Ortsutveckling i Hälleforsnäs Stormöte Folkets Hus - Hälleforsnäs 7 februari 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Levnadsvillkor och resursfördelning
Ortsutveckling Sparreholm
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Den nationella ungdomspolitiken
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Ortsutveckling i Hälleforsnäs
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
Ortsutveckling i Sparreholm Stormöte Folkets Hus - Sparreholm 9 maj 2011.
Ortsutveckling Bettna
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 14 november 2012 Välkommen!
Ett tema om befolkningen i världen
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 17 april 2013 Välkommen!
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 16 april 2012.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Mer flygsport till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Ortsutveckling Skebokvarn
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Demografi - Befolkningsutveckling
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Landsbygdskommittén.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Där idéer blir verklighet
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Ortsutveckling i Hälleforsnäs Stormöte Folkets Hus - Hälleforsnäs 7 februari 2012

Välkommen! Kvällens program Rapport från grupperna Visionsarbete i grupper Återkoppling och nästa steg

Färdplan Flen - Ortsutveckling Mål Att i samarbete med föreningar, näringsliv och invånare utveckla en vision och handlingsplan för varje ort i kommunen. Mål för Hälleforsnäs Att utveckla en vision och handlingsplan

Gruppernas uppdrag Analys av förutsättningarna för utveckling Förslag till handlingsplan Bidra till visionsarbetet All dokumentation kommer att finns på kommunens hemsida

Arbetsgrupper Näringsliv, service och marknadsföring Trafik, Boendemiljö och natur Kultur och Fritid Vision

Visionsgruppens uppdrag Att leda visionsprocessen Säkerställa att visionen är förankrat i orten Att samordna informationen från de andra grupperna

Visionen Hälleforsnäs 2019 Vad händer i världen runt oss? Trender Hur påverkar det oss? –Konsekvenser och utmaningar Hur vill vi att framtiden ska bli? –Hälleforsnäs 2019

Trender Vad händer i världen runt oss? Framtagit i samband med Flens kommuns övergripande visionsarbete Flens kommun 2019

EXEMPEL: Växande svenska storföretag har verksamhet i flera länder, men ökar inte antal anställda i Sverige. Talaris flyttar sin produktion till Kina och stänger i Flen. Flera svenska varumärken ägs nu av företag som inte är svenska, så som Vin&Sprit, Volvo och SAAB. BESKRIVNING: Sverige är en del av den globala världsmarknaden där produktion oftast placeras där arbetskraft kostar minst; t.ex. Asien. Strukturförvandlingen innebär ett ökat fokus på kunskap och tjänster i Sverige och mindre på produktion. Fler och fler stora företag opererar i fler länder och har inte direkt koppling till sitt ursprungsland. Internationalisering av näringslivet

EXEMPEL: 90% av de runt 900 företag i Flens kommun är små företag med 0 till 5 anställda. Små företag bidrar i dag mer till ökad sysselsättning i Sverige än stora företag. BESKRIVNING: Andelen av småföretagare (0-5 anställda) växer i Sverige, särskilt inom service och kunskapsbranscherna. Småföretagande växer

EXEMPEL: Andelen av tidningar med inriktning på heminredning och mat ökar. Upplevelseindustrin växer. 37% av småhusen i Flens kommun är fritidshus. Ökat efterfråga på närproducerad mat. BESKRIVNING: Intressen och strävan efter det goda livet ökar med idealet om ett meningsfull jobb, ett bra boende, en god hälsa och en fritid med upplevelser. Egen tid värderas mer och familjen värdesätts högre. Strävan efter det goda livet

EXEMPEL: Stort fokus på FNs klimatpanels arbetet och i Flen har etableringen av ekobyn i Skebokvarn väckt stort intresse. Många väljer tåget framför bilen. Ökning i miljövänliga energikällor som biogas, jordvärme, avfallshantering. Ökat efterfråga på närproducerat mat. BESKRIVNING: En ökad medvetenhet om klimatproblematiken och behovet av hållbar utveckling av miljön växer fram både bland befolkningen och politiken. Ökade regelverk i förhållande miljön, med t.ex. krav på minskning av koldioxidutsläpp. Klimatansvar/hållbar ekologi

