övrigt. 5. Man genomför, eller genomför inte en insats, och utvärderar sin förmåga att praktisera steg 1-4 för att förbättra processen. Copyright: Lars Oscarsson 2010

Effektstudier och EBP – att följa upp & utvärdera insatsers effekter systematiska metaanalyser dubbel blind RCT (RCT = Randomised Controlled Trial, randomiserad kontrollerad studie) RCT ------------------------------------- cohortstudier case control studier (”kontrollgruppsstudie”) case seriers (SCD, SSD) fallstudier Något om RCT-studier: Copyright: Lars Oscarsson 2010

Copyright: Lars Oscarsson 2010 RCT-STUDIER: Intervention ”Standardisering” EXPERI- MENT Population Urval Skillnad? Signifikansnivå Effektstorlek ”Power” KONTROLL TAU Copyright: Lars Oscarsson 2010 Storlek Variation ”Homogenisering”

…..Medan: RCT-studier eftersträvar en idealtypisk situation genom: - ”homogenicering” (specifika, likartade individer/familjer) & - ”standardisering” (kontrollerade, likformiga insatser), så är Orsakssamband ”i verkliga livet” – om insats A påverkar problem B hos individ/familj C - kontextberoende, dvs: Relationen forskning – praktik här en fråga om generaliserbarheten - om och hur resultat från RCT-studier kan tillämpas i det vardagliga behandlingsarbete (jfr intern resp extern validitet) Copyright: Lars Oscarsson 2010

FRÅN FORSKNING TILL PRAKTIK – ex 1: Metaanalys Från individ- till grupp- & tillbaka till individnivå (”deaggregeringsdilemmat”) Relationen Metaanalyser – enskilda klienter: Behandlingseffekter på grupp- & metanivå måste ”deaggregeras” till enskilda individer/familjer i behandlings-praktiken (jfr ”homogenisering”) Copyright: Lars Oscarsson 2010

+ METAANALYS + - - - + + + - + + - + C A B - EXP KNTRL EXP EXP KNTRL Dan Gustav - - Karin + Jessica + + - Kim + Rasmus A B + - EXP EXP Stina Pelle Johan Lisa Jan Anna - + KNTRL KNTRL Copyright: Lars Oscarsson 2010  Simon Hedvig Arvid Johanna David Tuva

FRÅN FORSKNING TILL PRAKTIK – ex 2: Förbättringsfaktorer i psykoterapi Vilka faktorer har vilken betydelse för behandlings-utfallet? Copyright: Lars Oscarsson 2010

Förbättringsfaktorer i psykoterapi & psykosocialt arbete Copyright: Lars Oscarsson 2010 (efter Lambert m.fl. 1992)

FRÅN FORSKNING TILL PRAKTIK – ex 3: Kontextens betydelse ”Den utvidgade behandlingskontexten” Copyright: Lars Oscarsson 2010

Den utvidgade behandlingskontexten Växande problem Initierande systemet Utlösande händelse Tryck från omgivningen Alternativa handlingar Posi- tiva livs- alter- nativ Motivation för förändring Stöd från omgivningen Insikt om behov av hjälp Alternativ självbild Terapeutisk Allians Specifik Behand- ling Förändringssystemet Ut b u d Andra insatser Copyright: Lars Oscarsson 2010 (Inspirerad av Orford et al. 2006) Tillgänglighet Behandlingssystemet

ATT FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA i PRAKTIKEN Att förena de tre kunskapskällorna Forskningen - Praktiken/Praktikern – Klienten/Patienten/Familjen Några nyckelfrågor: Forskningens praktiska signifikans/tillämpbarhet? Interaktionen mellan olika förbättringsfaktorer? ”Deaggregeringsdilemmat” – ”Finns Pelle i höstacken”? Copyright: Lars Oscarsson 2010

Slutsats: Att bygga en Evidensbaserad praktik kräver en kombination av forskningsstöd och ”professionellt förhållningssätt” Copyright: Lars Oscarsson 2010

