Fordonets Teknik o Mekanik Motorer Verkningsgrad Effekt/vridmoment Luft och turbo Kraftöverföring Avgasrening
Bensin- och dieselmotor Bensinmotor Dieselmotor Skillnaden! http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-miljobilar.aspx
Gasbil Drivs på gas, som kallas naturgas, biogas eller fordons gas Skillnaden? Lite info om gasbil http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-miljobilar/sa-fungerar-gasbil.aspx http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-miljobilar.aspx
Hybridmotor En förbränningsmotor och en elmotor Drivs med olika bränslen, t.ex. bensin/diesel och elektricitet Kan växla bränsletyp under gång Batterier laddas genom drift på bensin/diesel eller via el-urtag (bussar, kommer på lastbilar) Lite info om hybridbil http://hybrid-bilar.se/ http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-miljobilar.aspx
Effekt och vridmoment Effekt = energi / tidsenhet = kraft x hastighet Effekt = ”arbetsförmåga” Vridmoment = kraft x hävarm Motorspråk: effekt = vridmoment x varvtal Ju större motor desto större vridmoment
Principdiagram: dragkraft och varvtal
Principdiagram: dragkraft och varvtal
Medeleffekt Vid max vridmoment har vi den snabbaste accelerationen! Ju högre vridmomentet under en stor del av varvtalsregistret, desto högre blir medeleffekten. Avgörande för motorns verkliga arbetsförmåga är inte maxeffekten, utan medeleffekten = brett effektregister
Dieselmotorn? 35-40%, resten är förluster Verkningsgrad Dieselmotorn? 35-40%, resten är förluster
Luft till förbränning Ca 1 liter diesel kräver 10 000 - 20 000 liter luft Luft via luftintaget, passerar luftfilter för en första rening, vidare till turbokompressorn. Turbon komprimerar luften – blir varm – till laddluftkylaren/intercooler, vidare till cylindrarna via inloppsrören.
Turbon Turbon har till uppgift att öka mängden syre under förbränningen. Ju mer syre - desto mer bränsle kan förbrännas - desto större bli motorns effekt. Luften komprimeras varvid mer syre tillförs cylindrarna. Turbon drivs av motorns avgaser.
Kraftöverföring Överföra motorns kraft till drivhjulen Växellåda Kardanaxel Bakaxel
Katalysator Trevägskatalysatorn - för bensindrivna personbilar - renar från NOx, CO och OH Oxidationskatalysatorn - för dieseldrivna fordon - använder den stora mängden syre i avgaserna - renar bort CO och OH (till koldioxid och vatten) - kombineras med EGR-tekniken för att minska NOx - även partikelfilter renar från viss andel NOx
Avgasrening - NOx EGR Avgaserna återförs – lägre halt NOx SCR Urea (ammoniak) tillförs avgaserna innan katalysatorn – lägre halt NOx Länk till EGR och SCR http://www.trafikverket.se/PageFiles/46572/11_avgasrening.pdf