EXEMPEL: Besöks- och upplevelsenäringen är den snabbast växande i Sverige. Sverige satsar stort på att marknadsföra Sverige som det nya matlandet. Allt fler resande på Skavsta och en ständigt ökande beläggning på campingen i Malmköping. Nya paketlösningar växer fram med kombination av upplevelser och mat. BESKRIVNING: Resande ökar generellt och nya grupper av turister från t.ex. Ryssland, Kina och Indien bidrar till en växt i turismnäringen. Upplevelser och mat har blivit en viktig del av turism och resandet. Ökat resande - turism

EXEMPEL: Andelen mottagare av försörjningsstöd i Flen ökar. Nästan var femte barn i Flens kommun bor i ekonomiskt utsatt hushåll. Skillnaden mellan medelinkomsten i Flen och i riket ökar. BESKRIVNING: Den socio-ekonomiska segregationen ökar i samhället. Klyften mellan de som arbetar och de som inte arbetar ökar. Inkomstskillnaden mellan hög- och lågutbildade ökar. Kön, klass och etnicitet har större betydelse Segregationen tilltar

EXEMPEL: Sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube används av allt fler som kommunikationssätt. Mobiltelefoner inkluderar i dag allt fler verktyg för kommunikation Datorer till alla skolbarn. Regeringen har nyligen satsat 500 milj. till bredbandsutbyggnad. BESKRIVNING: Informations- och kommunikationsteknologin utvecklas allt snabbare med nya produkter och verktyg för snabb och bred information och kommunikation. Snabb teknikutveckling inom IKT

EXEMPEL: Tidningar får mindre upplägg i pappersversion och alltfler ökar sin webbaserade version. Alltfler unga anger att de läser sina nyheter på webben Ortsutveckling Hälleforsnäs har sin egen Facebooksida! BESKRIVNING: Vi lever i värld med et ständigt flöde av nyheter från många olika källor. Nyheterna har blivit mer personfokuserade och vi skapar många av dem själva genom sociala medier och nätverk. Ändrat medialandskap

EXEMPEL: Storstockholms befolkning ökade med cirka invånare 2010 medan antalet nya bostäder blev cirka Ökat utbud av service, kultur och växande arbetsmarknad runt storstäderna, där 75% av befolkningsökningen i Sverige sker. Hälften av Sveriges kommuner står stilla eller minskar sin befolkning. BESKRIVNING: Allt större andel av befolkningen bor i städer/storstäder. Mindre orter får minskad befolkning Ökad urbanisering

EXEMPEL: I Flens kommun är 23% av befolkningen äldre än 65+ (2009) och prognosen visar att andelen är växande. BESKRIVNING: Gruppen av 65+ utgör en allt större och växande del av befolkningen. Det innebär stora pensionsavgångar och ökat försörjningsbörda för de som arbetar mellan 18 och 64. De som går i pension under de nästa 10 åren är samtidigt den mest friska och välbeställda pensionsgeneration någonsin. Befolkningen blir äldre

Hur påverkar dessa trender Hälleforsnäs? Vilka utmaningar ställer detta Hälleforsnäs inför? –Först ett par minuter för er själva –Sedan diskutera i grupper –Kom överens om 5 utmaningar i varje grupp –Skriv en utmaning per lapp

Framtidens Hälleforsnäs Tänk er fram i tiden till en kväll i senvåren Ni går en promenad genom Hälleforsnäs. Vad ser och hör ni? Vad upplever ni? Vem träffar ni? Vad pratar ni om? Varje grupp skriver en beskrivning

Vad händer sen? Visionsgruppen sammanställer ”promenaderna” och identifierar byggstenar Förslag på byggstenar på ”remiss” till arbetsgrupperna och på hemsidan Förslag till formulering tas fram utifrån byggstenarna Förslag till byggstenar och vision presenteras på kommande stormöte

Vad händer sen? Feb- april 2012 Vision och byggstenar tas fram arbetsgrupperna fortsätter med analys och ta fram förslag till åtgärder Maj 2012 Förslag till visionen presenteras prioritering av åtgärder gentemot visionen Juni 2012 Utkast till vision och handlingsplan skickas ut till alla deltagare Augusti 2012 Deadline för inlämning av vision och handlingsplan i den politiska beslutsprocessen September 2012 Beslut i kommunfullmäktige om vision och handlingsplan för Hälleforsnäs

Tack för i kväll!