Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Elevhälsans medicinska insats
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Skolhälsovården i Haninge
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Elevhälsan - utveckling för hela skolan!
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Integritet läroplansanalys.
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande AnnSofi Persson-Stenborg annsofi.ps@hotmail.com

Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande Varför tillsattes elevvårdsutredningen? Elevvårdsutredningens uppdrag Vad föreslog elevvårdsutredningen? Vad har hänt på 2000-talet? Elevhälsa i skollagen Frågor att diskutera

Varför tillsattes elevvårdsutredningen? Samhällsutvecklingen 1990-talet - Kris i välfärdssamhället - Ökad invandring - Barn och ungas psykosociala hälsa i fokus Utvecklingen i skolan - Förändrad styrning av skolan - Valfrihetsreformerna - Fler elever i behov av särskilt stöd Elevvård – Skolhälsovård - Neddragningar i elevvård – skolhälsovård - Stora skillnader – likvärdighet?

Elevvårdsutredningens uppdrag Definiera begreppet elevvård Kartlägga innehållet i elevvårdsverksamheten Klarlägga och utvärdera olika organisationsmodeller Klarlägga elevvårdens och skolhälsovårdens roll och uppgifter Överväga framtida roller och uppgifter Överväga lämpliga åtgärder i syfte att höja verksamhetens kvalitet och effektivitet

Elevvårdsutredningens förslag Utgångspunkter: Skolan är en plats för lärande Lärande och hälsa påverkas av samma generella faktorer - empowerment Skolan ansvarar för varje barns delaktighet och lärande Relationer och samspelet i skolan avgörande

Från dubbla spår till elevhälsa Elevvård och skolhälsovård ska vara en samlad resurs – Elevhälsa Elevhälsans uppdrag ska vara att främja lärande, god allmän utveckling och hälsa hos varje elev. Elevhälsans arbete ska syfta till att skolan uppfyller sitt uppdrag – att varje elev når målen

Kompetenser i elevhälsa Omvårdnadskompetens Medicinsk kompetens Psykologisk kompetens Kompetens i social arbete Specialpedagogisk kompetens Kompetens i studie- och yrkesvägledning

Kompetenser i elevhälsan Tillgång till ? Elevhälsan ska finnas tillgänglig för elever, föräldrar (i frågor som rör deras barn), lärare, arbetslag och skolledning. Särskilt viktigt är att beakta elevers möjligheter att kontakta elevhälsans personal

Vad har hänt från utredning till ny skollag? Samhällsutvecklingen - ökad globalisering – integrering - kunskapssamhälle – komplexitet, utbildning i fokus - ökad mångfald – tilltagande individualisering - demografin förändras – väst åldrande befolkningar - digital/teknisk utveckling – förändrar lärande, sociala mönster Utvecklingen i skolan - nya pedagogiska arbetssätt - sämre resultat – ökade skillnader - ”skolmarknad” - ökad statlig styrning - varje barn/elevs rätt till en god utbildning stärks

Vad har hänt från utredning till skollag? Elevvård – Skolhälsovård Elevhälsa etablerat begrepp Prop 2001/02:14 Hälsa, lärande och trygghet Stora skillnader i resurser i elevhälsa och skolhälsovård Olika organisationsformer Alltfler diagnoser - fler elever i behov av särskilt stöd

Elevhälsa i skollagen § 10 I all utbildning och annan verksamhet enligt denna lag som rör barn ska barnets bästa vara utgångspunkt. Med barn avses varje människa under 18 år. Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas. Barn ska ha möjlighet att fritt utrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.

Varje barns rätt, Skollagen kap 3 §3 Alla barn och elever skall ges den ledning och den stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Elevhälsa i skollagen Elevhälsa skall finnas Elevhälsa ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande Elevernas utveckling mot målen ska stödjas

Hälsobesök § 27 Varje elev ska erbjudas minst tre hälsobesök som innefattar allmänna hälsokontroller Eleven ska mellan hälsobesöken erbjudas undersökning av syn och hörsel och andra begränsade hälsokontroller § 28 Enkla sjukvårdsinsatser skall fortsättningsvis erbjudas eleverna.

Varje barn – särskilt stöd 3 kap § 8 Utredning om behov av särskilt stöd – rektors ansvar 3 kap § 9 Åtgärdsprogram

Diskussionsfrågor Vad är syftet med införande av en samlad elevhälsa? Hur kan uppdraget tolkas? Hur kan man samverka? Elevhälsans personalgrupper – olika perspektiv och aspekter - inom elevhälsa och med andra aktörer Elevens personalhälsa?

Diskussionsfrågor Organiseringen av elevhälsan - har den betydelse och hur? Tillgång till – vad, när, hur och för vem? Kvalitetsarbete, uppföljning och utvärdering