Ett professionellt förhållningssätt? - Att så långt möjligt ha en vetenskapligt och i professionell erfarenhet förankrad uppfattning om orsakerna till och lämpliga insatser för klientens/patientens/familjens problem eller behov. - Att beakta klientens/patientens/familjens egen uppfattning om orsakerna till och möjliga sätt att möta sina problem eller behov. - Att så långt möjligt välja och föreslå insatser som är ”evidensbaserade”. - Att så långt möjligt ta ansvar för och följa upp insatsernas effekter på klientens/patientens/familjens livssituation. Copyright: Lars Oscarsson 2010

Att följa upp sina klienter/familjer & insatser – ex: single system/single case design PROBLEM – NIVÅ ------------------ ABAB ------------------ ABC ------------------ ------------- TID A 1 bas- B 1 insats A 2 B 2 insats A linje B insats b C insats c Copyright: Lars Oscarsson 2010

Evidensbaserat klient-/familjearbete i Evidensbaserat klient-/familjearbete i praktiken - en mall: Copyright: Lars Oscarsson 2010 Jämför med Vad är problemet? Precisera problemet Sök externt stöd för insats Professionella erfarenheter Integrera steg 1 - 4 Din resp. klientens/familj-ens uppfattning Baslinje Granska kritiskt! Klientens värderingar & förväntningar Problem- och insatshypotes Dokumentera! Utvärdera! Framgångs-kriterier? (jfr. T1) Genomför insatsen Följ upp fram- gångskriterierna T1 T2 …..TID 1 2 3 4 5 6 7 8 9

VARFÖR EN EVIDENS- BASERAD PRAKTIK? Ökat klient-/patient-/brukarinflytande - klientens/patientens/brukarens värderingar – förväntningar – förutsättningar Plattform för professionell kompetens - ”lokal beprövad erfarenhet” Underlag för politiska prioriteringar - vilka insatser ger vilka effekter för vilka klienter/patienter/brukare? Verksamhetsintegritet - vad vi kan och inte kan Copyright: Lars Oscarsson 2010 

Några slutsatser för forskning och praktik RCT-studier är viktiga – men en pusselbit Mer forskning om insatser i vardagspraktiken Där det inte finns - börja bygga ”beprövad erfarenhet”: - professionsburen - kommunicerad/dokumenterad - kritiskt granskad - normativ Copyright: Lars Oscarsson 2010

Implikationer för praktiken När det gäller forskning och utbildning: Praktikrelevant forskning – sök effekter, sök vad som ger dem ”i praktiken” Utbildning i Evidensbaserad praktik – inte bara i evidensbaserade metoder Copyright: Lars Oscarsson 2010

Implikationer för praktiken - forts När det gäller organisationsnivån: Stödjande policy för EBP/M Tid för reflektion Mötet med klienten/patienten /familjen en öppen process Utbud av insatser Insatsen ett medel att nå mål – inte ett mål i sig Väga forskning, praktisk erfarenhet & klient-/patient-/familjeperspektiv mot lagstiftning & tillgängliga resurser Förmåga att komplettera, omfördela & omorganisera resurser Stabilitet och kontinuitet Förbättringskunskap Copyright: Lars Oscarsson 2010

Sex nyckelord för att bygga en EBP: Dokumentation Kunskapsstöd (forskning, praktik, klient/patient/familj) Systematik Jämförbarhet Stöd! (policy, organisation, ”professionell kultur”) Realism! TACK! Copyright: Lars Oscarsson 2010

Referenser: Oscarsson, L (2009) Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter. Stockholm: SKLKommentus. (under publicering) Orford et al. 2006 ” The Clients´perspective on change during treatment for an alcohol problem: qualitative analysis of follow-up interviews in the UK Alcohol Treatment Trial; Addiction 101, 60-80. Sackett, D.L., Straus, S.E., Richardson, W.S., Rosenberg, W. & Haynes, R.B. (2000) Evidence-based Medicine. How to Practise and Teach EBM. Edinburgh: Churchill Livingstone.