Kamratstödjar konferens 5/11-09. Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elsa Beskow.
Advertisements

Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Välkommen till Vialundskolan! =)
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Hans och Greta.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Släktskapsregeln för 6a
6ornas studieresa till England Bilder från onsdagen den 24/8
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Varje dag försvinner flera personer…
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
VIVA – sett föräldrar bråka eller själv blivit slagen GRINDEN – mamma eller pappa med psykisk ohälsa BIG – mamma eller pappa med missbruksproblem BARNBYRÅN.
Demokrati och hur Sverige styrs
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Så firade vi födelsedagar förr.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
SIM TEAM.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Nätmobbning/Cyberbullying
Tankar om kamratstödjare Hälsokällan 30 mars 2009 Eva Svernling.
Diskussionstillfälle 4
Det va en gång en katt och hund del 1
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker eleverna? Vad tänker eleverna i klass sex om arbetsro kamratrelationer mm? Anika Leim Specialpedagog Rotskärsskolan
Idkerbergets skola September 2010 Eleverna fick i uppdrag av rektor att beskriva hur de vill att det ska vara på skolan.
Skolan elever yngre 2016.
Trivselregler P07-Furulund
Barnkonventionen.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick var sin namnbricka.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Henrik och Anne-Sofie från Hälsokällan inledde dagen vid stora scenen.

Kamratstödjar konferens 5/11-09 Henrik Ståhl tog vid efter Anne-Sofies och Henriks presentation. Henrik Ståhl inledde med allmänt prat med kamratstödjarna och därefter tog en bit ur hans egna teaterpjäs: ”Henrik – en tönt” vid.

Kamratstödjar konferens 5/11-09 • Henriks pjäs –Henrik, en tönt handar om hans uppväxt och hur svårt han hade det i skolan för att det inte hade uppfunnits några Kamratstödjare då.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

När Henrik Ståhl var klar med sin pjäs var det dags för en kort paus innan det var dags för de olika Workshops som kamratstödjarna deltog i.  Workshopparna var indelade i ämnen:  Genusfrågor  Värderingsövningar  Forumteater  Massage  Ljus & Lekar  Måleri verkstad  Samarbetsövningar

Kamratstödjar konferens 5/11-09

När kamratstödjarna var klara med sina workshops var det hög tid för lunch tillsammans med sin workshopgrupp.

Kamratstödjar konferens 5/11-09 Före, under och efter lunch fanns det tid för kamratstödjarna att delta i andra aktiviteter också, såsom titta på utställningen, använda målarväggen och gå tipspromenad.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Utställningen i källaren innehöll mycket information om vad skolorna och kamratstödjarna gör för att stödja sina kamrater.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Efter lunch var det åter dags för samling och gruppindelning inför cafésamtal där olika frågeställningar behandlades.

Kamratstödjar konferens 5/11-09 De frågeställningar som behandlades var:  Hur man som kamratstödjare kan göra när någon säger något elakt om kamratstödjaren i sin roll.  Hur man kan förklara för klasskamrater och kompisar att det är roligt att vara kamratstödjare. De frågeställningar som behandlades var:  Som kamratstödjare, vilken hjälp behöver vi av de vuxna som leder kamratstödjararbetet på skolan.  Kort sammanfattning av gruppen av det som sagts.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Sagt av kamratstödjarna:  Vi behöver mycket hjälp av lärarna men de behöver mycket hjälp av oss också!  Vi får, förtjänar och behöver beröm för arbetet.  Bekräftas i sin roll som kamratstödjare.  Hjälper andra att må bra.  En merit vid sommarjobb/arbete.  Vara vaken och hjälpsam.  Vi sprider glädje!  Vi förebygger mobbing.

Kamratstödjar konferens 5/11-09  Vi får hjälp av vuxna om det händer något.  Man får nya vänner.  De vuxna kan komma på idéer som kamratstödjarna kan göra.  Man känner sig som en god människa!  Kamratstödjare kan nästan allt!  Vi hjälper andra!  Det är kul att vara kamratstödjare, men vi behöver hjälp av vuxna.  Ingen ska behöva vara ensam!  Vi är alla olika och har lika stort värde!  Vi hjälper och stödjer andra!

Kamratstödjar konferens 5/11-09  Det känns skönt att andra litar på mig som kamratstödjare.  Viktigt att vuxna lyssnar på kamratstödjare och kan ta över ansvaret.  Vi bör föregå med gott exempel!  Handledare kan hjälpa till och starta lekar.  Vi ska försöka stoppa bråk och mobbing.  Kamratstödjaren kan se och höra mer än en vuxen i vissa fall.  Man gör roliga aktiviteter tillsammans!  Man är en snäll kamrat och stöttar ensamma personer.

Kamratstödjar konferens 5/11-09  Man blir omtänksam själv.  Vuxna kan stötta och hjälpa oss i rollen.  Ett litet ord kan betyda väldigt mycket!  Det är skoj att hjälpa en annan människa!  Vi kan behöva mycket hjälp från vuxna.  En kamratstödjare hjälper andra att må bra!  Det är bra att ha en ledare som man kan berätta saker för.  Det är roligt att hjälpa till och vara snäll mot andra!  De vuxna behövs som hjälpredor och att prata med om problem.

Kamratstödjar konferens 5/11-09  En kamratstödjare är att vara en bra kompis mot alla.  Att hjälpa andra är kul!  Vuxna behövs som stöd.  Hjälper man någon annan blir man själv glad!  Kamratstödjare är extra ögon och öron.  Med kamratstödjare får man en bättre skola!  Som kamratstödjare växer man som människa.  Vi behöver hjälp av vuxna vid stora problem!  Att trösta och hjälpa till!  Vi vill bara hjälpa till!

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Efter cafésamtalen var det dags för en kort paus innan Henrik och Anne-Sofies ledde kamratstödjarna i en rad teamövningar.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Under tiden som Henrik och Anne-Sofie hade hand om kamratstödjarna fick ledarna möjlighet att samtala sinsemellan. Några av de anteckningar som ledarna förde:  Eleverna träffas och pratar i mindre grupper.  Jobbar förebyggande i gruppen, sedan gör kamratstödjarna övningar i egna klassen.

Kamratstödjar konferens 5/11-09  Elever som blivit valda som kamratstödjare går runt och presenterar sig för de andra klasserna, samt lämnar information om vad uppdraget innebär.  Fungerar som en vängrupp, med en pojke, en flicka från varje årskurs.  Klassläraren förklarar och förtydligar vad kamratstödjarna gör.  Eleverna nominerar varandra och lärarna väljer ut vem som blir kamratstödjare.  Alla ska vara som kamratstödjarna, de utvalda är bara representanter.

Kamratstödjar konferens 5/11-09

Dagen avrundas och kamratstödjarna återvänder hem efter en givande dag på kamratstödjar konferens