12-09-26 Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare mats-ola.larsson@trafikkontoret.goteborg.se 0703-67 80 14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Vägen till kommunala bilpooler februari 2011 Niklas Olsson Sales Manager Sunfleet Carsharing Tel
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Hur länge har vi haft vi regler?
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
HMK HMK-Bilddata, stöd i flygfotoupphandling
Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas
Michael Leijonhud Utvecklingskontoret
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
FYRBODALS KOMMUNALFÖRBUND
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Social hänsyn i offentlig upphandling En modell för Göteborgs Stad
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Västsvenska paketet.
LAGENA Distribution AB. Våra Bilar Lagret LAGENA Distribution AB Utkast till Trafiksäkerhetspolicy för Lagena Distribution AB Beslutad 2007-MM-DD Ansvarig.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
för dig som reser i Skåne
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Miljökrav för upphandling av entreprenader
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Vad händer på en ort om transportförsörjningen uteblir? Hur påverkar det din verksamhet?
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
SafeRider SafeRider är vridbar vilket ger extra plats för rullstolen att passera.
FYRBODALS KOMMUNALFÖRBUND
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.
Fordonskännedom FOK poäng
Per-Åke Pettersson Taxi Östersund AB en del i Biogaspuzzlet.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Våra ramavtal ger goda affärer UhC-dagen 2015 i Borlänge.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status
Sid 1 Så ställer vi / kommer vi att ställa miljökrav i Trafikverkets entreprenader Örebro - 14 september 2016 Sören Dahlén.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Information på Uppföljningsmöte
Q3 Q3 en ideell förening, grundat 2005
Välkommen till Miljöombudsträff Den 14 dec 2015 kl
Inköp i Region Norrbotten
Tom Petersen Transportforum
OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie
Information på Uppföljningsmöte
Sten från Kina och etanol från Brasilien - etiska krav i praktiken Göteborgs stad Trafikkontoret tel
Branschrådet våren 2018 Göteborgs Stads Spårvägsbana Mimmi Mickelsen.
Miljö och social hållbarhet i upphandling
Presentationens avskrift:

12-09-26 Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare mats-ola.larsson@trafikkontoret.goteborg.se 0703-67 80 14

Upphandlingar där miljökrav är viktiga 12-09-26 12-09-26 Upphandlingar där miljökrav är viktiga Kollektivtrafik Entreprenader Renhållningstransporter Färdtjänst Transportintensiva verksamheter

12-09-26 12-09-26 Entreprenader Gemensamma miljökrav för Stockholm, Göteborg, Malmö, Trafikverket. - Div avgaskrav, max koldioxid för lätta fordon, kemikaliehantering m.m. - Bonus för arbetsmaskiner med låga utsläpp. - Bonus för tunga miljöfordon samt eldrivna fordon. Lokal definition av tunga miljöfordon (nationell definition saknas). Se www.goteborg.se/trafikkontoret, Rubrik ”Om oss”, länk ”Miljöfordon och bilpooler”

Entreprenader I dagsläget: Vanligt med bonus för arbetsmaskiner 12-09-26 12-09-26 Entreprenader I dagsläget: Vanligt med bonus för arbetsmaskiner Enstaka bonus till eldrivna skåpbilar Ännu ingen bonus till tunga fordon

Transportintensiva verksamheter 12-09-26 12-09-26 Transportintensiva verksamheter Modellen är utvecklad av kommunala Upphandlingsbolaget. - Identifiera avtalsområden som är ”transportintensiva” - Ställ krav på miljö- och trafiksäkerhet i sådana avtal

Exempel Generella krav Miljöledning 12-09-26 12-09-26 Exempel Generella krav Miljöledning Policy/system för bälte, nykterhet, snål körning

Exempel Lätta fordon Max 8 år gamla fordon, partikelfilter på dieslar 12-09-26 12-09-26 Exempel Lätta fordon Max 8 år gamla fordon, partikelfilter på dieslar 100 % miljöfordon bland personbilar, 50 % bland lätta lastbilar Tunga fordon Samma krav som i entreprenader (Euro V fr.o.m. 2014) Viss andel tunga miljöfordon (några transportupphandlingar) Kraven är kontraktsvillkor som börjar gälla viss tid efter avtalsstart. OBS kraven varierar beroende på upphandling

Drivmedel Sociala krav Klimatkrav Naturvårdshänsyn 12-09-26 12-09-26 Drivmedel Sociala krav Klimatkrav Naturvårdshänsyn Förutsätter spårbarhet Gäller på energibalansnivå Uppföljning pågår

12-09-26 12-09-26 Inköp av lätta fordon Gemensamt med regionen och ett trettiotal västsvenska kommuner Trafiksäkerhetskrav – samma som statliga myndigheter Miljöbilskrav – nya definitionen, personbilar, lätta lastbilar Vikt, kg E85 Gas Elhybrid El Bensin Diesel 1000-1200 1200-1400 O. S. V.

Entreprenader – trafikkontorets bonus 12-09-26 12-09-26 Entreprenader – trafikkontorets bonus

Vad är transportintensiva verksamheter 12-09-26 12-09-26 Vad är transportintensiva verksamheter • Verksamhet som kräver regelmässig transport av personal, varor eller material. Antingen levereras varor från uppdragstagare till beställaren/avroparen, eller utförs tjänster som kräver regelmässiga resor till beställare/avropare. • Uppdragen utförs antingen på många olika adresser, eller vid många tillfällen på samma adress. Transporten utförs antingen en lång sträcka vid ett fåtal tillfällen årligen, eller vid upprepade tillfällen kortare sträckor. • Vid upprepade korta leveranser krävs i genomsnitt minst 1-2 leveranser eller persontransporter per vecka där avståndet från leverantör till beställare/mottagare är i genomsnitt minst 5 km. Vid upphandling av transporttjänster ställs alltid krav på transporten.