Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie"— Presentationens avskrift:

1 OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie
Mats Helldén Lösningsarkitekt Skatter&Avgifter Jonas Angvén Innovations-Arkitekt Trängsel Mikael Ekman Myndighetsövergripande Infra-Arkitekt Vad är då syftet med trängselskatt? - Trafikvolymen ökar i våra städer. För att hantera detta kan man antingen bygga ut vägsystemet, reglera trafikflödena eller låta det vara. Problemet med utbyggnad är att man förr eller senare passerar gränsen för hur många fordon som får plats. - Forskningen visar att trängselskatt är ett fungerande och effektivt sätt att reglera trafiken. Dels genom att folk väljer andra sätt att transportera sig (t.ex. kollektivtrafik) och dels för att man väljer andra tider och vägval för sina resor. - Mindre trafik är bra för miljön och minskar bland annat utsläppen (koldioxid, kväveoxider och partiklar). - Trängselskatt innebär också ett tillskott i statskassan. I Stockholm drar systemet in ca 1 miljard om året. 1 1

2 Kort historia 2006 – Stockholm upphandlar av IBM
2007 – Skatt ska vara myndighet – Sthlm -> Vägverket 2009 – Hämta Hem, Drift från IBM Danmark -> TR/TRvIT 2011 – Göteborgsprojektet startar 2013 – Göteborg i drift, med helt nytt Nationellt system, inkl Sthlm och kommande broar (Motala, Sundsvall, Skurubron) Vad är då syftet med trängselskatt? - Trafikvolymen ökar i våra städer. För att hantera detta kan man antingen bygga ut vägsystemet, reglera trafikflödena eller låta det vara. Problemet med utbyggnad är att man förr eller senare passerar gränsen för hur många fordon som får plats. - Forskningen visar att trängselskatt är ett fungerande och effektivt sätt att reglera trafiken. Dels genom att folk väljer andra sätt att transportera sig (t.ex. kollektivtrafik) och dels för att man väljer andra tider och vägval för sina resor. - Mindre trafik är bra för miljön och minskar bland annat utsläppen (koldioxid, kväveoxider och partiklar). - Trängselskatt innebär också ett tillskott i statskassan. I Stockholm drar systemet in ca 1 miljard om året. 2 2

3 Två myndigheter – delat ansvar
Uppdraget från Regeringen att Trafikverket levererar tillsammans med Transportstyrelsen Trafikverket svarar för all vägsidesutrustning, portaler, kameror, datainsamling mm. Transportstyrelsen samlar in passagedata, identifierar, avgör skatteplikt och tar betalt. Skatteverket hanterar omprövningar Vad är då syftet med trängselskatt? - Trafikvolymen ökar i våra städer. För att hantera detta kan man antingen bygga ut vägsystemet, reglera trafikflödena eller låta det vara. Problemet med utbyggnad är att man förr eller senare passerar gränsen för hur många fordon som får plats. - Forskningen visar att trängselskatt är ett fungerande och effektivt sätt att reglera trafiken. Dels genom att folk väljer andra sätt att transportera sig (t.ex. kollektivtrafik) och dels för att man väljer andra tider och vägval för sina resor. - Mindre trafik är bra för miljön och minskar bland annat utsläppen (koldioxid, kväveoxider och partiklar). - Trängselskatt innebär också ett tillskott i statskassan. I Stockholm drar systemet in ca 1 miljard om året. Transportstyrelsen Trafikverket Skatteverket 3 3

4 Bilden visar en betalstation i Stockholm
Fordonen registreras automatiskt - trafikflödet påverkas inte Kamera med IR blixt Fotograferar bilens främre och bakre registreringsskylt. Skylten identifieras direkt i kameran (OCR). Bilden visar en betalstation i Stockholm

5 Betalstation som smälter in?
Stockholm Göteborg

6 Manuell identifiering vid behov
Automatisk tolkning av bilder är avgörande. Bilder som inte kan läsas automatiskt skickas till Kundtjänst för manuell granskning = Kostnader Manuell identifiering vid behov Bilder som inte kan läsas automatiskt skickas till Kundtjänst för manuell granskning

7 Manuell identifiering vid behov
Facts and figures passager/dag 2,4 bilder/passage -> bilder/dag 50Kb/bild -> 109 GB/dag 8milj SEK/dag Varje sparad % i manuell granskning 1,6milj SEK/år! Manuell identifiering vid behov

8 Manuell identifiering vid behov
Slutsats? Det är väldigt lönsamt att ha en bra OCR-motor! Upphandling av ny motor pågår – minikrav 0,01% fel, målet 98% Manuell identifiering vid behov $ $ $ $ $ $

9 Manuell identifiering vid behov
OCR en resurskrävande process Dagens installation bygger på ”mycket skrot” Manuell identifiering vid behov Antal HP Proliant: 12st Antal CPU (per server): 2 Socket, 6 core (per socket), 24 trådar (totalt) Intel Xeon 2.67 GHZ Minne(per server): 16GB Antal diskar: 2st (lokal RAID 1)

10 Var i systemet befinner sig OCR-motorn (ALPR2)?

11 Molntankar… Azure

12 …redan för upphandlingen?
P3-övergång Jonas!


Ladda ner ppt "OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie"

Liknande presentationer


Google-annonser