Att hantera två eller flera språk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Källkritiska kriterier
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Språkstimulering – javisst, men varför?
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
PROJEKTLEDARE Projektledarrollen gestaltar projektledningsfunktionen
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
- Konsten att ge feed-back
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Språklig kod Uttrycksdel Innehållsdel Pragmatik lexikon grammatik
Eller formativt lärande…
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Projekt ”TAKK för Språket”
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Nordiska språken del 1 Lgr-11 säger: ”Du ska känna till likheter och skillnader mellan svenska och de andra Nordiska språken”
Det finns ett värde i att vara lika i en förening!
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
OVERdrive ™.  OVERdrive bidrar dels till att maximera uthålligheten under intensiv fysisk aktivitet, dels till mer energi och snabbare återhämtning.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Svenska som andraspråk 3
Förra gången… Jag har lärt mig att stava mitt namn på runspråk trots bokstavsbrist. Väldigt mycket historia som jag inte kunde. Svenska språket kommer.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Barnkonventionen.
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

www.sprakenshus.se www.sprakenshus.se/arabic

Att hantera två eller flera språk Klarar barn med funktionshinder detta? Vilka fördelar både för barn och personal med att arbeta med flera språk? Vilka nackdelar både för barn och personal med att arbeta med flera språk?

Flerspråkiga barn med utvecklingsstörning Flerspråkiga barn med Downs syndrom (DS) en- och flerspråkiga barn med DS presterade lika på det engelska testet flerspråkiga barn med DS uppvisade samma språkliga utveckling som flerspråkiga barn utan DS, matchade utifrån MLU inga skadliga effekter på deras språkutveckling av flerspråkigheten kunde påvisas därför viktigt med stöd i båda språken Eva-Kristina Salameh

Att ta bort ett språk Utvecklingen går inte fortare med bara ett språk Språk till syskon Mindre språklig stimulans Eva-Kristina Salameh

Språklig socialisation Språklig påverkan i olika kulturer för att barn ska lära sig tala är beror på: Hur den sociala organisation är relaterad till interaktion Värdet av tal i en kultur Statusförhållande i interaktionen Uppfattningar om kommunikativa avsikter Uppfattningar om hur barn lär sig språk Eva-Kristina Salameh

Ackulturation Definieras som de förändringar i det ursprungliga kulturmönstret som beror på den kontinuerliga kontakten med en annan kultur Eva-Kristina Salameh

Kontextoberoende språklig socialisering Ett samhälle där barn ”uppfostras” Den vuxne tar barnets perspektiv i samtal med barnet Babytalk Överdriven prosodi Språket bryts ner i smådelar Anpassat uttal och grammatik Vuxna verbaliserar vad barn gör Samtal i form av frågor och svar, även sagoläsning Eva-Kristina Salameh

Kontextberoende språklig socialisering Ett samhälle där barn ”växer upp” Barngruppen viktig Observation Språket lärs ut som en helhet Upprepningar när barnet inte förstår Vuxna verbaliserar inte vad barnen gör Frågor är äkta frågor Eva-Kristina Salameh

TAKK med flerspråkiga föräldrar Både föräldrar och andra släktingar Teori under kursens gång Uppfostran kontra utvecklingsstörning Realistiska förväntningar Svårt att koppla nytt språk till tecken som lärts in på ett annat språk Olika syn på hur språk utvecklas Eva-Kristina Salameh